۱۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۵۳
کد خبر: 85222833
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه قشم: قیام ۱۷ شهریور یک رستاخیز زنده برای همیشه تاریخ است 

قشم - ایرنا - امام جمعه قشم با بیان اینکه قیام ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ بیانگر اراده و خواست ملت بپاخاسته ایران در رویارویی با رژیم منحوس پهلوی بود، گفت: این قیام یک رستاخیز زنده برای همیشه تاریخ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌ الاسلام غلامرضا حاجبی در خطبه‌ های نماز جمعه این هفته قشم که در مصلی امام علی (ع) این شهرستان مرزی برگزار شد، با اشاره به سالروز قیام خونین هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ اظهار کرد: جمعه سیاه در میدان ژاله تهران یادآور تلخ ترین جنایت رژیم منحوس پهلوی است، از یک طرف روحیه آزادیخواهی مردم ایران اسلامی، جوانان، مردان و زنان مسلمان و مومن در تهران آنروز قیامی را شکل دادند که این قیام یک رستاخیز علی الدوام و مستمر است.

وی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران حاصل قیام های گسترده و سرنوشت سازی به شمار می رود که با رهبری علما و انقلابیون به وقوع پیوست، گفت: قیام هفدهم شهریور ۱۳۵۷ خورشیدی یکی از موثرترین خیزش هایی بود که در دولت شریف امامی نخست وزیر وقت رژیم پهلوی به وقوع پیوست.

امام جمعه قشم توضیح داد: این قیام هنگامی روی داد که نخست وزیر وقت با شعار آشتی ملی مامور تشکیل کابینه در چهارم شهریور ۱۳۵۷ خورشیدی شد.

حجت الاسلام حاجبی اضافه کرد: در این میان مردم که هنوز واقعه تلخ آتش سوزی سینما رکس آبادان را از یاد نبرده بودند در ادامه اعتراض های خود در راهپیمایی بزرگ عید فطر در سیزدهم شهریور ۱۳۵۷ خورشیدی حضور یافتند و پس از آن با شرکت در راهپیمایی شانزدهم شهریور هم پیمان شدند تا فردای آن روز در میدان ژاله (شهدا) تظاهرات بزرگ دیگری را برپا کنند.

وی ادامه داد: در آن روز کشتار بی رحمانه مردم مومن و مظلوم تهران در میدان ژاله به دستور شاه خائن و همچنین حمایت رییس جمهور وقت ایالات متحده از این جنایت هولناک رسوایی دیگری در پرونده سراسر ظلم و فساد این رژیم منحوس و اربابان آن در تاریخ ایران ثبت کرد.

خطیب نماز جمعه قشم با اشاره به اینکه امروز در فضای مجازی می خواهند این رو سیاه ترین رژیم قبل از انقلاب را تطهیر کنند، افزود: این روزها روی حماقت بعضی ها برای پاک کردن یادآوری این حادثه ناگوار و غم انگیز که منجر به شهادت صدها نفر از انسان‌های آزادی خواه و بی گناهی که برای رسیدن به آرمان مکتب مبین اسلام در حمایت از رهبر الهی خود حضرت امام‌ خمینی(قدس سره) قیام للّه کرده و مظلومانه در خون خود غلتیدند، حساب کرده اند.

وی بیان کرد: اعتماد کم‌ نظیر رهبری و همراهی و همدلی مردم با دولت سیزدهم، بالاترین سرمایه‌ ای است که اعتماد عمومی مردم به دولت را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، حادثه تظاهرات ۱۷ شهریور که به «جمعه سیاه» معروف شد، به واقعه کشتار و شهادت تظاهرکنندگان در میدان ژاله (شهدا) در یکی از محلات جنوب تهران، توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی شهرت یافت، این واقعه روز جمعه هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ و در جریان اعتراضات مردمی به رژیم ستمشاهی بود که در نهایت حضور یکپارچه مردم در سراسر کشور مقابل ستم های طاغوت به پیروزی انقلاب ایران در این سال انجامید.

مقامات نظامی تلفات آن روز را روی هم رفته ۸۷ کشته و ۲۰۵ زخمی اعلام کردند اما انقلابیون و مخالفان شاه اعلام کردند که تعداد کشته شدگان به بیش از چهار هزار نفر می‌رسد و فقط در میدان ژاله ۵۰۰ نفر کشته شدند.

امام خمینی(ره) نیز بعد از این رویداد تلخ، بیانیه‌ای صادر و با بازماندگان حادثه ابراز همدردی کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha