تروری دیگر در اکوادور؛ قتل یک عضو شورای شهر در استان جنوب غربی

تهران- ایرنا- در بحبوحه وضعیت فوق‌العاده ۶۰ روزه دولت برای مهار موج خشونت و موج قتل سیاستمداران اکوادوری، قتل عضو شورای شهر «گوآیاس» (Guayas) در جنوب غربی این کشور تایید شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای ال تیِمپو، طبق اعلام وزارت کشور اکوادور و نزدیکان بولیوار بِرا (Bolívar Vera)، این سیاستمدار اکوادوری از روز پنج‌شنبه هفتم سپتامبر (۱۶ شهریور) ناپدید شد و جسد وی دیروز جمعه پیدا شد.

بر اساس عکسی که یکی از همکاران حزب او برای خبرگزاری فرانسه ارسال کرده است، جسد این عضو شورا با دستان بسته و خون آلود در منطقه‌ای جنگلی در استان گوایاس، یکی از مناطق قربانی خشونت مرتبط با قاچاق مواد مخدر، پیدا شد.

یکی از مقام‌های امنیتی این شهر به مطبوعات گفت بِرا با «چند گلوله از ناحیه سر و قفسه سینه» مورد اصابت قرار گرفته است.

بولیوار بِرا از اعضای حزب راستگرای سوسیال مسیحی (Partido Social Cristiano) بود و قتل او به ترور اخیر فرناندو ویاسنسیو (Fernando Villavicencio) نامزد ریاست جمهوری که نهم اوت (۱۸ مرداد) در کیتو به ضرب گلوله کشته شد، اضافه می‌شود.

این کشور آمریکای جنوبی در سال‌های اخیر، به مرکز عملیات باندهای خارجی و محلی مواد مخدر با تحمیل شرایط وحشت، قتل، آدم‌ربایی و اخاذی تبدیل شده است.

اکوادور با بحران قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته مواجه است. گروه‌های مرتبط با باندهای مکزیکی و کلمبیایی و درگیری میان آن‌ها جان بیش از ۴۳۰ زندانی را از سال ۲۰۲۱ گرفته است.

این کشور ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری آند، بدترین وضعیت تشدید خشونت در تاریخ مدرن خود را تجربه می‌کند. جرائم مرتبط با مواد مخدر باعث شده است که نرخ قتل بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ تقریباً دو برابر شود و به ۲۶ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر برسد.

این کشور کوچک آمریکای جنوبی که بین کلمبیا و پرو، بزرگترین تولیدکنندگان کوکائین در جهان قرار دارد، توانسته بود از خشونت مافیایی جلوگیری کند؛ با اینحال، چند سالی است که گروه‌های متحد با باندهای مکزیکی و کلمبیایی خشونت در این کشور را افزایش داده‌اند.

خشونت‌های سیاسی چند هفته پیش از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در اکوادور که ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) برگزار خواهد شد، تشدید شده است؛ تاکنون یک نامزد ریاست جمهوری، یک شهردار، یک نامزد نمایندگی پارلمان و یکی از رهبران محلی به قتل رسیده اند.

طبق نتایج دور نخست انتخابات، رئیس‌جمهوری آینده اکوادور از میان دو نامزد راه‌یافته به دور دوم تعیین خواهد شد: لوئیسا گونزالس (Luisa González) نامزد چپگرا مورد حمایت رافائل کوره‌آ (Rafael Correa) رئیس‌جمهوری سابق (۲۰۰۷- ۲۰۱۷) و دانیل نوبوآ (Daniel Noboa) نامزد راستگرا.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha