به گزارش ایرنا، کلانشهر کرمان طی سال های اخیر درگیر پروژه های زیرساختی و توسعه ای متعددی شده است تا مسائل مهمی همچون ترافیک، آلودگی های زیست محیطی، تراکم جمعیت و غیره را رفع و آسان کند و این شهر به محلی برای زندگی بهتر ساکنانش تبدیل شود.
اما اجرای تعدادی از پروژه های شهری که تعدادشان هم کم نیست نشان داده این طرح ها در مرحله اجرا با مشکلات و مسائلی روبه رو شده اند؛ گرچه وجود معارض در برخی از آنها طبیعی است که سبب تاخیر شود اما در همه آنها معارض وجود ندارد بلکه ضعف مدیریت شهری در شهرداری مشکل ساز بوده است؛ به طور مثال سنگفرش خیابان حمزه و نیز میدان ارگ یا برخی تقاطع های مهم مثل زنگی آباد صدای اعتراض شهروندان را درآورده است.
در واقع به نظر می رسد مسائل در مرحله کارشناسی و طراحی پیش بینی نشده اند و همین موضوع سبب گره خوردن کار و تاخیرهای زیاد چند ساله می شود که تاثیرات منفی بر محیط اطراف و زندگی و فعالیت شهروندان می گذارد.
این در حالی است که پروژه هایی شهری در شهرهای دیگر با سرعت بیشتری به اتمام می رسند؛ به طور مثال طرح تقاطع شهدای خلبان در شهر کرمان سال ۹۴ کلنگ زنی شد و قرار بود ۲ ساله به بهره برداری برسد اما پس از گذشت ۹ سال از آغاز اجرای طرح، فاز یک آن چند روز قبل به بهره برداری رسید و با وجود اعلام اتمام طرح تا پایان سال، در ابهام و تردید است.
در مورد طرح پیادهراه تجلی شهر کرمان نیز این طرح که مدت اجرای آن از ابتدای شروع در سال ۹۹ یک ساله پیش بینی شده بود که با یک سال تاخیر در سال ۱۴۰۱ آن هم با حواشی به بهره برداری رسید و ظاهرا استقبال چندانی از آن نشده است.
تایید تاخیرها و پاسخ عضو کهنهکار شورا
برای بررسی چرایی تاخیر زیاد پروژه ها در شهر کرمان گفت و گویی با منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر انجام دادیم که ماحصل آن را در ذیل می خوانید.
ایرانمنش بیان کرد: تعداد زیادی از پروژه ها در شهر کرمان خیلی دیر انجام می شوند، البته برخی پروژه ها مانند تقاطع شهید زنگی آبادی در سه راه شرف آباد به خوبی در حال انجام است، اما در طرح هایی مانند تقاطع شهدای خلبان یا پیاده راه خیابان حمزه تاخیر نسبتا زیادی وجود دارد.
وی ادامه داد: در پروژه شهدای خلبان یکی از دلایل تاخیر وجود معارضان حقیقی و حقوقی بوده که با وجود حل برخی از آنها هنوز درگیر این قضیه است تا از راه قانونی اقدام شود.
طرح اولیه پیاده راه حمزه کارشناسی نبود
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان تاکید کرد: در مورد تاخیر در پروژه پیاده راه خیابان حمزه شاید پیش بینی و طراحی اولیه کار کارشناسی نبود و این طرح چند مرتبه دچار تغییر شد که مدت زمان اجرا را طولانی کرده است.
وی خاطرنشان کرد: البته ما در صحن علنی شورا برای طولانی شدن پروژه پیاده راه سازی بلوار حمزه تذکر داده ایم و نیاز به برخی دوباره کاری ها برای این پروژه نبود.
ایرانمنش اظهار داشت: هر چند ابهاماتی در مورد ایجاد ترافیک در خیابان های اطراف بلوار حمزه پس از طرح پیاده راه وجود دارد، اما گفته شده که موافقت شورای ترافیک با اجرای طرح گرفته شده است.
تاثیر منابع مالی در اجرای پروژه های شهری
وی تصریح کرد: بحث های منابع مالی هم در تاخیر طرح های شهری دخیل است و شهرداری نتوانسته به موقع طرح را اجرا و به اتمام برسد،
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان گفت: برخی از طرح ها قبل اجرا باید نهایی شود، اما چون کارشناسی درستی انجام نمی شود در حین کار متوجه معایب می شوند.
تاخیر اجرای طرح افزایش هزینه های مالی را دارد
وی ادامه داد: هر چه مدت زمان اجرای پروژه ها با تاخیر همراه شود، هزینه بیشتری باید صرف اجرا و تکمیل طرح شود، به طور مثال در پروژه تقاطع شهید زنگی آبادی کلنگ زنی در دوره قبلی شورا انجام شد، اما برای اجرا با مخالفت مواجه و مجددا پس از ۲ سال در حال اجرا است.
ایرانمنش تاکید کرد: البته تجربه پیاده راه سازی در کرمان به ویژه در پیاده راه میدان ارگ هم زیاد مناسب نبود و آن پروژه هم با تاخیر و نواقصی روبرو شد در حالی که می شد از تجربیات شهرهای دیگر در پیاده راه سازی استفاده کرد.
نظر شما