۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۳۵
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85221947
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۹ غیرنظامی در درگیری‌های سودان کشته شدند/هشدار اتحادیه عرب نسبت به جنگ داخلی فراگیر

تهران-ایرنا- شبکه «روسیا الیوم» ظهر امروز (چهارشنبه) از تداوم درگیری‌های خشونت‌آمیز مسلحانه در سودان و کشته شدن ۱۹ غیرنظامی در شهر «ام درمان» خبر دادند.

به گزارش ایرنا، خبرنگار این شبکه اعلام کرد که در پی حملات توپخانه‌ای کورکورانه ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان در منطقه «امبده» در شهر «ام درمان»، ۱۹ غیر نظامی کشته شدند.

وی اعلام کرد که درگیری‌های شدید با سلاح‌های سنگین میان نیروهای ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع همچنان در جنوب خارطوم پایتخت و شهر «ام درمان» ادامه دارد.

برپایه این گزارش، از ساعات اولیه بامداد چهارشنبه، نیروهای پشتیبانی سریع در تلاش برای کنترل یگان مهندسی ارتش در «ام درمان»، مقر آن را هدف حملات توپخانه‌ای سنگین قرار داده‌اند.

ارتش نیز با پهپاد مواضع نیروهای پشتیبانی سریع را در مناطق «شرق النیل» و «الجریف» در جنوب شرقی خارطوم هدف قرار داد.

هشدار اتحادیه عرب نسبت به جنگ داخلی فراگیر

همزمان با تداوم درگیری‌ها در مناطق مختلف سودان «احمد ابوالغیز» دبیرکل اتحادیه عرب نسبت به تبدیل شدن این درگیری‌ها به یک جنگ داخلی فراگیر هشدار داده است.

وی در یکصد و شصتمین نشست شورای اتحادیه کشورهای عربی در سطح وزرای امور خارجه کشورهای عضو، گفت: بحران سودان همچنان ادامه دارد و هزینه هنگفتی بر جای گذاشته که از توان تحمل ملت این کشور خارج است.

ابوالغیز افزود: با ادامه درگیری‌ها در شهرهای سودان، تعداد افراد فراری و کسانی که خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند در حال افزایش بوده و زندگی برای غیرنظامیان غیرممکن شده است و همچنین نهادها و تأسیسات دولتی ارائه دهنده خدمات اولیه در حال فروپاشی هستند.

وی هشدار داد: سودان در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به وضعیت جنگ داخلی فراگیر نزدیک می‌شود.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگوها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

این درگیری‌ها که در مناطق جداگانه سودان که بیشتر آنها در خارطوم متمرکز شده، ادامه دارد و صدها غیرنظامی کشته و یا زخمی شده‌اند.

اختلافات بین عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع پس از امضای «توافقنامه چارچوب» برای ایجاد دوره انتقالی و انتقال قدرت به غیرنظامیان علنی شد.

دقلو پس از درخواست ارتش برای ادغام نیروهای واکنش در نیروهای مسلح، ارتش سودان را به برنامه‌ریزی برای ابقا در قدرت و واگذار نکردن قدرت به غیرنظامیان متهم کرد؛ این در حالی است که ارتش تحرکات نیروهای واکنش سریع را یک شورش علیه دولت انتقالی خواند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha