۹ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۳۸
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85215813
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزهای روشن روستاییان با شتاب عمران روستایی در زنجان

زنجان – ایرنا – شاخص های توسعه و عمران روستایی در استان زنجان طی فعالیت دولت سیزدهم در مسیر ارتقا قرار گرفته است و روستاهای این استان در برخورداری از امکانات روزهای روشنی را به خود می بینند.

به گزارش ایرنا، در دولت سیزدهم ضرباهنگ توسعه عمران روستایی در استان زنجان تندتر شده و شاهد این امر گسترش پروژه های عمرانی در مناطق روستایی است به طوری که اکنون در همه روستاهای استان ردی از این پروژه ها به چشم می خورد.

توجه به توسعه و عمران روستایی پیامدهای متعدد و مطلوبی از قبیل رونق تولید کشاورزی، ماندگاری جمعیت در روستاها و کاهش مهاجرت به شهرها دارد. افزایش رغبت روستاییان به ماندن در روستاها جز با فراهم کردن امکانات مورد نیاز در سطح روستاها ممکن نمی شود.

در این راستا در تامین زیرساخت های اساسی در مناطق روستایی اقدامات مختلفی طی ۲ سال گذشته در استان عملیاتی شده است و یا در دست اجرا قرار دارد.

بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۵، جمعیت روستایی استان زنجان بالغ بر ۳۴۶ هزار نفر است که این میزان ۳۷ درصد کل جمعیت استان را شامل می شود.

استان زنجان ۹۲۵ روستای دارای سکنه دارد.

روزهای روشن روستاییان با شتاب عمران روستایی در زنجان

جایگاه ممتاز زنجان در اجرای طرح های عمرانی در روستاها

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری زنجان با بیان اینکه سال گذشته این استان بر اساس اطلاعات سامانه مدیریت و نظارت بر توسعه استان‌های کشور (منتاک)، در اجرای طرح‌های عمران روستایی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد، گفت: امسال نیز برای پیشبرد طرح های عمرانی در سطح روستا برنامه ها و اقدامات قابل توجهی در دست اجراست به طوری که در طرح های افتتاحی هفته دولت امسال، استان زنجان جزو رتبه های برتر کشور بود و این پیشتازی در مقایسه با استان های بزرگ معنای بیشتری پیدا می کند.

وجیه الله بیگدلی افزود: در هفته دولت امسال با مجموع اعتبار ۵۸۵ میلیارد تومان ۳۴۵ عمران روستایی در استان به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی ۲۴۰ پروژه نیز آغاز شد.

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۷۰ میلیارد تومان در سال جاری به دهیاری های استان تخصیص یافته است، اظهار کرد: تزریق اعتبارات به طور مستمر در طول سال انجام می شود و تا پایان سال شاهد رشد این اعتبارات خواهیم بود.

در طرح های افتتاحی هفته دولت امسال، استان زنجان جزو رتبه های برتر کشور بود و این پیشتازی در مقایسه با استان های بزرگ معنای بیشتری را پیدا می کند.بیگدلی خاطرنشان کرد: سال گذشته اعتبارات دهیاری‌های استان نسبت به سال ما قبل آن، حدود پنج برابر افزایش داشت.

وی با بیان اینکه سال گذشته با تاسیس دهیاری در ۵۲ روستای جدید، تعداد دهیاری‌های استان به ۷۰۹ مورد رسید، ادامه داد: همچنین ۶۲۵ دهیاری در استان ارتقای درجه پیدا کردند که این موضوع در تخصیص اعتبار و ماشین آلات به دهیاری ها یکی از عوامل تاثیرگذار است.

بیگدلی خاطرنشان کرد: ابلاغ آیین‌نامه اجرایی استفاده دهیاری‌ها به عنوان دستگاه اجرایی از اعتبارات تملک دارایی‌ها، گامی بلند در راستای توسعه روستایی و خدمات رسانی به روستاییان است که به همت و تدبیر دولت سیزدهم انجام می شود.

میانگین اجرای طرح هادی روستایی در زنجان بالاتر از میانگین کشور است

در زمان حاضر حدود ۹۰۵ روستا در این استان وجود دارد و برابر قانون، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف به تهیه طرح هادی جمعیت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: خوشبختانه استان زنجان مطالعه طرح هادی در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به پایان رسانده و در این زمینه از میانگین کشوری بالاتر است.

رضا خواجه ای ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان بدون تعهد و بنابر نیاز، مطالعه طرح هادی در روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار را نیز مورد توجه قرار داده است.

میانگین اجرای طرح هادی روستایی در استان زنجان ۶۳.۷ درصد و در سطح کشور ۵۸ درصد است که استان زنجان در این زمینه بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.وی افزود: تاکنون بازنگری طرح هادی در ۴۲۰ روستای استان انجام گرفته است و طبق برنامه ریزی ها در سال جاری نیز این مهم مصوب و پیگیری خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: بازنگری طرح هادی روستاهای نیازمند، در اولویت های استان قرار دارد چون در دیگر روستاها حجم توسعه روستایی برای پاسخگویی به نیازهای اهالی کافی است.

این مسوول ادامه داد: باید به تقویت بنیان های اقتصادی مناطق روستایی به منظور بهره گیری از ظرفیت های بالقوه فرهنگی، تاریخی و اجتماعی نواحی روستایی توجه ویژه داشت.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه روستاها می توانند در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور مفید واقع شوند اجرای طرح های هادی روستایی در بالا بردن کیفیت زندگی آنها بسیار موثر است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: میانگین اجرای طرح هادی روستایی در استان زنجان ۶۳.۷ درصد و در سطح کشور ۵۸ درصد است که استان زنجان در این زمینه بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

روزهای روشن روستاییان با شتاب عمران روستایی در زنجان

بهره مندی ۹۴.۳ درصد خانوارهای روستایی زنجان از گاز طبیعی

دولت سیزدهم با آغاز فعالیت خود، محرومیت زدایی از چهره روستاها و رشد و توسعه پایدار و متوازن در مناطق مختلف کشور را با هدف برقراری عدالت اجتماعی و بهره مندی عموم مردم از امکانات و منابع موجود در دستور کار قرار داد و به همین منظور گازرسانی به مناطقی که تاکنون از این انرژی پاک بهره مند نشده بودند، در اولویت های کاری دولتمردان قرار گرفت.

با افتتاح پروژه‌های گازرسانی به روستاهای استان در هفته دولت امسال ۹۴.۳ درصد خانوارهای روستایی استان از گاز طبیعی بهره مند شدند که این میزان در نرم کشوری ۸۷ درصد است.مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: با افتتاح پروژه‌های گازرسانی به روستاهای استان در هفته دولت امسال ۹۴.۳ درصد خانوارهای روستایی استان از گاز طبیعی بهره مند شدند که این میزان در نرم کشوری ۸۷ درصد است.

رحیم سلیمانی نژاد افزود: با اتمام گازرسانی های در دست اجرا ضریب نفوذ گاز طبیعی در استان به بیش از ۹۷ درصد خواهد رسید که در این صورت در زمره استانهای سبز کشور قرار خواهیم گرفت.

وی اظهار کرد: گاز رسانی به ۶۹ روستای استان نیز هم اکنون در دست اجراست که در دهه فجر امسال یا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

روزهای روشن روستاییان با شتاب عمران روستایی در زنجان

روستاهای زنجان زیر پوشش خدمات اینترنت پر سرعت

دولت سیزدهم از آغاز فعالیت خود بر توسعه عادلانه و متوازن دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت در کشور و استان زنجان تاکید داشته و در مدت بیش از ۲۰ ماه اول فعالیت خود، اقدامات مهم و تاثیرگذاری را برای توسعه زیرساخت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان گفت: برنامه های فعلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه ارتباطات در روستاهای با بیش از ۲۰ خانوار است که در سالهای اخیر عزم جدی برای این توسعه در استان ایجاد شده و تمام سعی و تلاش ما بر این است که تا پایان امسال هیچ روستا بالای ۲۰ خانوار در استان فاقد اینترنت نباشد.

حامد سرایی افزود: از مجموع ۷۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار استان تاکنون ۶۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل و از خدمات اینترنت پر سرعت برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر توسعه قابل توجهی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات استان انجام شده است، اظهار کرد: توسعه ارتباطات و اینترنت در مناطق روستایی در راستای تحقق عدالت بوده و از عوامل رونق اقتصادی و توسعه اشتغال در روستاهاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha