۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85222399
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

نوسان  قیمت‌ ملزومات مدرسه در میان تدابیر نظارتی در گیلان

رشت - ایرنا - این روزها و در کمتر از یک هفته به بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، تب و تاب خرید لوازم مدرسه در گیلان بالا گرفته‌ و بازارهای استان مملو از شور و هیجان دانش‌آموزان و بازگشایی مدارس و والدین خسته از فراز و نشیب قیمت‌ها هستند.

روزهای داغ تابستان و ایام تعطیلی مدارس یک به یک سپری شد و چند روزی بیشتر تا فرارسیدن فصل پاییز و آغاز بهار تعلیم و تربیت و حضور دانش‌آموزان در مدارس و پای درس معلم باقی نمانده‌است.

دانش‌آموزان گیلانی با کمک خانواده‌ها برای سال تحصیلی جدید و شروع فصل دیگری در کسب علم و دانش آماده می‌شوند، کیف، کفش، لوازم‌التحریر و پوشاک مدرسه از وسایل ضروری و مورد نیاز آنان است از این‌رو بازار خرید و فروش نوشت افزار، کیف و کفش در استان گیلان حسابی گرم و پُرجنب و جوش است.

سارا، زهرا، علی، امیرمحمد، کیان، نازنین زهرا، یاسمین، جواد و ساناز کودکان و نوجوانان گیلانی، همراه والدین برای خرید وسایل ضروری و مورد نیاز مدرسه به بازار بزرگ رشت آمده اند، آنان خوشحال و با حوصله مشغول انتخاب دفتر، مداد، خودکار، خط کش، کیف و سایر وسایل مورد نیاز خود بودند و مغازها سرشار از شور و نشاط آنان است.

لوازم‌التحریرهای جذاب و زیبا در فروشگاه‌ها چشمان کودکان و نوجوانان را به خود جلب و شور آنان را برای خرید بیشتر می‌کند، در هیاهوی دانش‌آموزی، هیجان کلاس اولی‌ها برای انتخاب مداد، دفتر، دفترچه و سایر وسایل مورد نیاز دیدنی‌تر است، آنان برای خرید وسایل مدرسه سر از پا نمی شناسند.

نوسان  قیمت‌ ملزومات مدرسه، واقعیت این روزهای بازار گیلان

دانش‌آموزان با کمک والدین در تکاپوی خرید

اگر چه دانش‌آموزان در تکاپوی انتخاب لوازم‌التحریر مدرسه از بهترین شکل و کیفیت هستند اما والدین هم ضمن کمک به فرزندان برای انتخاب وسایل، بیشتر از قیمت‌ها سوال می‌کنند تا با توجه به وضعیت مالی خود، لوازم مورد نیاز را خریداری کنند.

تقاضا برای خرید انواع نوشت افزار، کفش و کیف دانش آموزی طی روزهای اخیر در بازار بیشتر شده و عده‌ای از فروشندگان نیز از این فرصت استفاده کرده و نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کرده‌اند، این موضوع با تفاوت قیمت ها در مغازه ها مشهود است.

مادر کیان دانش‌آموز مقطع چهارم ابتدایی حین خرید وسایل مدرسه فرزند خود به خبرنگار ایرنا گفت: تهیه نوشت‌افزار تنها یک بخش از لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان برای ورود به مدرسه است در کنار این وسایل، لباس فرم، کیف و کفش هم باید خریداری کنیم که با توجه به قیمت‌ها، هزینه زیادی دارد.

وی با اشاره به قیمت‌های متفاوت نوشت‌افزار در فروشگاه‌های لوازم‌التحریر می‌گوید: قیمت یک دفتر با یک شکل و مدل در یک فروشگاه با فروشگاهی دیگر متفاوت است البته این ایام برخی فروشندگان به دنبال سود بیشتر هستند و ما هم چاره‌ای جز تهیه لوازم مدرسه نداریم.

اگر چه برخی از خانواده‌ها از قیمت‌ بالای نوشت‌افزار و سایر وسایل مورد نیاز مدرسه گلایه داشتند، والدینی هم بودند که بی دغدغه برای فرزندانشان خرید می‌کردند.

در یک قسمت از بازار بزرگ رشت تعدادی فروشگاه‌ لوازم‌التحریر فعال است که معمولا خانواده‌ها برای خرید به این مغازه‌ها مراجعه می‌کنند، در بررسی هایی که انجام دادم در یک مغازه‌ انواع دفتر با سایزها و مدل‌های مختلف از ۲۰ هزار تا ۱۳۵ هزار تومان و در مغازه‌ ای دیگر از ۲۵ هزار تا ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

یکی از فروشندگان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درباره وضعیت بازار فروش لوازم‌التحریر و قیمت‌ در آستانه بازگشایی مدارس اظهار کرد: طی چند روز اخیر حضور دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای خرید لوازم مدرسه در بازار چشمگیر است.

وی با اشاره به افزایش قیمت نوشت‌افزار خاطر نشان کرد: قیمت انواع دفتر در سال جاری نسبت به سال گذشته تقریبا ۳۵ درصد و سایر وسایل مدرسه از جمله خودکار، مداد و پاک کن ۲۵ درصد افزایش یافته است.

این فروشنده بیان کرد: اگر چه خانواده‌ها در حین خرید از قیمت‌ها گلایه دارند اما برای تهیه وسایل مورد نیاز فرزند خود چیزی کم نمی گذارند.

معاون اتحادیه صنف کتابفروشان شهرستان رشت نیز می‌گوید: اتحادیه‌ها در قیمت‌ها نقشی ندارند، نرخ نوشت افزار نیز مستقیم از کارخانجات و توسط واردکنندگان تعیین می‌شود.

عبدالله بهاری قیمت انواع لوازم‌التحریر در سال جاری را با ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش عنوان کرد و ادامه داد: اتحادیه مربوط در این افزایش قیمت دخالتی نداشته است.

افزون بر ۳۰۰ واحد فروش نوشت افزار در شهرستان رشت فعال است.

نوسان  قیمت‌ ملزومات مدرسه، واقعیت این روزهای بازار گیلان

اجرای طرح نظارتی بازار ویژه بازگشایی مدارس

استاندار گیلان نیز دوازدهم شهریور ماه جاری در جلسه کارگروه تنظیم بازار در استانداری بر ضرورت پیش‌بینی تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید تاکید کرد.

اسدالله عباسی با تاکید بر گشایش نمایشگاه پوشاک و لوازم‌التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید گفته بود؛ دست‌اندرکاران مربوطه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید نسبت به برگزاری نمایشگاه برای فروش فوق‌العاده اقدام کنند.

در این راستا معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان در این باره گفت: طرح نظارتی بازار ویژه بازگشایی مدارس از پانزدهم ماه جاری در این استان به اجرا درآمده و به مدت یک ماه ادامه دارد.

علیرضا حسینیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح با توجه به فرارسیدن سال تحصیلی جدید و افزایش تقاضا برای خرید انواع نوشت‌افزار، لوازم‌آموزشی و الزام اعمال نظارت ویژه و جلوگیری از هرگونه تخلفات احتمالی از سوی عرضه‌کنندگان کالاهای مذکور با بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود از سایر سازمان‌های نظارتی از جمله اداره کل تعزیرات حکومتی، استاندارد، اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مرتبط در استان به اجرا درآمد.

وی افزود: بازرسی از واحدهای صنفی، عمده‌فروشان، عرضه‌کنندگان لوازم التحریر، کیف، کفش و تولیدکنندگان و شرکت‌های وارد کننده لوازم التحریر، بررسی قیمت‌ها "بر اساس اسناد و مدارکی که باید در سامانه‌های جامع تجارت و اموال ثبت شود" و بررسی کیفیت محصولات عرضه شده و تطبیق کالا با مشخصات درج رشده بر روی تصاویر آنان از اهداف اجرای این طرح است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره صنعت، معدن و تجارت گیلان درج قیمت مصرف کننده بر روی اقلام مشمول را ضروری دانست.

او خاطر نشان کرد: واحدهای صنفی، عمده فروشان و خرده فروشان بر اساس قانون ملزم به صدور فاکتور رسمی در صورت درخواست مشتری هستند از اینرو در اجرای طرح نظارتی بازار ویژه بازگشایی مدارس تمام این موارد بررسی و نظارت می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم تولید و عرضه هرگونه نوشت‌افزار نگاشته شده به تصاویر غیراخلاقی و ضدارزشی باید حتما رعایت شود، اظهار کرد: همه این موضوعات به واحدهای صنفی، اتاق اصناف و ادارات صنعت، معدن و تجارت در سراسر استان گیلان اطلاع‌رسانی شده‌است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره صنعت، معدن و تجارت استان گیلان یادآور شد: در راستای تشدید بازرسی‌ها، گشت مشترک با سایر دستگاه‌های یاد شده در صبح و عصر بر بازار نظارت می‌کنند.

نوسان  قیمت‌ ملزومات مدرسه، واقعیت این روزهای بازار گیلان

برپایی نمایشگاه‌های ویژه بازگشایی مدارس

در آستانه بازگشایی واحدهای آموزشی و به جهت رفاه حال شهروندن نمایشگاه‌های ویژه بازگشایی مدارس در گیلان گشایش یافت این در رشت کیلومتر چهار جاده تهران "نمایشگاه بین‌المللی گیلان" دایر است که انواع نوشت‌افزار، کیف و کفش با قیمت پایین‌تر از بازار به فروش می‌رسد.

در این نمایشگاه‌ها غرفه‌هایی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و اقشار آسیب‌پذیر دایر شد که انواع لوازم‌التحریر، کیف، کفش و پوشاک را عرضه کرده و بازرسان نیز بر این نمایشگاه‌ها نظارت دارند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره صنعت، معدن و تجارت گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:قیمت لوازم عرضه شده در نمایشگاه‌های ویژه بازگشایی مدارس باید از قیمت بازار پایین‌تر و در جهت رفاه حال شهروندان باشد.

حسینیان با تاکید بر اینکه فروش اجباری نوشت‌افزار به صورت سبدی به مشتریان ممنوع است، اضافه کرد: در راستای جلوگیری از فروش اجباری نوشت‌افزار به صورت سبدی به مشتریان، از طریق عمده فروشان و خرده فروشان این مهم ابلاغ شده تا هیچ گونه فروش اجباری (فروش یک کالا با کالای دیگر) انجام نشود.

شهروندان گزارش‌های مربوط به گران فروشی، عدم صدور فاکتور، عدم درج قیمت، موضوع استاندارد نبودن و بی‌کیفیت بودن کالا و سایر تخلفات در حوزه قوانین نظام صنفی را می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ در سطح استان گیلان اطلاع دهند، گزارش‌های دریافتی پس از ثبت به حوزه بازرسی ارجاع و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی لباس فرم دانش‌آموزان در گیلان

لباس فرم دانش‌آموزان در استان گیلان نیز بر اساس اعلام معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره صنعت، معدن و تجارت گیلان در سال تحصیلی جدید حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال تحصیلی گذشته با توجه به افزایش قیمت پارچه و هزینه دوخت افزایش یافته‌است.

نوسان  قیمت‌ ملزومات مدرسه، واقعیت این روزهای بازار گیلان

حسینیان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: مبلغی که پیش از این اتحادیه مربوطه در نظر گرفته بود، افزایش ۷۰ درصدی را نشان می‌داد اما با بررسی و برگزاری جلسات مختلف اعم از چهار جلسه در آموزش و پرورش و ۲ نشست در صنعت، معدن و تجارت برای تعیین نرخ منصفانه به منظور بهره‌مندی از همه اقشار اقدام شد.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری لباس فرم مدارس از بیش از یک ماه گذشته انجام شده‌ که باید با قیمت مصوب عرضه شود، افزود: بازرسان ۲ یا سه روز در هر هفته با تیمی متشکل از آموزش و پرورش، تعزیرات حکومتی و اصناف بازدیدهای لازم را از مراکز عرضه لباس فرم مدارس به عمل می‌آورند که با تدابیر اتحاذ شده کمترین شکایت را در بخش لباس فرم مدارس داشتیم.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان درباره قیمت‌گذاری سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: جلساتی با دستگاه‌های مربوطه اعم از آموزش و پرورش با در نظرگرفتن همه جوانب در حمایت از خانواده‌ها برای تعیین نرخ سرویس مدارس برگزار شد.

وی با بیان اینکه نرخ سرویس مدارس به زودی ابلاغ می‌شود و افزایش زیادی در این حوزه صورت نگرفت، خاطر نشان کرد: تمام تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان یک دستگاه نظارتی و حمایتی این است تا دغدغه‌های والدین را مطرح و از هرگونه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها خودداری کند.

استان گیلان دارای افزون بر ۳۷۰ هزار دانش آموز است که در بیش از چهار هزار واحد آموزشی تحصیل می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha