۱۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۵۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85222144
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعالی تعزیه در سوگواره ملی عاشورا

۱۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۵۳
کد خبر: 85222144
سعید وحیدی
تعالی تعزیه در سوگواره ملی عاشورا

بجنورد- ایرنا- نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا از امروز (۱۶ شهریور ماه) سالجاری با حضور تعزیه خوان های ۱۵ استان به مدت چهار روز در بجنورد کلید خورد و هنرمندان این رویداد را نقطه‌ای برای تعالی هنر تعزیه می‌دانند و این سوگواره را صدای تعزیه خوان‌ها توصیف کرده اند.

به گزارش ایرنا، تماشاخانه های بجنورد میزبان هنرمندان ۱۵ استان در سوگواره ملی «هنری عاشورا» در ۲ بخش رقابتی (انفرادی و گروهی) و آموزشی هستند و و این رویداد که از امروز کلید خورد به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت و هنرمندان تعزیه از سراسر کشور شورآفرینی می کنند.

فراخوان ارسال آثار سوگواره ملی «هنری عاشورا» در ابتدای امسال داده شد و مهلت ارسال تا پایان تیرماه سالجاری بود که این فراخوان تا ۲۰ مردادماه تمدید شد و در نهایت ۸۷ اثر در بخش تعزیه به دبیرخانه این جشنواره ارسال و بعد از بازبینی، هفت اثر در بخش انفرادی و ۱۴ اثر در بخش گروهی در این رویداد هنری به رقابت خواهند پرداخت.

تماشاخانه های شمس، ترنج، محوطه گلشن و پارک محوطه تماشاخانه ترنج بجنورد میزبان شورآفرینی این هنرمندان است.

این رویداد که با هدف معرفی بهتر هنرمندان، آیین و سنت های سراسر کشور به ویژه در بخش هنر تعزیه بر گزار می شود موجبات انگیزه بخشی به هنرمندان و شکوفایی استعدادهای هنری را نیز فراهم خواهدکرد که در گفت و گو با تعدادی از تعزیه خوان های راه یافته به مرحله پایانی این سوگاره از کم و کیف برگزاری این رویداد ملی بیشت رآشنا می شویم.

تعالی تعزیه در سوگواره ملی عاشورا

سوگواره؛ تحقق اعتلای هنر تعزیه

«احمد توکلی راد»؛ هنرمند راه یافته به مرحله نهایی سوگواره ملی هنری عاشورا از تحقق اعتلای هنر تعزیه از طریق برگزاری این رویداد سخن گفت و خواستار تداوم این رویداد به منظور ارتقای هنرمندان تعزیه استان شد.

وی که ۱۸ سال در عرصه تعزیه فعالیت می کند و موافق خوانی و مخالف خوانی را در کارنامه هنری خود دارد؛ عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) را انگیزه اصلی حضورش در این رویداد عنوان کرد.

این هنرمند که در قالب مخالف خوان و با تعزیه "زره پوشی حارث" در نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا حضور پیدا می کند به دستاوردهای این رویداد هنری در استان پرداخت و گفت: این رویداد در شناسایی و معرفی ظرفیت های هنری تعزیه بسیار اثرگذار و بستری مناسب برای شکوفایی استعدادهاست.

وی ضمن انتقاد از نبود بسترهای حمایتی از سوی دستگاه‌های متولی؛ لازمه حضور هنرمندان در این رویداد را حمایت متولیان به منظور آماده سازی افراد برای اجرای تعزیه عنوان کرد.

تکخوان مخالف شرکت کننده در این رویداد از ضرورت بسترهای آموزشی در قبل و حین رویداد سخن گفت و خواستار نگاه ویژه انجمن تعزیه در این خصوص به طور مداوم شد تا تعزیه خوان ها درست و حرفه ای وارد عرصه شوند.

وی در ادامه بیان کرد: برگزاری این رویداد زمینه را برای حمایت از انجمن تعزیه استان و تزریق اعتبار به منظور ساماندهی هنر تعزیه و هنرمندان این عرصه فراهم می کند.

توکلی راد از مهجور ماندن هنر تعزیه در استان سخن گفت و اظهار تأسف کرد که تعزیه خوان ها از داشتن مکانی مناسب برای اجرای تعزیه و امکانات اولیه محرومند.

تعالی تعزیه در سوگواره ملی عاشورا

سوگواره؛ صدای هنرمندان تعزیه

«محمد مهدی نقابی» دیگر تعزیه خوان راه یافته به بخش رقابتی سوگواره، این رویداد را بستری برای آگاهی بخشی به نسل جوان و آشنایی با قیام عاشورا عنوان کرد و سوگواره ها را صدای هنرمندان تعزیه برشمرد.

وی که بیش از ۴۱ سال در این عرصه فعالیت می کند و به صورت انفرادی و با تعزیه " زره پوشی حارث" از خراسان رضوی در نخستین سوگواره ملی عاشورا شرکت کرده است، ضمن ابراز خرسندی از بهتر شدن رویکرد رسانه ملی و ارگان های دولتی نسبت به هنر تعزیه، از ضرورت ورود تعزیه خوان ها در چنین رویدادهایی سخن گفت و بیان کرد: با حضور در چنین رویدادهایی باید از خودمان حمایت کرد تا پر رنگ تر دیده شویم.

این هنرمند تعزیه خوان برگزاری سوگواره هایی از این دست را در رونق هنر تعزیه بسیار موثر دانست و شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه در این هنر و ایجاد انگیزه در فعالان را از دیگر دستاوردهای نخستین سوگواره ملی هنر عاشورا برشمرد.

وی با بیان این که سوگواره ها صدای هنرمندان تعزیه است، خواستار استمرار چنین رویدادهایی برای ارتقا و تقویت هنر تعزیه شد و افزود: تعزیه هنری مردمی و سوگواره بستری برای آگاهی بخشی به نسل جوان و آشنایی این نسل با قیام عاشورا است و حضور روحانیت و مداحان پلکانی برای تقویت فعالیت‌های دینی ضروری است.

نقابی همچنین از ضرورت ورود دستگاه های متولی برای کاهش آسیب ها سخن گفت و تبیین اساسنامه جامع و حذف برخی از نسخ ها را اقدامی موثر در این راستا عنوان کرد.

تعالی تعزیه در سوگواره ملی عاشورا

سوگواره؛ تعالی تعزیه

«مرتضی حدادی» از شرکت کنندگان در نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا که سال هاست در عرصه تعزیه به عنوان مخالف خوان فعالیت می کند، دیده شدن تعزیه خوان ها را فرصت آزمودن هنرمندان و ترقی و تعالی هنر تعزیه را مزیت این رویداد هنری دانست.

این هنرمند اصفهانی که حضور پررنگی در سوگواره ها دارد و این هنر را میراث خانوادگی اش می داند، از این که در سوگواره ها فرصت دیده شدن و نقد آثار فراهم است به عنوان یک مزیت یاد کرد و آن را دلیلی بر حضور و اشتیاق تعزیه خوان ها دانست و گفت: این رویداد به نوعی فرصتی است برای آزمون و خطا.

وی ادامه داد: با حضور در این سوگواره می خواهیم نشان دهیم که در این عرصه کار کرده و خود را در معرض داوری قرار می‌دهیم.

این تعزیه خوان از اثر گذاری برگزاری سوگواره در رونق هنر تعزیه سخن گفت و افزود: حضور فعالان این هنر در این رویداد فرصت دیده شدن را پیش روی آن ها قرار می دهد و به دنبال آن موجب پیشرفت و ترقی هنر و به ویژه هنر تعزیه می شود.

وی بررسی نقاط ضعف و قوت آثار و دیده شدن هنرمندان را از دیگر مزیت های برگزاری این رویداد دانست و افزود: این اتفاق فعالان را وا می‌دارد تا نسبت به رفع نقاط ضعف خود گام بردارند و در اتفاق ها و رویدادهای دیگر قوی تر و بهتر ظاهر شوند.

حدادی با ارزشمند خواندن برگزاری رویداد هایی از این دست، در استان های مختلف خواستار تداوم این رویداد ها شد و خاطرنشان کرد: هنر تعزیه در تقویت باورهای دینی و احیای سنت های دینی تاثیر گذار است.

این هنرمند که در بخش تک‌خوانی سوگواره شرکت کرده است، رفع آسیب ها را از طریق سوگواره امکان پذیر ندانست و لازمه برون رفت از آسیب های موجود را برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه در کنار تصحیح نسخ بیان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha