۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۵۴
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85220799
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان، البرهان را آغازگر جنگ معرفی کرد

تهران-ایرنا- فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان در اظهاراتی فرمانده ارتش سودان را به عدم پایبندی به توافقات و آغاز جنگ در این کشور متهم کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی»، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع در اظهاراتی گفت که «عبدالفتاح برهان» فرمانده ارتش سودان با حمله به مقرهای پشتیبانی سریع، جنگ را آغاز کرد.

وی تاکید کرد: ما خیانت نکردیم بلکه البرهان بود که به توافقات عمل نکرد و خواهر خواندگی ارتش و پشتیبانی سریع را رد کرد.

حمیدتی با اشاره به اینکه تعداد نیروهای پشتیبانی سریع در حال افزایش است، اضافه کرد: البرهان ما را به خیانت متهم می کند، درحالی که ارتش به ما حمله و جنگ را بر ما تحمیل کرد.

حمیدتی در پیامی به البرهان گفت: به ما وعده دادی و خلف وعده و برای کودتا برنامه ریزی کردی تا حکومت را از دست ندهی. ما تا آخرین سرباز از خودمان و از کشور سودان و برای بازگرداندن دموکراسی دفاع خواهیم کرد.

از سوی دیگر، نیروهای مسلح سودان شب گذشته(دوشنبه) به منظور تحویل دادن ۲۳۰ عنصر از پشتیبانی سریع که نزد آن ها اسیر هستند، با نمایندگان کمیته بین المللی صلیب سرخ رایزنی کردند.

نیروهای پشتیبانی سریع نیز روز گذشته از سرنگونی یک جنگنده ارتش برای بار دوم در منطقه ابوحمامه در جنوب خارطوم خبر دادند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگوها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

این درگیری‌ها که در مناطق جداگانه سودان که بیشتر آنها در خارطوم متمرکز شده، ادامه دارد و صدها غیرنظامی کشته و یا زخمی شده‌اند.

اختلافات بین عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع پس از امضای «توافقنامه چارچوب» برای ایجاد دوره انتقالی و انتقال قدرت به غیرنظامیان علنی شد.

دقلو پس از درخواست ارتش برای ادغام نیروهای واکنش در نیروهای مسلح، ارتش سودان را به برنامه‌ریزی برای ابقا در قدرت و عدم واگذاری قدرت به غیرنظامیان متهم کرد، این در حالی است که ارتش تحرکات نیروهای واکنش سریع را یک شورش علیه دولت انتقالی خواند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha