۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱
کد خبر: 85223437
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش تنش چین و آمریکا؛ شاید وقتی دیگر

۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱
کد خبر: 85223437
کاهش تنش چین و آمریکا؛ شاید وقتی دیگر

تهران- ایرنا - غیبت شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در اجلاس گروه ۲۰ که از امروز در دهلی نو آغاز شد امیدواری ها برای کاهش تنش ها میان پکن و واشنگتن را از بین برد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از کیودو، باوجود اینکه زمان به نفع هیچ کدام از طرفین چین و آمریکا با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پیش نمی رود، غیبت شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در اجلاس کشورهای گروه ۲۰ امیدها برای کاهش تنش ها میان چین و آمریکا را بر باد داد.

اکنون دو کشور معتقدند باید به دنبال اجلاسی دیگر باشند تا ملاقاتی میان جو بایدن و شی جینپینگ روسای جمهوری آمریکا و چین اتفاق بیفتد. بنابراین ممکن است جو بایدن در حاشیه اجلاس اپک(APEC) که ماه نوامبر در ایالت سانفرانسیسکو برگزار می شود با یکدیگر دیدار کنند. به هرحال کارشناسان معتقدند به احتمال زیاد پیشرفتی در این مورد حاصل نخواهد شد.

پیش از اجلاس گروه ۲۰ در دهلی نو، مقامات ارشد آمریکایی از جمله آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه، جانت یلین وزیر خزانه داری و جینا ریموندو وزیر دارایی آمریکا دیدارها و مذاکراتی با همتایان چینی خود در سفرهای اخیرشان به چین با هدف تقویت روابط باز و کاهش خطر سوءتفسیر از اقدامات یکدیگر برگزار کردند.

در میانه شدت گرفتن رقابت میان دو کشور، تنش ها در سطحی بالا میان دو اقتصاد بزرگ جهان بر سر مسائل مختلف از جمله تایوان و مناقشات تجاری وجود دارد.

بروس دیکسون استاد دانشگاه و تحلیلگر حوزه چین در دانشگاه جورج واشنگتن در مصاحبه با خبرنگاران غیبت شی جینپینگ را به فرصتی از دست رفته برای چین تعبیر کرد و گفت تفاهمنامه برای بهبود روابط دوجانبه که در دیدارهای مقام های ارشد آمریکا حاصل شده بود امکان تداوم نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود هنوز برای روسای جمهوری چین و آمریکا امکان ملاقات در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اپک) وجود دارد. اما وی پیش بینی خوش بینانه ای درباره پیشرفت و بهبود روابط نکرد و افزود احتمال اینکه فرصت هایی برای بهتر شدن روابط دو کشور در آینده نزدیک وجود داشته باشد پایین است.

از سوی دیگر لی هایدونگ استاد دانشگاه در دانشگاه روابط خارجی چین در مصاحبه ای که اول سپتامبر ( ۱۰ شهریور) با گلوبال تایمز انجام داد گفت فقدان اجماع و ثبات در دولت جو بایدن در رابطه با سیاستش در قبال چین، مشکلات و بازدارندگی های کنگره و دوقطبی بودن منجر به اقداماتی در راستای " مسیرِ مرسوم تقابل " با چین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha