واکنش فرانسه به کودتا در گابُن؛ از محکوم کردن پاریس تا انتقاد از مکرون

تهران- ایرنا- کودتای نظامی در گابُن در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور که به انحلال تمامی نهادهای دولتی و بستن مرزها منجر شده، موجی از واکنش‌ها را در میان مقام‌های سیاسی و دولتی فرانسه به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، گروهی از افسران ارشد ارتش گابن امروز(چهارشنبه) در تلویزیون اعلام کردند که به دلیل بی‌اعتبار بودن انتخابات عمومی اخیر، اندکی پس از اعلام پیروزی دوباره علی بونگو اوندیمبا در انتخابات ریاست جمهوری، قدرت را به دست گرفته‌اند.

در همین ارتباط الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه طی یک سخنرانی در کنفرانس سفرای این کشور در پاریس اعلام کرد که پاریس با «دقت بسیار» وضعیت گابن را دنبال می‌کند.

سخنگوی دولت فرانسه نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست شورای وزیران، تاکید کرد: فرانسه کودتای نظامی که در گابن در جریان است، را محکوم می‌کند.

اولیویه وران اضافه کرد: فرانسه بار دیگر بر خواست خود تاکید ‌می‌کند که نتیجه انتخابات، زمانی که مشخص شد، محترم شمرده شود.

انتقاد اولاند و ملانشون از دولت فرانسه

از طرف دیگر ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپ رادیکال «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور را متهم به «سازش» با دولت گابن کرد.

وی مکرون را متهم کرده است که با حمایت خود از علی بونگو، یک بار دیگر فرانسه را به خطر انداخته است.

ملانشون با بیان اینکه آفریقایی‌ها دارند صفحه را ورق می‌زنند، گفت: اکنون گابن تنها با مداخله ارتش خود توانسته است رئیس جمهور دست نشانده‌اش را کنار بزند.

در همین پیوند فرانسوا اولاند رئیس جمهوری پیشین فرانسه نیز از فقدان واکنش‌های کافی و شفاف به کودتا در آفریقا ابراز تاسف کرد.

وی صبح امروز در شبکه رادیویی فرانس اَنفو با بیان اینکه این پنجمین کودتا در قاره آفریقا از سال ۲۰۲۰ است، افزود: پنج کشور از اوت ۲۰۲۰ تاکنون تحت تاثیر کودتا قرار گرفته‌اند، اما برخی از آنها چندین بار تحت تاثیر بودند که با این احتساب مجموع کودتاها به هفت مورد می‌رسد.

اولاند از نبود واکنش‌های کافی و شفاف، از جمله از سوی فرانسه زمانی که نخستین کودتا در مالی رخ داد، ابراز تاسف کرد و گفت: یک نوع پذیرش وجود دارد، بنابراین ارتش جسورتر شده است.

تعلیق فعالیت گروه اِرامِت فرانسه در گابن

از طرف دیگر گروه معدنی فرانسوی اِرامِت (Eramet) که حدود هشت هزار کارمند دارد، فعالیت خود را در گابن به حالت تعلیق درآورد.

بر اساس گزارش فرانس ۲۴، افسران شرکت کننده در کودتای روز جاری به سرعت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر را لغو و نهادهای جمهوری را منحل کرده و مرزها را بستند.

علی بونگو در حصر خانگی

بر اساس این گزارش، در میان سربازان کودتاچی، اعضای گارد جمهوری خواه (GR)، گارد پراتوری ریاست جمهوری (la garde prétorienne) که با کلاه‌های سبزشان قابل تشخیص هستند و همچنین سربازان عادی ارتش و افسران پلیس دیده می‌شوند. این مداخله سپس از تلویزیون عمومی Gabon 1ère نیز پخش شد.

افسران یاد شده رئیس جمهور منتخب را به تقلب در انتخابات متهم کرده‌اند. علی بونگو در این انتخابات برای سومین دوره به ریاست جمهوری گابن رسید.

کودتاچیان ارتش در تلویزیون دولتی نشان دادند که علی بونگو رئیس جمهور معزول گابن در حبس خانگی است و اعلام داشتند که یکی از پسران وی به اتهام «خیانت بزرگ» دستگیر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha