نخست وزیر چین در نشست گروه ۲۰ شرکت می کند

تهران-ایرنا- وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «لی چیانگ» نخست وزیر چین در نشست سران گروه ۲۰ شرکت می کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین منتشر شد آمده است: «لی چیانگ» نخست وزیر چین برای شرکت در نشست گروه ۲۰ شنبه (۱۸ شهریور) به مدت دو روز به دهلی نو پایتخت هند سفر می کند.

این بیانیه می افزاید: «چین مایل به شرکت در نشست سران گروه ۲۰ برای دستیابی اجماع مهم در جهت مقابله با چالش های اقتصادی و توسعه یافتگی، ایجاد اعتماد در جهان و ترویج رفاه و توسعه مشترک است.»

این تایید چند روز پس از آن صورت گرفت که خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش داد که رئیس جمهوری چین در نشست سران گروه ۲۰ شرکت نمی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین جمعه اعلام کرد که لی چیانگ برای شرکت در نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب آسیا (آ.سه.آن) سه شنبه ( ۱۴ شهریور) تا جمعه (۱۷ شهریور) راهی اندولزی می شود سپس شنبه به دهلی نو می رود.

گروه بیست (جی۲۰) یک ائتلاف قدرتمند به منظور همکاری های اقتصادی بین المللی است. این گروه نقش مهمی در شکل‌دهی، تقویت ساختار و تصمیم‌گیری جهانی در تمام مسائل مهم اقتصادی بین‌المللی ایفا می‌کند. این ائتلاف در پی بحران اقتصادی و مالی جهانی در سال ۲۰۰۷ به سطح سران کشورها/دولت ها ارتقا یافت و در سال ۲۰۰۹ به عنوان «مجمع برتر همکاری های اقتصادی بین المللی» معرفی شد. گروه ۲۰ در ابتدا بیشتر بر مسائل کلان اقتصادی متمرکز بود، اما از آن زمان به بعد دستور کار خود را به تجارت، توسعه پایدار، بهداشت، کشاورزی، انرژی، محیط زیست، تغییرات آب و هوا و مبارزه با فساد گسترش داد.

اجلاس سران گروه ۲۰ هر سال با یک ریاست دوره ای برگزار می شود و رییس آن مسئول گردآوری دستور کار گروه ۲۰ با مشورت سایر اعضا و در پاسخ به تحولات اقتصاد جهانی است، در سال جاری میلادی هند از ۱ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد.

نشست گروه ۲۰، در روزهای ۹ تا ۱۰ سپتامبر (۱۸ و ۱۹ شهریور) در دهلی نو، پایتخت هند برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha