یک میلیون و ۱۳۱ هزار راس دام استان مرکزی علیه طاعون نشخوارکنندگان ایمن شدند

اراک - ایرنا - رئیس اداره مدیریت بهداشت و بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: یک میلیون و ۱۳۱ هزار راس دام سبک این استان امسال به صورت رایگان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ایمن‌سازی شدند.

دکتر «مهدی جان محمدی » روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: طرح ایمن‌سازی دام‌های سبک استان مرکزی علیه بیماری نشخوار کنندگان کوچک از اردیبهشت امسال در جمعیت بز و گوسفند استان کلید خورد و تا ابتدای شهریورماه جاری ادامه داشت.

وی ادامه داد: ۴۲۲ هزار و ۸۱۷ راس دام سبک استان مرکزی در این طرح توسط بخش دولتی و بقیه با مشارکت بخش خصوصی از طریق خرید خدمت به ‌صورت رایگان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ایمن‌سازی شد.

رئیس اداره مدیریت بهداشت و بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR ) از جمله بیماری‌های ویروسی بسیار واگیر برای گوسفند و بز است و در صورت شیوع این بیماری تلفات و خسارات اقتصادی فراوانی در جمعیت دامی حساس به همراه دارد.

جان محمدی، ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان، علایم تنفسی و اسهال را از جمله علایم بالینی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک عنوان کرد و گفت: این بیماری واگیردار و ویروسی است و از قابلیت سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی برخوردار است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک‌هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha