نمایشگاه کتاب مسکو؛ از تمدید تفاهم‌نامه تا چاپ آزمایشی آثار روس در ایران

مسکو- ایرنا- برپایی سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با خبرهای تازه در زمینه تمدید تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه ایران و روسیه در عرصه برپایی نمایشگاه‌های کتاب و نیز مذاکرات اولیه برای چاپ آزمایشی آثار و کتاب‌های ناشران روس در ایران همراه بود.

معاون خانه کتاب و ادبیات ایران روز جمعه همزمان با سومین روز برپایی این نمایشگاه‌ بین‌المللی در اکسپوسنتر مسکو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تمدید تفاهم‌نامه همکاری ما بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه برپایی نمایشگاه‌های کتاب خبر داد.

نمایشگاه کتاب مسکو؛ از تمدید تفاهم‌نامه تا چاپ آزمایشی آثار روس در ایران

محمد خلج افزود: ارتباط خوبی بین دو کشور در حوزه کتاب و نمایشگاه‌های این حوزه طی سالیان گذشته وجود داشته است که در سایه این مناسبات، تفاهم‌نامه پنج ساله دو کشور در حوزه کتاب در آیینی در نمایشگاه بین المللی مسکو تمدید شد.
به گفته وی، اختصاص فضای نمایشگاهی در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران و مسکو به طرف‌های مقابل از بندهای این تفاهم‌نامه است.

جلسه با ناشران روس و چاپ آزمایشی کتاب‌ها در ایران
عضو هیات مدیره خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین از مذاکرات با برخی ناشران روس سخن گفت و در این باره توضیح داد: با توجه به هزینه زیاد چاپ کتاب در روسیه، مقرر شد که به صورت آزمایشی کتاب‌های برخی ناشران روس در ایران چاپ و به روسیه ارسال شود و در صورت علاقه‌مندی طرفین،‌این همکاری به شکل مستمر ادامه یابد.

نمایشگاه کتاب مسکو؛ از تمدید تفاهم‌نامه تا چاپ آزمایشی آثار روس در ایران

عرضه ۱۲ عنوان کتاب ایرانی ویژه کودکان به زبان روسی
خلج در ادامه با اشاره به برپایی نخستین نمایشگاه بین المللی کتاب کودک مسکو همزمان با سی و ششمین دوره نمایشگاه کتاب در پایتخت روسیه، گفت: امسال زمینه حضور ناشران تخصصی این حوزه را برای نخستین بار در این نمایشگاه فراهم کردیم.
وی افزود: در این راستا، ۱۲ عنوان کتاب حوزه کودک نیز با هدف عرضه در این نمایشگاه به زبان روسی چاپ شد.
معاون خانه کتاب و ادبیات ایران از شناسایی فرصت‌های حضور در بازار کتاب کودک روسیه و نیز تصویرگری و ترجمه مناسب آثار به عنوان دیگر نکات حائز اهمیت در حضور سال جاری در این نمایشگاه یاد کرد.
خلج در ادامه به آمار تولید کتاب در ایران و روسیه نیز اشاره ای کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰۳ یا ۱۰۴ هزار عنوان کتاب در ایران به چاپ رسیده است و بنا بر گفته مسئولان روس در دیدارها همزمان با برپایی این نمایشگاه،‌ طی سال میلادی گذشته در این کشور ۱۱۰ هزار عنوان کتاب چاپ شده است.
وی اظهار داشت: فروش ۴۰۰ میلیارد تومانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در قالب عرضه حضوری و آنلاین گویای آن است که مردم ایران اهل مطالعه هستند.
خلج گفت: ناشران ایرانی نیز با ظرافت و دقت خاصی کتاب‌ها را انتخاب و چاپ می کنند و تیراژ آنها را با نگاه اقتصادی تعیین می‌کنند و چاپ ۱۰۳ تا ۱۰۴ هزار عنوان کتاب در یک سال نشان می‌دهد که کتاب در ایران مخاطب خودش را دارد و عرضه و تقاضا هم نشانگر آن است که وضعیت خوبی در حوزه کتاب داریم.

سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو چهارشنبه هشتم شهریورماه در حالی با حضور بیش از ۳۰۰ ناشر و موسسه در پایتخت روسیه آغاز به کار کرد که یکی از برنامه‌های محوری غرفه جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه، آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با قرآن کریم است. علاوه بر این غرفه، انتشارات دانشگاه المصطفی و صدرا از ایران نیز در این نمایشگاه، غرفه جداگانه دارند.
این نمایشگاه بین‌المللی چهارشنبه در مرکز نمایشگاهی بین‌المللی مسکو موسوم به اکسپوسنتر و با حضور نمایندگانی از کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران،‌ بلاروس، آلمان،‌ قزاقستان و چین آغاز به کار کرد.
در این نمایشگاه، جدیدترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های داستانی، ادبیات کودکان، آموزشی و طنز از ناشران مختلف ارائه شده است.
امسال برای نخستین بار نمایشگاه بین المللی کتاب کودک مسکو نیز به طور همزمان برپا شده است. این نمایشگاه بیش از ۵۰ رویداد برای کودکان و والدین آنها و همچنین متخصصان صنعت کتاب و ملاقات با نویسندگان مشهور را شامل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha