۱۶ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85222091
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فرونشست خیابان انصاری، زنگ خطری برای جنوب شهر قزوین

قزوین - ایرنا - افکن و فرونشست خیابان شهید انصاری حین عبور یک دستگاه خودروی نیسان نشان داد که این محله و به طور کلی جنوب شهر قزوین از نظر زیرساختی نیازمند ایمن سازی و تدابیر صحیح مدیریتی است.

به گزارش ایرنا، خبر فرونشست خیابان شهید انصاری قزوین که چندی پیش در فضای مجازی منتشر شد، سووالات فراوانی را ایجاد کرد که اگر خودرویی هنگام عبور از این خیابان گیر کند و در چاله فرونشست گرفتارر شود، قطعا تردد یک خودروی سنگین می‌تواند حادثه‌ای به مراتب ناگوارتر برجای بگذارد.

در جریان این حادثه که به دلیل نشست خیابان به وقوع پیوست، قسمتی از کف کوچه دچار خسارت شد که آتش نشانان پس از رسیدن به محل، نسبت به ایمن سازی صحنه اقدام کردند.

سال‌ها قبل یکی از پژوهشگران میراث فرهنگی در مورد خیابان شهید انصاری قزوین (کوروش) گفته بود که این خیابان بخشی از مدرسه دوره پهلوی "حیدریه" است که جزو بناهای با اهمیت معاصر قزوین محسوب می‌شود.

"اصغر دودانگه" شهروند ۶۲ ساله ساکن محله شهید انصاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: این نخستین مرتبه نیست که ما با یک فرونشست در این محدوده مواجه می‌شویم، چون اگر به داخل منازل مردم بروید انواع ترک خورردگی و نشست دیوارها را مشاهده می کنید که نشان از سست بودن زیر این محلات دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدامی برای زیرسازی و نوسازی بافت فرسوده قزوین صورت نگرفته است، اضافه کرد: مسوولان متولی این استان سال‌هاست که از نوسازی بافت های فرسوده صحبت می‌کنند، اما تاکنون اقدامی برای امنیت خاطر مردم این نوع مناطق صورت نگرفته است.

دودانگه اضافه کرد: در اینگونه محلات هرگونه تردد با وسایل نقلیه سنگین، ساخت‌ و سازهای عمیق و سایر موارد با مخاطرات غیر قابل تصوری همراه خواهد بود که لازم است مسوولان شهری هر چه سریع تر برای این موضوع چاره‌ اندیشی کنند.

فرونشست خیابان انصاری، زنگ خطری برای جنوب شهر قزوین

توجه نامتوازن مدیریتی در شمال و جنوب شهر قزوین

"پریسا اطلس باف" دانش آموخته رشته عمران و کارشناس حوزه برنامه ریزی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع فقط خیابان شهید انصاری نیست بلکه تمامی مناطق جنوب شهر قزوین نسبت به مناطق شمالی شهر از توسعه و توجه کمتری برخوردار است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال می توان به خیابان شهید بابایی مراجعه کنید تا ببینید که رفوژ میانی خیابان بیشتر از ۲۰ مرتبه رنگ آمیزی شده اما وقتی به خیابانی مثل منتظری جدید نگاه می کنید، به دیوارها و پیاده روها و خلاصه هرچیزی در این محله سال‌هاست که مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است.

اطلس باف تصریح کرد: الان سالهاست که مجموعه مدیریت شهر قزوین در ادوار مختلف به شهروندان این شهر وعده و وعید داده که در مورد ساماندهی بافت های فرسوده کارهایی انجام دهند، مثلا در موضوع جابه‌حایی میدان تره بار به بیرون از شهر ما هیچ اقدام قابل توجهی تاکنون مشاهده نکرده ایم، یا مثلا در مورد مناسب سازی مقابل امامزاده سلطان سید محمد (ه) نیز هیچ کار قابل توجهی صورت نگرفته است.

این کارشناس برنامه ریزی شهری اظهار کرد: حادثه فرونشست در خیابان شهید انصاری تنها بخش کوچکی از یک مخاطره بزرگ را نشان داد، اگر نگاهی عمیق تر به مناطق بافت فرسوده قزوین داشته باشیم، احتمالات بیشتر و به مراتب مهلک تر قابل تصور است.

فرونشست خیابان انصاری، زنگ خطری برای جنوب شهر قزوین

احتمال وجود بناهای تاریخی در زیر خیابان شهید انصاری

سرپرست معاونت عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین نیز اظهار کرد: محل وقوع حادثه مربوط به بافت قدیمی قزوین بوده که خودروی نیسان حامل بار هنگام تردد در داخل کوچه با مساله افکن و فرونشست مواجه می‌شود.

"حمیدرضا ململی" اضافه کرد: در شعاع کمتر از یک متری، وجود یکسری بناهای تاریخی کاملا قابل مشاهده است که در زیر این خیابان وجود دارد، به هرحال تشخیص درست این موضوع نیازمند کار کارشناسی است اما به هرحال خالی بودن زیر این محله کاملا مشهود است.

ململی با بیان اینکه تیم آتش نشانی با کمک عوامل انتظامی به ایمن سازی محل اقدام کرده است، یادآور شد: احتمال دارد بناهای تاریخی در زیر این مناطق وجود داشته باشد، به هرحال این محدوده جزیی از بافت فرسوده محسوب می‌شود و احتمال ریزش و فرونشست آن همیشه وجود دارد.

این مسوول ادامه داد: بحث تردد خودروها برای ما بسیار مهم است و باید نظارت‌ها افزایش یابد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، اگر بناهای تاریخی در مناطق بافت فرسوده وجود دارد، شناسایی و ایمن سازی های لازم بایستی برروی آن انجام شود.

ململی در پاسخ به این سووال که آیا تردد خودروهای سنگین می تواند حوادثی به مراتب خطرناک تر ایجاد کند یا نه، گفت: تردد خودروهای سنگین در بافت فرسوده امکان پذیر نیست، چون کوچه‌ها و معابر بسیار تنگ هستند و عبور و مرور این خودرها تقریبا غیرممکن است، اما به هرحال باید در خصوص این مناطق سیاست گذاری و تدابیر بیشتری اتخاذ کرد.

فرونشست خیابان انصاری، زنگ خطری برای جنوب شهر قزوین

مدیریت شهری قزوین برروی بافت فرسوده در مناطق جنوبی تمرکز کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با بیان اینکه فرونشست خیابان شهید انصاری نیازمند تدبیر مدیریت شهری است، گفت: مجموعه مدیریت شهری باید در رابطه با این خیابان و به طور کلی بافت فرسوده جنوب شهر قزوین به صورت جدی چاره اندیشی کند.

"محمدرضا علیمی" اضافه کرد: اگر گذری به مناطق جنوبی شهر مثل خیابان های مولوی، شهید انصاری و سپه داشته باشید، می بینید که چندان به کوچه و پس کوچه ها توجهی نمی شود و تمام اقدامات شهرداری به یک لایه ریختن آسفالت در این مناطق معطوف شده درحالی که زیرسازی و نوسازی بافت فرسوده اهمیت بیشتری دارد.

وی تاکید کرد: تراکم جمعیتی در مناطق جنوبی شهر به مراتب بالا بوده و برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه بایستی مدیریت مناسبی در محلات و معابر جنوب شهر اعمال کرد.

نیم نگاه:

فرونشست خیابان انصاری و اظهار نظرات کارشناسان درباره این موضوع نشان داده که شهر قزوین در محدوده جنوب به تدابیر جدی تر مدیریت شهری نیاز دارد، حادثه کوچک خیابان شهید انصاری تلنگری بود تا مجموعه مدیریت شهری در خصوص ایمن سازی خیابان‌ها، بناها و خلاصه معابر و محدوده جنوب شهر کارهای عملیاتی و موثرتری انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha