اجرای پروژه طریق الرضا(ع) در محدوده جاده یزد به طبس تعطیل نیست + فیلم

یزد - ایرنا- استاندار یزد گفت: اجرای ۲ بانده پروژه طریق الرضا علیه السلام در مسیر یزد به طبس تعطیل نشده و بخشی از آن در حال انجام است، برای اجرای مابقی این پروژه نیز استفاده از ظرفیت معادن در دست پیگیری است تا از حقوق دولتی این بخش برای شتاب بخشی به تکمیل این طرح استفاده شود.

مهران فاطمی روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: در هر دولت بخشی از ۲ بانده جاده یزد به طبس انجام شده و تکمیل این طرح بیش از سه هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد که مبلغ کمی نیست و همین مسئله باعث شده در برخی از دوره های گذشته اجرای این طرح مدتی متوقف شود اما در این دولت سیزدهم تکمیل این راه حیاتی در دستور کار ویژه قرار گرفته و در سفر اول و دوم رییس جمهور به استان نیز اعتباری برای آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: هم اکنون ساخت یک کیلومتر جاده بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و علاوه بر آن، این جاده در دشت قرار گرفته و نیاز به ساخت تاسیساتی مانند پل یا تمهیدات دیگری نیز دارد که شرایط را سخت تر می کند، حجم تخصیص های انجام شده با توجه به بزرگی طرح، پاسخگو نیست و شرایط دولت نیز به گونه ای نیست که بتواند به صورت یکجا همه این مبالغ را تامین کند، لذا به صورت مرحله به مرحله انجام می شود که مقداری زمان بر خواهد بود .

30 کیلومتر 2 بانده یزد به طبس توسط معادن شایقی در حال اجراست

فاطمی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های بودجه دولتی و هزینه زیاد پروژه راه یزد به طبس، استفاده از ظرفیت معادنی که در محدوده این جاده مستقر هستند، در دستور کار قرار گرفته است که مجموعه معادن شایقی اجرای ۳۰ کیلومتر جاده را متعهد شده و در حال انجام است.

وی افزود: بخشی از ۲ بانده این مسیر نیز در تعهد مجموعه چادرملو قرار گرفته است و با مدیرعامل وقت این مجموعه توافق آن انجام شده بود که به دلیل جابجایی هیات مدیره این تعهد اجرایی نشد و اعلام کردند باید در مجمع عمومی مجددا مورد موافقت قرار بگیرد .

استاندار یزد گفت: عمده باری که بر روی این جاده جابجا می شود مربوط به تردد کامیون های معادن است و این در حالی است که معادن باید جاده اختصاصی داشته باشند و درصورت استفاده از این مسیر باید در ساخت باند دوم آن مشارکت کنند در غیر این صورت اجازه تردد به کامیون های معادن داده نخواهد شد .

فاطمی ادامه داد: تلاش می شود تا بخشی از این پروژه توسط چادرملو انجام شود و جزو تکالیف قانونی این مجموعه قرار گیرد، البته در تبصره‌ ۵ ماده ۱۴ قانون معادن نیز مشخص کرده اگر معادن فعالیت‌هایی برای جلوگیری از آسیب‌های عمومی یا زیست محیطی و امثال این‌ موارد داشته باشند، می توانند تا ۲۰ درصد حقوق دولتی تخفیف بگیرند.

وی افزود: استفاده از این ظرفیت قانونی نیاز به مصوبه شورای عالی معادن دارد و لذا آخرین توافقی که در این زمینه صورت گرفته این بوده که در سریع ترین زمان ممکن اقدامات قانونی را انجام دهند همچنین فرصتی مشخص شده که اگر ظرف مدتی مورد توافق این اقدام انجام نشود، از صدور بارنامه برای کامیون‌های شرکت چادرملو جلوگیری خواهد شد .

استاندار یزد گفت: جاده یزد به طبس با عنوان طریق الرضا(ع) شناخته شده است و به دلیل تردد خودروهای سنگین در این جاده هرساله شاهد حوادث و تصادفات زیادی هستیم، امیدواریم با همکاری مجموعه معادن شاهد به سرانجام رسیدن تعهدات انجام شده باشیم و علاوه بر استفاده معادن از این جاده ، مردم نیز به عنوان استفاده کنندگان اصلی این جاده بتوانند در آسودگی و کمترین خطر رفت و آمد داشته باشند.

فاصله یزد به طبس بیش از 360 کیلومتر است و این مسیر به دلیل تردد کامیون های حامل مواد معدنی از پر حادثه ترین مسیرهای جاده ای استان است، این جاده یزد رابه استان های خراسان جنوبی و رضوی وصل می کند و به عنوان طریق الرضا علیه السلام از آن یاد می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha