وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

تهران- ایرنا- رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه، معمولا نوآوران در کشورهای پیشرفته یک ایده و نوآوری را تا مرحله‌ای پیش برده و به شرکت‌های بزرگ فروخته و از آن کسب درآمد می‌کنند، یکی از مسائل و معضلات فعلی نوآوران جوان در ایران را، اصرار در رساندن محصول نوآورانه خود به ته خط فناوری آن‌هم با اتکا به خود دانست.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یکی از بخش های بسیار مهم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری «مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی» است، مرکزی که مسوولیت آن پنجم بهمن ماه ۱۴۰۱ با حکم روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری به شقایق حق‌جوی جوانمرد پزشک و متخصص فیزیولوژی عروق و استاد تمام دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سپرده شد.

وی سوابق اجرایی همچون «ریاست مرکز تحقیقات فیزیولوژی کاربردی»، «معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»، «ریاست بنیاد نخبگان استان اصفهان»، «ریاست دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» و «ریاست مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» در کارنامه اجرایی خود دارد.

از سوابق علمی حق جوی جوانمرد نیز می توان نگارش بیش از ۳۰۰ مقاله پژوهشی، ۶ کتاب علمی و تخصصی و همچنین یک کتاب با موضوع «راهنمای عملی زندگی دانشجویی» اشاره کرد.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی و حضور در میزگرد ایرنا، در گفت‌وگو با خبرنگاران گروه علم و آموزش این رسانه مادر، در خصوص وظایف این مرکز و حمایت هایی که از ایده پردازان، نوآوران و دانش بنیان ها صورت می گیرد، به گفت‌وگو نشست.

وی در بخشی از این گفت‌وگوی تفصیلی که در ادامه می خوانیم، یکی از مشکلات فعلی و اصلی ایده پردازان، مخترعان و نوآوران جوان فعال در زیست بوم نوآوری و فناوری ایران را، اصرار در رساندن محصول نوآورانه خود به ته خط فناوری آن‌هم تنها با اتکا به توانمندی های خود می داند و می گوید: همه ایده پردازان و نوآوران جوان کشور به تنهایی می خواهند ایلان ماسک و استیوجابز شوند!

فناوری‌های راهبردی فناوری‌های ثروت‌آفرین یا قدرت‌آفرین هستند

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه، این معاونت در واقع مسوولیت مدیریت، سیاست گذاری و هماهنگی های بین بخشی را برای توسعه علم و فناوری و اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری که همان اقتصاد دانش بنیان است، برعهده دارد، افزود: در حوزه توسعه علم نیز بنیاد علم را داریم که نام قبلی آن صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF) بوده است.

حق جوی جوانمرد با اشاره به اینکه، مرکز توسعه فناوری های راهبردی در معاونت علمی به منظور توسعه فناوری در کشور شکل گرفته است، گفت: برای توسعه اقتصاد دانش بنیان نیز در دو حوزه شرکت های دانش بنیان و همچنین پیشبرد اقتصاد دانش بنیان مسوولیت هایی در معاونت علمی تعریف و پیش بینی شده است.

وی در توضیح بیشتری در خصوص مسوولیت مرکز توسعه فناوری های راهبردی در معاونت علمی با بیان اینکه، به طور مشخص فناوری آن بخشی از علم است که قرار است برای ما ثروت آفرین یا قدرت آفرین باشد، اضافه کرد: این بدان معنی است که مرکز توسعه فناوری های راهبردی قرار است کمک کند زیرساخت های اقتصاد دانش بنیان در کشور شکل گیرد.

این مقام مسوول در معاونت علمی در ادامه گفت: این مرکز راهبردی قرار است با توجه به سرعت تحولات علم و فناوری که این روزها در جهان به وجود آمده است، کاری کند که اگر پنج سال دیگر در یک آینده نزدیک یا دور، زمین بازی کسب و کارها تغییر کرد ما در مقابل آن شگفت زده نشویم و طوری عمل کنیم که هم تاب آور و هم تحریم ناپذیر باشیم.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

حق جوی جوانمرد اظهار داشت: وظیفه و کارکرد مرکز توسعه فناوری راهبردی به طور ویژه این است که هم بتواند در کوتاه مدت پایه ها و زیرساخت های اقتصاد دانش بنیان را پیش ببرد هم اینکه در آینده دورتر عزت و اقتدار برای کشور ایجاد کند و باعث شود که اگر اتفاق و تحولی زمین بازی کسب و کارها را به‌هم زد، به یکباره دچارشوک نشویم و از قدرت مواجهه با این تغییرات برخوردار باشیم.

وی با بیان اینکه فناوری های راهبردی، فناوری هایی هستند که یا ثروت آفرین یا قدرت آفرین باشند، افزود: فناوری های ثروت آفرین مثل حوزه مواد و ساخت پیشرفته است به طوری که مثلا بهره وری را در معادن افزایش می دهد یا در حوزه اپتیک اگر بتوانیم کشور را در کوتاه مدت در این حوزه بی نیاز کنیم، این برای کشور ثروت آفرین خواهد بود.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی همچنین از کوآنتوم به عنوان فناوری های اقتدارآفرین نام برد و افزود: حوزه کوآنتوم می تواند همه چیز را از جمله قدرت و نحوه مواجهه ما با اطلاعات و داده و نحوه رد و بدل کردن داده، تغییر دهد یا اتفاقاتی را که در حوزه زیست مهندسی در حال رخ دادن است، دچار تحول کند.

وی بیان کرد: کرونا به ما نشان داد که یک جهش کوچک در ژن یک ویروس چه طور می تواند دنیا را در چه سطحی تحت تاثیر قرار دهد یا داستان توسعه مواد جدید که می تواند با استفاده از توان موجود در طبیعت اتفاق بیافتد به طوری که شما ساخت بسیاری از مواد را می توانید به میکروارگانیزم ها بسپارید؛ بنابراین ما احتمالا به زودی کارخانه هایی خواهیم داشت که به جای ماشین موجودات زنده از جنس باکتری و مخمر در آن کار می کنند و اینها اتفاقاتی است که در حال حاضر در دنیا می افتد و به زودی ما هم برای اینکه رقابت‌پذیر باشیم ناگزیر از مواجهه با آنها خواهیم بود.

آرایش جدید معاونت علمی برای رفع چالش‌های موجود در زیست‌بوم نوآوری

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه، ستادهای فناوری در دوره جدید مدیریتی در معاونت علمی به دو دسته تقسیم شده اند، افزود: تعدادی از این ستادها جزو ستادهای توسعه فناوری و تعدادی نیز جزو ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان هستند.

حق جوی جوانمرد با اشاره به شکل گیری چندین ستاد توسعه فناوری ذیل این مرکز، ستاد توسعه فناوری های اپتیک و کوآنتوم، ستاد توسعه فناوری های هوش مصنوعی و رباتیک، ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو، ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق، ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی و ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات را از آن جمله نام برد.

وی گفت: علاوه بر ستادهای فوق در مرکز توسعه ستادهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ستادی تحت عنوان «ستاد توسعه فناوری های حکمرانی و مالی» در حال شکل گیری است که وظیفه آن به طور خاص استفاده از فناوری برای ارتقای حوزه های مختلف حکمرانی از جمله فین تک ها یا کسب و کارهای نوپایی است که فناوری های مدرن و مدل های کسب و کار نوآورانه را در صنایع مالی به کار می گیرند.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

حق جوی جوانمرد با اشاره به اینکه، یکسری ستادهای قبلی زیرمجموعه مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی نیز به ستادهای اقتصادی تبدیل شده و در ذیل معاونت اقتصاد دانش بنیان قرار گرفته اند، گفت: هدف این است که بیش از آنکه در توسعه فناوری متمرکز باشند، بر توسعه بازار متمرکز شوند.

وی، ستاد عمران و ساختمان، ستاد ماشین سازی تجهیزات پیشرفته صنعتی، ستاد سلامت، غذا و کشاورزی، ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، ستاد حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی، ستاد انرژی و ستاد اقلیم و محیط زیست را از جمله این ستادها برشمرد.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی همچنین گفت: البته جدا از این ستادهای توسعه فناوری یکسری زیرساخت نیز برای توسعه فناوری برای کشور لازم است، همچون حوزه مالکیت فکری و بحث دارایی های نامشهود که ما در این مرکز به این حوزه نیز می پردازیم.

وی در توضیح بیشتری افزود: هنگامی یک مخترع و ایده پرداز ریسک کرده و فناوری تازه ای به وجود آورده است، اگر مکانیزم های قانونی برای حفاظت از نوآوری وجود نداشته باشد، ممکن است این نوآوری خیلی زود از دست برود و کپی برداری شود و آن همه توانی که فرد برای توسعه نوآوری صرف کرده است، به راحتی بی حاصل شود.

این مقام مسوول در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان همچنین با اشاره به ایجاد زیرساخت هایی به منظور خدمات آزمایشگاهی به فناوران کشور افزود: در حوزه زیرساخت ما از قبل شبکه آزمایشگاهی راهبردی کشور را داشته ایم و بسیاری از این زیرساخت ها به خصوص تخصصی ها که هم گران قیمت هستند و هم اینکه استفاده از آنها نیازمند توان نیروهای تخصصی است، در قالب شبکه ای متشکل از همه آزمایشگاه های تخصصی کشور تجمیع کرده ایم.

حق جوی جوانمرد افزود: بنابراین در هر جایی از ایران اگر یک پژوهشگر، ایده پرداز و نوآور به یک خدمت تخصصی آزمایشگاهی نیاز داشته باشد، می تواند به این شبکه مراجعه و از این خدمت استفاده کند. ضمن اینکه تلاش کرده ایم که به پژوهشگران و فناوران کشور برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی تخصصی موجود در این شبکه ها سوبسید هم ارائه دهیم.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

ایجاد مراکز آفرینش در دست اقدام

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در ادامه، یکی از برنامه های جدید در دست اقدام این مرکز را ایجاد مراکز آفرینش فناوری یا بنیاد آفرینش فناوری ایران ذکر کرد و افزود: البته ساختارهای مشابه این زیرساخت ویژه که اقتباسی از آزمایشگاه های ملی در آمریکاست، در کشورهای مختلف دنیا از جمله چین و ژاپن هم وجود دارد.

حق جوی جوانمرد، تسهیل توسعه فناوری های لبه دانش همچون هوش مصنوعی و ربوتیک و ایجاد هیجان و شوق علمی را از جمله کارکردهای مراکز آفرینش عنوان کرد و از تلسکوپ "جیمزوب" به عنوان یکی از اتفاقات لبه دانش نام برد و افزود: تا همین چند وقت پیش تا چهار میلیارد سال نوری قبل‌تر را می دانستیم که در گذشته جهان چه اتفاقی افتاده، اما با تلسکوپ جمیزوب می توان به اتفاقات تا ۱۳ میلیارد سال نوری پی برد.

وی بیان کرد: در حوزه فناوری یک بار احصا کردیم که چیزی حدود ۹۰ فناوری جدید برای ساخت و تکمیل تلسکوپ جیمزوب توسعه پیدا کرده است. مثلا اینکه یک عدسی باید از چه جنسی ساخته شود که بتواند در دمای منفی، فضا و محیط مورد نظر از کارکرد لازم برخوردار باشد.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

طیف وسیعی از بسته‌های حمایتی برای محققان و فناوران کشور

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در ادامه در خصوص برنامه های حمایتی از ایده پردازان و نوآوران کشور نیز با بیان اینکه، شرکت های فناور و دانش بنیان به سه دسته نوپا، فناور و نوآور تقسیم شده اند، گفت: بسته های حمایتی ما از محققان و فناوران و شرکت ها از جمله شرکت های نوپا و شرکت های بزرگ طیف وسیعی دارد.

حق جوی جوانمرد افزود: جدا از این ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برای حمایت دانش آموزان تا شرکت های خیلی بزرگ جهت ایجاد تحول در اقتصاد کشور برنامه های مشخص داریم.

وی با بیان اینکه، این برنامه ها شامل رویدادهای ترویجی برای آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان، دانشجویان و اساتید با حوزه های علم و فناوری ها است، افزود: مسابقات و فن چالش ها در واقع فرصت مناسبی برای مواجهه محققان و فناوران کشور با مسائل واقعی کشور و همچنین مسائل جدید در حوزه فناوری های نوظهور است.

این مقام مسوول در معاونت علمی با اشاره به ارائه گرنت یا پژوهانه ها و بسته های مالی بلاعوض نیز گفت: در کنار این انواع و اقسام مکانیزم های تامین مالی همچون ارائه تسهیلات بواسطه بانک ها و صندوق های مالی خصوصی در قالب های مختلف برای پژوهشگران، فناوران، شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور طراحی و پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه، در حال حاضر بیش از ۴۰۰ خدمت از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری می تواند به مخاطبان مختلف ارائه شود، افزود: اخیرا سامانه خدمت به فناوران کشور نیز در این معاونت راه اندازی شده است.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

موافقم، شرکت‌های بالغ باید از پارک‌های فناوری خارج شوند

حق جوی جوانمرد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است پارک فناوری پردیس به شهرک صنعتی تبدیل شود، گفت: با وجود نیاز بسیاری از جوانان ایده پرداز یا شرکت های نوپا به یک فضای کوچک برای کار، هنوز تعدادی از شرکت های بالغ و حتی صادراتی در این مجموعه مستقر هستند. ما یک اصطلاحی برای شرکت ها داریم تحت عنوان بلوغ پارکی به طوری که می گوییم مثلا این شرکت به بلوغ پارکی رسیده و باید از پارک خارج شود. در پارک شرکت هایی داریم که آنقدر بالغ شده اند که صادرات هم دارند و باید از پارک خارج و به شهرک صنعتی منتقل شوند.

وی در عین حال پارک فناوری پردیس ذیل معاونت علمی را مستثنی دانست و افزود: البته ماموریتی که به پارک فناوری پردیس داده شده این است که به عنوان یک زیست بوم تخصصی و فاخر نمادهای اصلی اقتصاد دانش بنیان کشور را هم به نمایش بگذارد. به طوری که هنگامی که می خواهیم اتفاقات مربوط به حوزه اقتصاد دانش بنیان کشورمان را به میهمانان خارجی نشان دهیم آنها را برای بازدید به این پارک راهنمایی می کنیم.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

این مقام مسوول در معاونت علمی در ادامه اظهار داشت: البته اینطور هم نیست که شرکت های ایده پرداز، نوپا یا شرکت هایی که در مراحل ابتدایی‌تر رشد و نمو هستند بی جا و مکان باشند، همه که قرار نیست در پارک فناوری پردیس مستقر شوند، چراکه در همین تهران حداقل حدود هشت پارک دیگر از جمله پارک های دانشگاهی وجود دارند که در آنها به اندازه پارک پردیس شرکت های بزرگ مستقر نیستند.

وی گفت: البته در دنیا شرکت های نوپا در انکوباتورها جای داده می شوند و پس از آن وارد محیط جدی تر رقابتی کسب و کار می شوند، لذا اگر فردی ایده دارد جای آن در مرکز نوآوری است و اگر ایده آن کمی قابلیت سرمایه گذاری پیدا کرده جای آن در شتاب دهنده است و اگر هسته آن تشکیل شده و به زیرساخت های بالاتری نیاز داشته باشد، جای آن در مراکز رشد است و اگر از همه این مراکز به خوبی گذر کرد، آن وقت جای آن در پارک است. اگر از پارک هم عبور کرد، باید به شهرک صنعتی منتقل شود و اینطور نیست که تا ابد در پارک بماند.

حق جوی جوانمرد همچنین گفت: البته در تهران مساله تاحدودی متفاوت است چراکه در باقی استان ها آنقدر هم مشکلی برای فضای کار وجود ندارد. من می بینیم که مثلا در شهر تهران، به جای آن، فضاهای کار اشتراکی بسیار پرمشتری هستند، همین جوانانی که شما می گویید که یک جای کوچکی می خواهند دور هم جمع شوند و برای شروع نیازمند یک میز کار هستند، به شکل مناسبی در حال حاضر در حال استفاده از فضای کار اشتراکی هستند و در واقع این روزها استفاده از فضای کار اشتراکی کسب و کار پُررونق شده است.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

نبود هم‌افزایی بین تیم‌های فناور و پراکنده‌کاری

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در خصوص بحث وجود انواع موازی کار و پراکنده کاری ها و همچنین عدم تمرکز در حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور و اینکه چندین دستگاه در این حوزه به صورت پراکنده درحال فعالیت هستند نیز اظهار داشت: البته اینکه همزمان چند گروه تخصصی روی توسعه یک فناوری کار می کنند لزوما موازی کار نیست اما اینکه چندین سازمان متصدی حمایت از آنها باشند، موازی کاری محسوب می شود.

حق جوی جوانمرد افزود: درهمه جای دنیا ممکن است ۱۰، ۲۰ یا ۱۰۰ گروه به صورت همزمان برای توسعه یک فناوری یا محصول شروع به کار و پژوهش کنند، در ایران هم ممکن است این روند وجود داشته باشد و اشکالی هم به این کار نیست، اما اینکه اینها از هم بی خبر باشند و با هم شبکه نباشند و هم افزایی نداشته باشند یک ایراد است؛ بنابراین همانطور که در همه حوزه های کشور این ایراد می تواند وجود باشد در حوزه علم و فناوری هم وجود دارد و نمی شود آن را انکار کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای ایجاد هم افزایی و تعامل صحیح فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری کشور تدابیری اندیشیده اید یا خیر نیز گفت: شاید بخشی از این ماجرا یک مشکل فرهنگی باشد؛ اینکه ما کلا فرهنگ مشارکت و هم افزایی نداریم و بخشی هم مربوط به مشکل حکمرانی و مدیریتی است اینکه ما مکانیزم هایی طراحی نمی کنیم که افراد مجبور شوند با هم کار کنند و در نتیجه این همکاری سود بیشتری ببرند. به طور حتم کنسرسیوم شدن یکی از ساز و کارهایی است که در دنیا شناخته شده است.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی بیان کرد: اول از همه این ظرفیت ها باید احصا شود و فعالان این زیست بوم از کار یکدیگر مطلع باشند، سپس یک سری سازوکار طراحی شود که اینها با یکدیگر بتوانند کار کنند و سود ببرند. در سفر به استان آذربایجان شرقی قطعه سازهای مختلفی آمدند و از ما کمک خواستند و به آنها اعلام کردیم اگر شما با هم کنسرسیوم شوید، ما این کمک را در زمینه های مختلف مثل ارائه تسهیلات یا تجهیزات مورد نیاز به شما خواهیم داشت.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

راه‌اندازی فب‌لب یا مرکز ساخت سریع نمونه اولیه در مهرماه امسال

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در ادامه با بیان اینکه، در مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری قرار است تا مهرماه امسال زیرساخت دیگری راه اندازی و رونمایی کنیم، افزود: این شامل مراکزی است که به آن در دنیا فب لب گفته می شود.

فب‌لب‌ها مراکزی برای کمک به توسعه‌ کارآفرینی‌های محلی، استارتاپ‌های خلاقانه و ارتباط جامعه جهانی به منظور آموزش، یادگیری، تحقیق و ساخت خلاقانه است.

حق جوی جوانمرد با اشاره به اینکه، فب لب مراکز نمونه سازی سریع هستند، افزود: ممکن است فردی ایده ای داشته باشد و بخواهد در سریع ترین زمان ممکن و با دردسر کمتر یک نمونه محصول از این ایده بسازد؛ بنابراین مجموعه ای از خدمات از طراحی آن قطعه و محصول گرفته تا ساخت و اصلاح در مراکز فب لب انجام می شود.

وی افزود: به عنوان مثال ممکن است شما بخواهید ایده اولیه را به محصول تبدیل کنید و به چندین مرکز مراجعه داشته باشید اما در مجموعه هایی مانند فب لب، رپید پروتایپینگ و تک شاپ که نمونه آن در کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد، محصول به سرعت ساخته می شود.

حق جوی ادامه داد: ما در تلاش هستیم که لبزنت یا شبکه آزمایشگاهی راهبردی را در کشور راه اندازی و رونمایی کنیم که در واقع این خدمات ساخت و تولید سریع نمونه اولیه را برای شرکت های نوپا و ایده پردازان ارزان و آسان خواهد کرد.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: یکی از تلاش های ما در معاونت علمی، این است که با تحقیق، مطالعه و بررسی زیست بوم های نوآوری و فناوری سایر کشورها از نحوه کار آنها مطلع شویم تا بهترین ساز و کارها را درکشورمان پیاده کنیم.

عزم معاونت علمی برای ارتقا و ساماندهی حوزه دارایی‌های نامشهود

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این مرکز برای ساماندهی بحث دارایی های نامشهود در کشور برنامه ای دارد یا خیر نیز گفت: بحث مالکیت فکری واقعا یکی از مصادیقی است که کمک سه قوه را می طلبد به طوری که بحث ثبت مربوط به قوه قضائیه و بحث های قانون گذاری آن مربوط به مجلس شورای اسلامی است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به عنوان نماینده دولت، نهاد سیاست گذار و هماهنگ کننده محسوب می شود.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

حق جوی جوانمرد با بیان اینکه، معاونت علمی برای ارتقا و ساماندهی بیشتر حوزه دارایی های نامشهود اقداماتی را شروع کرده است، افزود: همین اواخر یک بسته ای را مربوط به این حوزه با همراهی وزارت اقتصاد رونمایی کردیم. در واقع این بسته بدین شکل بود که به چه شکلی در حسابداری دارایی نامشهود محاسبه شود.

وی تاکید کرد: قطعا گام بعدی این است که دارایی های نامشهود قابلیت ثبت و دادوستد را داشته باشد و بعد از آن همانطور که شما اشاره کردید هنگامی که یک ایده و فکر قابلیت ثبت و ارزش گذاری و داد و ستد داشته باشد، می تواند به عنوان وثیقه نزد بانک ها هم گذاشته شود؛ بنابراین ما به طور جدی در معاونت علمی به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

طراحی رویدادهای مختلف برای رفع چالش‌های صنعت کشور

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در ادامه یکی دیگر از برنامه های این مرکز را طراحی مسابقه ای برای رفع چالش های حوزه صنعت کشور عنوان کرد و از برنامه ای تحت عنوان "رویانو" به عنوان یکی از این مسابقات نام برد.

حق جوی جوانمرد در توضیح بیشتری در خصوص این برنامه گفت: شرکت ها در دنیا هنگامی در فناوری توسعه پیدا می کنند و به بلوغ می رسند و بازار محصولشان به اشباع می رسد، اتفاقی برای آنها می افتد که ما به آنها می گوییم اسپین آف یا شرکت زایشی یعنی از یک شرکت مادر چند شرکت جدید متولد می شود که این شرکت های جدید یا زنجیره ارزش هستند یا در واقع شرکت مادر و اصلی را حمایت می کنند.

حق جوی جوانمرد با ذکر مثالی ادامه داد: در همین رویداد رویانو اخیر یک شرکت بسیار خوب و فعال در حوزه تجهیزات پزشکی داشتیم که با توجه به اینکه در حوزه الکتروکاردیوگراف و الکترونیک سلامت تجربه خوبی داشته است و بخش قابل توجهی از بازار را در دست دارد، حالا این شرکت با استفاده از زیرساخت های موجود و با یک زیرمجموعه جدید به ساخت یک محصول جدید مثل سمعک که متشکل از الکترونیک و سلامت است، ورود کرده است.

وی اضافه کرد: یا مثلا یک شرکت تولیدکننده سونوگرافی به تولید یک محصول سونوگرافی با تکنولوژی بالاتر ورود کرده است؛ بنابراین ما در رویانو به دنبال افزایش شرکت های زایشی دانش بنیان هستیم.

حق جوی جوانمرد همچنین یکی دیگر از برنامه های این مرکز را تحت عنوان نکست یا نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه عنوان کرد و گفت: امید داریم که چشم انداز این برنامه به زودی منطقه ای و بین المللی شود.

به گفته وی، این برنامه برخلاف رویانو که به دنبال ایجاد شرکت های جدید است، افزایش تنوع سبد محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان را نیز پیگیری می کند. بنابراین در این برنامه شرکت های دانش بنیان بالغی وجود دارند که ما اگر بتوانیم به آنها برای تولید چند محصول جدید با فناوری بالا کمک کنیم، این شرکت توسعه پیدا کرده و از قابلیت صادرات نیز برخوردار خواهند شد.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

وی در پاسخ به این سوال که آیا رویداد حمایتی "نکست" تنها شامل شرکت های دانش بنیان ها می شود یا خیر تصریح کرد: این برنامه حمایتی هر شرکت بزرگی که توان خود را در تولید محصول نشان داده خواهد شد، ما شرط سخت گیرانه ای برای آن نگذاشته ایم.

این مقام مسوول در معاونت علمی و فناوری افزود: اعلام کرده ایم که شرکت های علاقمند به حضور در رقابت نکست باید سه محصول در بازار داشته باشند ضمن اینکه از گردش مالی سالانه پنج میلیارد تومانی برخوردار باشند؛‌ بنابراین انگیزه شرکتی با این ویژگی گاهی وقت ها با یک حمایت کوچک بیشتر شده و می تواند محصول جدیدی را به سبد محصولات خود اضافه کند که ما اصرار داریم آن محصول برای اینکه رقابت پذیر و قابل صادرات باشد، های تک و با تکنولوژی بالا و جدید باشد.

حق جوی جوانمرد یکی دیگر از اقدامات مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری را فن چالش عنوان کرد و افزود: در این برنامه ما روی یک صنعتی خیمه زده و چالش های آن را احصا می کنیم و در معرض توان علم و فناوری دانشجویان، اساتید و هسته های فناورمان و مجموعه های کوچکتر و نوپا قرار می دهیم.

وقتی همه ایده‌پردازان کشور به تنهایی می‌خواهند ایلان ماسک و استیوجابز شوند

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: در زیست بوم نوآوری و فناوری خارج از ایران یک افتخار برای شرکت های کوچک این است که یک شرکت بزرگ آنها را خریداری کند و این یک موفقیت بزرگ برای آنها محسوب می شود اما این فرهنگ در کشور ما به اندازه کافی جا نیافتاده است.

حق جوی جوانمرد افزود: صاحبان ایده و شرکت های کوچکی زیادی را می بینم که همه آنها می خواهند به یک کارآفرین بزرگ تبدیل شوند و مانند ایلان ماسک و استیوجابز شوند اما در کشورهای توسعه یافته اینطور نیست خیلی وقت ها شما یک تیم کوچک چابک هستید و یک دستاورد فناورانه ای دارید و اتفاقا یک شرکت بزرگ، فناوری و دستاورد شما و دارایی نامشهود شما را خریداری می کند.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

وی ادامه داد: در اینجا شما این نوآوری را می فروشید یا خودتان می روید به آن شرکت می پیوندید یا می روید سراغ یک کار نوآورانه دیگر و تا آخر عمر به همین یک محصول نوآورانه بسنده نمی کنید.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: ایده پردازان و نوآوران کشورمان نباید سر یک محصول و ایده آنقدر وقت بگذارند که بخواهند تا ته تولید فناوری و ته خط را خودشان بروند هیچ جای دنیا مردم نه اینطوری فکر می کنند نه اینطوری کار می کنند اصلا آن یک جهان دیگر و تخصص دیگری می خواهد و معمولا کسانی هستند که می توانند فناوری و بازار محصول را توسعه دهند.

این مقام مسوول در معاونت علمی بیان کرد: به طور معمول نوآوران و دانشگاهی های ما اصلا با بازار و سهم گرفتن از بازار و توانایی تجارت و صادرات کردن که به طور حتم نیازمند یک دانش حقوقی، مالی و یک زمین بازی دیگری است، بیگانه هستند.

وقتی ایده‌پردازان جوان به تنهایی می‌خواهند استیوجابز شوند+فیلم

وی گفت: به طور حتم اگر قرار باشد هر مخترع، نوآور، نخبه و ایده پردازی محصول فناورنه خود را تا ته خط ببرد، این نیازمند یک تیم بزرگ و متخصصانی از این دست است؛ بنابراین می تواند نوآوری خود را تا مرحله ای پیش برده و به یک شرکت بزرگ واگذار و درآمد کسب کند و این دقیقا مثل ورزش دو امدادی است، تا یک جایی می توانیم پیش برویم و بعد از آن برای اتصال به بازار یا توسعه فناوری، محصول را به شرکت های توانمندتر و بزرگ تر بسپاریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha