۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85217647
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی خراسان‌شمالی به بیش از یک میلیون تن رسید

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی استان با ایجاد ۱۷ واحد تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی به یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن رسید.

محمد محمدزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش از این ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی استان ۸۱۰ هزار تن بود که با حمایت های دولت ۳۱۰ هزار تن به آن افزوده شد.

به گفته وی؛ ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی استان نسبت به قبل از دولت سیزدهم ۳۸ درصد رشد را نشان می دهد.

محمدزاده ادامه داد: برای ایجاد ظرفیت جدید در استان بیش از چهار هزار و ۷۲۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری و برای ۲۰۰ نفر نیز شغل ایجاد شده است.

وی بر افزایش تولید بر محور دانش بنیان در استان تاکید کرد و گفت: اکنون اولویت های سرمایه گذاری صنعتی در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی شامل فرآوری و کنسانتره انواع میوه، آب میوه، سرکه، آبغوره، شیره، ژله و مار مالاد، درجه بندی و بسته بندی انواع میوه و سبزیجات به صورت تازه، خشک، منجمد و نیمه آماده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: تکمیل طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد، بازسازی، نوسازی و اصلاح ساختار واحد های موجود و طرح توسعه و فعال سازی واحد های غیر فعال استان و تبدیل ضایعات کشتار گاهی از دیگر اولویت ها است.

محمدزاده با اشاره به اقدامات دولت برای احیای واحدهای تولیدی در استان، گفت: بدهی معوقه و نبود نقدینگی، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی صنایع تبدیلی، کوتاه بودن زمان بازپرداخت تهسیلات بانکی، وجود بازار فروش نامناسب و نوسانات قیمت، نرخ بالای مواد اولیه و نیاز به سرمایه در گردش از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی است.

وی یادآور شد: اینک در استان ۱۱۷ واحد تولید صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت خام جذب مواد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: واحد های تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی استان برای بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

حدود ۵۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی شانس فرآوری دارد و مابقی محصولات تولیدی استان به صورت تازه خوری مصرف و یا به دیگر استان ها حمل می شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha