۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۵۰
کد خبر: 85220939
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دلایل غیبت رئیس جمهوری چین در اجلاس گروه ۲۰ از نگاه رسانه هندی

تهران- ایرنا- رسانه‌های هندی پیش از اعلام رسمی غیبت رییس جمهور چین، با اطمینان از حضور او در نشست گروه ۲۰ در دهلی‌نو نوشته بودند اکنون هندوستان تایمز در گزارشی به دلایل غیبت شی جین پینگ، در این اجلاس پرداخته است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، هندوستان تایمز، در گزارشی به بررسی دلایل غیبت رییس جمهور چین شی جین پینگ، پرداخت.

نشست سران گروه ۲۰ در سال جاری میلادی در دهلی نو، از ۸ تا ۱۰ سپتامبر(۱۹-۱۷شهریور) برگزار می‌شود، رییس جمهور چین نیز یکی از مقامات مهم و مورد انتظار بود که غیبتش روز گذشته توسط سخنگوی وزارت امور خارجه چین قطعی شد و لی چیانگ نخست وزیر چین در این نشست حاضر خواهد شد.

این رسانه نوشت: در حالی که مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین از پاسخگویی درباره تصمیم شی جین پینگ برای حذف نشست گروه ۲۰ خودداری کرد، آشکار است که روابط بین چین و هند بر سر مرز مورد مناقشه، دوباره سرد شده است.

دلیل احتمالی برای عدم حضور شی جین پینگ در اجلاس می‌تواند از این قرار باشد:

نخست آن که پکن به تازگی نقشه‌ای را منتشر کرد که آن را به اصطلاح «نقشه استاندارد» خواند و این نقشه ادعای ارضی بر آروناچال پرادش، آکسای چین و همچنین تایوان و دریای چین جنوبی را مطرح می کرد. چین هر سال نقشه استاندارد را منتشر می کند اما این اولین بار است که هند اعتراض شدیدی را نسبت به مسائل مربوط به نقشه اعلام و ادعاهای چین را رد می کند. زمان انتشار نقشه کمی تعجب آور بود، زیرا تنها چند روز قبل از اجلاس سران G۲۰ بود. در اجلاس سران بریکس که اخیراً در ژوهانسبورگ به پایان رسید، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، گفت وگوی کوتاهی با شی داشت که در آن نگرانی شدید خود را در مورد وضعیت در امتداد خط کنترل واقعی (مرز مورد مناقشه میان هند و چین) ابراز کرد.

دوم روابط بین چین و هند بر سر مرز مورد مناقشه آنها سرد شده است، سه سال پیش، تنش ها منجر به درگیری در منطقه لداخ شد که در آن ۲۰ سرباز هندی کشته شدند. این درگیری به یک بن بست طولانی مدت در منطقه ناهموار کوهستانی تبدیل شد، جایی که هر طرف ده ها هزار نیروی نظامی را با پشتیبانی توپخانه، تانک و جت های جنگنده مستقر کرده است.

سومین نکته، افزایش چالش ها و تنش‌ها بر سر تجارت و روابط استراتژیک رو به رشد هند با رقیب اصلی چین، یعنی آمریکا است. از سوی دیگر هم هند و هم چین روزنامه نگاران طرف مقابل را اخراج کرده اند.

«ون تی سونگ»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ملی استرالیا، به خبرگزاری رویترز گفت: عبور شی جین پینگ از نشست قدرتمند ائتلاف غربی گروه ۲۰ درست پس از شرکت در نشست بریکس ممکن است پیام دهنده این نکته از روایت شی جین پینگ باشد که می‌گوید: «قدرت شرق در حال افزایش است» و بگوید غرب در حال سقوط است و همچنین نشان دادن همبستگی با پوتین رئیس جمهور روسیه باشد که او نیز در این نشست شرکت نمی کند.

«آلفرد وو»، دانشیار مدرسه سیاست عمومی لی کوان یو در دانشگاه ملی سنگاپور، گفت: شی جین پینگ، ممکن است با توجه به تمرکزش بر مسائل داخلی تمایلی به سفر به خارج از کشور نداشته باشد.

وو افزود: شی جین پینگ در حال تنظیم دستور کاری بر مبنای دغدغه اصلی اش، امنیت ملی است و باید در چین بماند و به جای آن سران کشورهای خارجی را مجبور به ملاقات با خود خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha