۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۴۸
کد خبر: 85215973
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عزم کودتاچیان گابن برای انتخاب رهبر دوره انتقالی

۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۴۸
کد خبر: 85215973
عزم کودتاچیان گابن برای انتخاب رهبر دوره انتقالی

تهران - ایرنا- منابع خبری امروز چهارشنبه از عزم کودتاچیان گابن برای انتخاب رهبر دوره انتقالی در این کشور خبر دادند.

به گزارش ایرنا، روزنامه فرانسوی «لوموند» به نقل از فرمانده گارد ریاست جمهوری گابن اعلام کرد که وی خود را رئیس جمهور کشور اعلام نکرده و درحال حاضر قصد آن را هم ندارد.

فرمانده گارد ریاست جمهوری گابن افزود که با سایر ژنرال ها برای انتخاب کسی که رهبری مرحله انتقالی را برعهده بگیرد،رایزنی خواهد کرد.

در همین راستا، سفارت آمریکا در گابن به اتباع آمریکایی توصیه کرد که در محل استقرار خود بمانند و تردد خود بویژه در مرکز پایتخت و منطقه کاخ ریاست جمهوری را کاهش دهند.

این سفارتخانه افزود: به اتباع آمریکایی توصیه می کنیم که برنامه ای برای خروج از کشور تدارک ببینند و مدارک سفر خود را آماده داشته باشند.

منابع خبری صبح امروز چهارشنبه از وقوع کودتای نظامی در کشور گابن خبر دادند.

افسرانی در ارتش گابن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر را لغو و نهادهای دولتی را منحل و مرزها را بستند.

افسران ارشد ارتش گابن با حضور در تلویزیون اعلام کردند که دولت را برکنار و قدرت را به دست گرفته‌اند.

به گزارش الجزیره، افسران ارشد ارتش گابن با حضور در شبکه تلویزیونی «گابن ۲۴»، اعلام کردند که قدرت، هم‌اکنون در دست آن‌ها است. انتخابات برگزار شده اخیر قابل اعتماد نبود و نتایج آن را باطل اعلام می‌کنند.

افسران یاد شده «علی بونگو اوندیمبا» رئیس جمهور منتخب را به تقلب در انتخابات متهم کرده اند.

«علی بونگو اوندیمبا» در این انتخابات برای سومین دوره به ریاست جمهوری گابن رسید.

علی بونگو اوندیمبا در سال ۲۰۰۹ میلادی برای اولین بار به ریاست جمهوری گابن رسیده بود. وی اخیرا با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا مجدداً برای سومین دوره به ریاست جمهوری انتخاب شد.

بر اساس اعلام مرکز انتخابات گابن، بونگو ۵۶ ساله رقیب اصلی خود، «آلبرت اوندو اوسا» را شکست داد که ۳۰.۷۷ درصد آرا را به دست آورد. مشارکت رای دهندگان ۵۶.۶۵ درصد بود.

این کودتا، هشتمین کودتا در مناطق غربی و مرکزی قاره آفریقا از سال ۲۰۲۰ به بعد به شمار می‌آید. آخرین کودتا، مربوط به نیجر است که در ۲۶ جولای گذشته صورت گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha