مسیر پرتاب پهپادهای مهاجم فرودگاه روسیه زیر ذره بین؛ نگرانی مسکو از تحولات گابن

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در واکنش به حملات پهپادی بامداد روز چهارشنبه به فرودگاهی در شهر پسکوف روسیه گفت: کارشناسان نظامی روسیه در حال بررسی مسیرهای پرتاب پهپادهایی هستند که به این فرودگاه حمله کردند تا اقدامات بیشتری انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به سرعت تمام اطلاعات مربوط به عملیات ویژه این کشور در اوکراین را دریافت می کند، این موضوع در مورد حمله گسترده هواپیماهای بدون سرنشین به پسکوف نیز صدق می کند.
وی تأکید کرد: فدراسیون روسیه به عملیات ویژه برای ریشه کن کردن تهدید تروریستی از ناحیه اوکراین ادامه خواهد داد.
سخنگوی کرملین همچنین تأکید کرد: توافق‌ها در مورد تضمین‌های غربی به اوکراین بدون در نظر گرفتن نگرانی‌های امنیتی روسیه، قابل اجرا نیست.

پیش از این، میخائیل ودرنیکوف فرماندار منطقه پسکوف بامداد چهارشنبه هشتم شهریور 1402، اعلام کرد: پهپادهای انتحاری به فرودگاهی در شهر پسکوف حمله کردند. وی افزود: این فرودگاه در شمال غربی شهر پسکوف و در فاصله‌ای نه چندان دور از استونی قرار گرفته است.

نگرانی مسکو درباره تحولات گابن
سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره کودتای نظامی بامداد چهارشنبه در کشور آفریقایی گابن نیز گفت: مقامات روسیه از نزدیک وضعیت گابن را زیر نظر دارند.
پسکوف گفت: وضعیت در گابن، مایه نگرانی عمیق است.

پیش از این، منابع خبری از وقوع کودتای نظامی در کشور گابن خبر دادند. بنا بر این گزارش‌ها، افسرانی در ارتش گابن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر را لغو و نهادهای دولتی را منحل و مرزها را بستند. افسران ارشد ارتش گابن با حضور در تلویزیون اعلام کردند که دولت را برکنار و قدرت را به دست گرفته‌اند.

صحبتی از تحقیقات بین المللی در مورد سقوط هواپیمای پریگوژین نیست
مطالب منتشر شده از شرکت برزیلی "امبرائر" سازنده هواپیمای حامل پریگوژین رئیس گروه واگنر که در منطقه تور روسیه سقوط کرد که این شرکت در تحقیقات مربوط به سقوط این هواپیما شرکت نخواهد کرد، موضوع پرسش دیگری از سخنگوی کرملین بود.
پسکوف در این باره گفت: بررسی دلایل سقوط این هواپیما، موضوع داخلی روسیه است و صحبتی درباره تحقیقات بین المللی در این باره مطرح نیست.
وی اظهار داشت: نمی توان در مورد هیچ جنبه بین المللی در این پرونده صحبت کرد."

شامگاه چهارشنبه اول شهریور ۱۴۰۲، هواپیمایی خصوصی حامل ۱۰ مسافر از جمله پریگوژین فرمانده واگنر که از سن پترزبورگ به مقصد مسکو در حال حرکت بود، سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.
ساعتی بعد از این حادثه، آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه با انتشار فهرست سرنشینان هواپیمای سقوط کرده در منطقه تِوِر روسیه تائید کرد که یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر هم در این لیست حضور داشته است.
منابع خبری روس پیش از این اعلام کردند که هویت قربانیان این سانحه با معاینات حرفه ای به دست آمده و با فهرست سرنشینان پرواز مذکور تطابق داشته است.
پریگوژین رئیس گروه واگنر که پیشتر آشپز شخصی پوتین رئیس جمهور روسیه بود، در تیرماه ۱۴۰۲ در بیانیه‌ای ارتش روسیه را به حمله علیه مواضع این گروه به جای حمله به مواضع نیروهای اوکراینی متهم کرد. وی همچنین مدعی تصرف پایگاه‌های نظامی شهر روستوف شد و نیروهای خود را به سمت مسکو روانه کرد. وزارت دفاع روسیه و شخص پوتین، پریگوژین را به خیانت متهم کردند.  شورش گروه واگنر بعد از چند روز با وساطت الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس پایان یافت.
پیکر پریگوژین روز سه شنبه هفتم شهریورماه با حضور خانواده و دوستان وی در قبرستانی در سن پترزبورگ به خاک سپرده شد. 

زمان سفر پوتین به چین؛ زمان سفر اردوغان به روسیه
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود درباره زمان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به چین گفت: برای سخن گفتن از زمان این سفر، زود است؛ هم‌اینک برنامه فشرده ای برای تبادل دیدارها در همه سطوح میان مسکو و پکن در حال تدوین است.
پسکوف همچنین گفت:‌ کرملین در مورد زمان سفر آتی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به روسیه اعلام رسمی خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha