۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۱۰
کد خبر: 85220855
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تبعات بحران فراگیر اقتصادی؛ تبدیل دوباره آلمان به «مرد بیمار اروپا»

تهران- ایرنا- یک اقتصاددان ارشد آلمانی به رسانه آمریکایی گفت که اوضاع اقتصادی آلمان که دوباره لقب «مرد بیمار اروپا» را به این کشور اختصاص داده، عامل حرکت به سمت راست افراطی است.

به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه سی‌ان‌بی‌سی، هانس ورنر زین (Hans-Werner Sinn) رئیس بازنشسته «موسسه پژوهش اقتصادی» (ایفو Ifo) گفت که آلمان یک بار دیگر به «مرد بیمار اروپا» تبدیل شده است و چالش‌های پیش روی آن به ویژه به لحاظ راهبرد انرژی کشور می‌تواند به نفع احزاب راست افراطی محبوب باشد.

لقب مرد بیمار اروپا در هفته‌های اخیر دوباره مطرح شده است چرا که تولید همچنان در بزرگترین اقتصاد منطقه یورو مختل شده و این کشور دست به گریبان قیمت‌های بالای انرژی است.

این عنوان ابتدا برای توصیف اقتصاد برلین در سال ۱۹۹۸ مطرح شد زمانیکه این کشور در حال مدیریت چالش‌های پر هزینه اقتصاد پس از اتحاد مجدد آلمان شرقی و غربی بود.

سین در مجمع آمبروستی ایتالیا به سی‌ان‌بی‌سی گفت: این یک پدیده کوتاه مدت نیست. این ارتباط با صنعت خودرو دارد که قلب صنعتی آلمان است و خیلی مسائل وابسته به آن است.

داده‌های دفتر آمار فدرال آلمان نشان می‌دهد که خودرو محصول صادراتی اصلی این کشور در سال گذشته بوده که ۱۵.۶ درصد از ارزش فروش کالاها به خارج را به خود اختصاص داده است.

برای اولین بار در چند دهه گذشته در مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت- خرداد ۱۴۰۱) آلمان کسری تجاری خارجی گزارش کرد که مجموع آن ۱ میلیارد یورو بود. این کشور در یک برهه کوتاه از یک مازاد تجاری به سمت واردات بیشتر گام برداشته بود.

بر اساس گزارش دفتر آمار فدرال، آلمان از آن زمان به مازاد تجاری خود بازگشته که ۱۸.۹ میلیارد یورو در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد- تیر) گزارش شده است اما در بخش صادرات همچنان کم کار است.

تبعات بحران فراگیر اقتصادی؛ تبدیل دوباره آلمان به «مرد بیمار اروپا»
هانس ورنر زین رئیس بازنشسته «موسسه پژوهش اقتصادی» (ایفو Ifo)

به گفته این پژوهشگر اقتصادی، تردید سرمایه گذاران در مورد امکان سنجی اهداف توسعه پایدار آلمان نیز در توصیف این کشور به عنوان «مرد بیمار اروپا» نقش دارد.

براساس این گزارش، یک هدف در حال حاضر در چشم‌اندازهای دولت آلمان تبدیل شدن به کربن صفر تا سال ۲۰۴۵ است. تمرکز زیادی روی این برنامه‌ها قرار گرفته در حالیکه اروپا به دنبال رهایی از عرضه گاز روسیه پس از جنگ اوکراین است.

برخی از کارناسان، بلندپروازی‌های آلمان برای فاصله گیری از گاز روسیه به ویژه در پرتو اهداف اقلیمی برلین را بسیار خوشبینانه می‌دانند.

سین در سخنرانی در مجمع آمبروستی گفت که وابستگی به فناوری‌های تجدید پذیر از جمله باد و انرژی خورشیدی منجر به مشکل بی ثباتی می‌شود که می‌تواند مسائلی را برای کسب و کارها به همراه داشته باشد.

سین اظهار داشت که در نتیجه تمرکز بر روی توسعه پایدار، عواقب سیاسی وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به محبوبیت حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» که برای نخستین بار در انتخابات شورای یک منطقه در ماه ژوئن پیروز شد، ابراز کرد: به طور واضح یک واکنش متقابل وجود دارد. مردم در حال حرکت به راست هستند.

او اضافه کرد: من هیچ چیزی را در اینجا ارزیابی نمی‌کنم اما در سیاست‌هایی که برای دلایل ایدئولوژیک بودند به صورت کامل زیاده روی شده است. عمل گرایی مقداری در سیاست فعلی از دست رفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha