اساس مدیریت بحران «فرهنگ پیشگیری» است/ برای اربعین آماده‌ایم

تهران- ایرنا- رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: روح حاکم و اصل و اساس مدیریت بحران «فرهنگ پیشگیری» است، اگر پیش از وقوع بحران به مردم آموزش داده شود و فرهنگ پیش‌بینی و پیشگیری در جامعه نهادینه شود، یا بحران نخواهیم داشت یا در صورت وقوع خسارت مادی و جانی به حداقل خواهد رسید.

محمدحسن نامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره آمادگی ستادی برای اربعین در کشور اظهار داشت: مجموعه ستاد اربعین با همراهی همه دستگاه‌های کشور اشرافیت کامل بر این مراسم دارند، پیش بینی می کردیم که جمعیت میلیونی مردم کشورمان راهی عراق شوند، کارها تقسیم‌بندی شده است، از قبل روی همه مسائل مذاکره و برنامه‌ریزی شده است، اما اگر اتفاقی خارج از انتظار رخ دهد بلافاصله استانداران که رئیس ستاد بحران در منطقه هستند وارد عمل می‌شوند، همه چیز کاملا تعریف شده و نگرانی از بابت وقوع بحران پیش‌بینی نشده نداریم.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: همه دستگاه‌ها در استان‌های مرزی زیر نظر استانداران مستقر و آماده‌اند، مهران به دلیل آنکه به کربلا نزدیک‌تر است، ۲.۵ ساعت راه است مردم آنجا را انتخاب می‌کنند، جمعیتی زیادی است، باید مرزهای خروجی دیگر، ویژگی و ظرفیت‌های شهرهای دیگر را برای مردم تشریح شود تا مسیرهایی به جز مهران را هم انتخاب کنند و بار ترافیک و زائر از روی شهر مهران برداشته شود، این یعنی مدیریت بحران.

اساس مدیریت بحران «فرهنگ پیشگیری» است/ برای اربعین آماده‌ایم
محمدحسن نامی؛ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور

راهی جز هوشمندسازی نداریم

نامی با اشاره به تصویب قانون مدیریت بحران در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸ افزود: اساس این قانون ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و روح حاکم بر این قانون و اصل و اساس مدیریت بحران بر فرهنگ پیشگیری است، اگر پیش‌گیری و پیش‌بینی‌نکنیم و آمادگی وجود نداشته باشد خسارت‌های یک بحران بسیار بیشتر خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور توضیح داد: آبخیرداری و احداث سیل‌بندیکی از پیشگیری‌هاست، اگر از سال‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد در مناطق سیل‌خیز با بحران مواجه نمی‌شدیدم و از میلیاردها خسارت جلوگیری می‌شد.

وی تاکید کرد:برای جلوگیری از بحران و کاهش خسارات راهی جز هوشمندسازی سازمان نداریم تا اطلاعات را پردازش کند و بر اساس پشتیبانی سامانه هوشمند بتواند بحران ها شبیه‌سازی کند و قبل از وقوع، راهکارهای عملیاتی را طراحی کرده و هشدار دهد.

اساس مدیریت بحران «فرهنگ پیشگیری» است/ برای اربعین آماده‌ایم
سیل خرم آباد - فروردین ۱۳۹۸

آموزش، تاب‌آوری مردم را در بحران‌ها ارتقا می‌دهد

نامی با اشاره به اقدامات انجام شده در فرهنگ‌سازی و آموزش بحران گفت: گاهی با مسائلی مانند سیل و زلزله مواجهیم که درباره اسکان دائم، هدایت برای خروج عشایر از مناطق ناامن علاوه بر هشدار، نیازمند کار فرهنگی و آموزش است، گاهی مردم به‌رغم هشدارها در کنار رودخانه‌های خروشان و ته دره‌ها اقامت می‌کنند که اگر اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی شود اصلا خسارت مادی و جانی نخواهیم داشت.

نامی گفت: قانون نوشته شده اما باید اجرا شود، که برای مدیریت بحران مشکل‌ساز است، آموزش جامعه خیلی مهم است، می‌تواند تاب‌آوری مردم در بحران‌ها را ارتقا دهد، نجات جان مردم، امدادرسانی مهار بحران‌ها و جلوگیری از خسارت مادی به اموال مردم و دولت برای ما خوشحال‌کننده است، اما زمانی خرسندیم که بتوانیم از وقوع بحران و خسارت جلوگیری کنیم.

اساس مدیریت بحران «فرهنگ پیشگیری» است/ برای اربعین آماده‌ایم
آتش‌سوزی‌ مرگبار هاوایی با بیش از هزار مفقودی و ۱۱۵ قربانی

بحران‌های خودشان را مخفی می‌کنند

نامی به حوادث و بحران‌ها در کشورهای غربی و نحوه پوشش بحران و اعلام خسارات اشاره کرد و گفت: خبرگزاری‌های خارجی بحران‌های طبیعی خودشان در اروپا، آمریکا و کانادا را فقط با یکی دو خبر پوشش می‌دهند، اما با کوچکترین بحران طبیعی در ایران، بمباران خبری می‌کنند، برای سیل مرداد گذشته خبرگزاری بی‌بی‌سی فقط ۱۱۶ خبر و گزارش تولید و روزانه در سه نوبت پخش می‌کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: از اینکه جنگل‌ها در هر جای جهان آتش می‌گیرد و از بین می‌رود ما هم متاسفیم، اما آنها وقتی در آن سوی جهان ده‌ها میلیون هکتار جنگل می‌سوزد یا چندصد نفر انسان در سیل مفقود می‌شود، رسانه‌ای نمی‌کنند و به یکی دو خبر اکتفا می‌کنند، اما با آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران، کل نظام مدیریتی ما را هدف می‌گیرند.

وی افزود: سوختن جنگل حتی چند مترمربع هم دردآور است، اما باید دید چرا اینقدر بحران‌های طبیعی در ایران را تبلیغ و بحران‌های خودشان را مخفی می‌کنند. در آتش‌سوزی هاوایی در آمریکا در یکی از شهرهای قدیمی بیش از ۱۸۲۰ ساختمان قدیمی کاملا در آتش سوخت و نابود شد، بیش از هزار نفر همچنان مفقود هستند و حدود ۱۲۰ کشته برجای گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha