۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۰۶
کد خبر: 85221008
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین: خواستار توسعه روابط با هند هستیم

۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۰۶
کد خبر: 85221008
چین: خواستار توسعه روابط با هند هستیم

تهران-ایرنا- در آستانه سفر لی چیانگ نخست وزیر چین به هند برای شرکت در اجلاس سران گروه ۲۰، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به حمایت کشورش از میزبانی هند، گفت: پکن خواستار توسعه روابط با دهلی نو است.

به گزارش ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: نشست سران گروه ۲۰، یک نشست بزرگ برای همکاری های جهانی اقتصادی است.

مائو گفت: این نشست برای چین بسیار اهمیت دارد و در رویداد های آن شرکت کرده و از هند برای میزبانی این نشست حمایت می کند.

وی افزود:پکن آماده همکاری با همه اعضای این گروه برای اجرای توفقات سران گروه ۲۰ است.

این سخنگو به سوالاتی مبنی بر اینکه چرا شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در اجلاس سران گروه ۲۰ در هند شرکت نمی کند ، پاسخ روشنی نداد و اعلام کرد که نخست وزیر چین در این نشست حضور خواهد یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به روابط چین -هند تاکید کرد: روابط بین دو کشور از راه گفت و گو ها در همه سطوح پایدار خواهد ماند و توسعه روابط بین چین و هند به نفع دو ملت است.

وزارت خارجه چین روز گذشته دوشنبه(۱۳ شهریور) با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود که «لی چیانگ» نخست وزیر چین به جای «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین برای شرکت در نشست گروه ۲۰ شنبه (۱۸ شهریور) به مدت دو روز به دهلی نو پایتخت هند سفر می کند.

این تایید چند روز پس از آن صورت گرفت که خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش داد که رئیس جمهوری چین در نشست سران گروه ۲۰ شرکت نمی کند.

لی چیانگ امروز (سه شنبه ۱۴ شهریور) برای شرکت نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب آسیا (آ.سه.آن) عازم اندونزی شده و سپس از جاکارتا به دهلی نو سفر می کند.

گروه بیست (جی۲۰) یک ائتلاف قدرتمند به منظور همکاری های اقتصادی بین المللی است. این گروه نقش مهمی در شکل‌دهی، تقویت ساختار و تصمیم‌گیری جهانی در تمام مسائل مهم اقتصادی بین‌المللی ایفا می‌کند. این ائتلاف در پی بحران اقتصادی و مالی جهانی در سال ۲۰۰۷ به سطح سران کشورها/دولت ها ارتقا یافت و در سال ۲۰۰۹ به عنوان «مجمع برتر همکاری های اقتصادی بین المللی» معرفی شد. گروه ۲۰ در ابتدا بیشتر بر مسائل کلان اقتصادی متمرکز بود، اما از آن زمان به بعد دستور کار خود را به تجارت، توسعه پایدار، بهداشت، کشاورزی، انرژی، محیط زیست، تغییرات آب و هوا و مبارزه با فساد گسترش داد.

اجلاس سران گروه ۲۰ هر سال با یک ریاست دوره ای برگزار می شود و رییس آن مسئول گردآوری دستور کار گروه ۲۰ با مشورت سایر اعضا و در پاسخ به تحولات اقتصاد جهانی است، در سال جاری میلادی هند از ۱ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد.

نشست گروه ۲۰، در روزهای ۹ تا ۱۰ سپتامبر (۱۸ و ۱۹ شهریور) در دهلی نو، پایتخت هند برگزار خواهد شد. ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روسای جمهوری روسیه و چین بزرگترین غایبان این نشست خواهند بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha