کُری‌خوانی سوناک و تدارک استارمر برای تصاحب قدرت

لندن – ایرنا – درحالی که بیشتر نظرسنجی‌ها از شکست قطعی حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات سراسری آتی حکایت دارد و حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» هم خود را برای تصاحب قدرت آماده می‌کند، ریشی سوناک ادعا کرده که از پیروزی در انتخابات اطمینان کامل دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، دور بعدی انتخابات سراسری انگلیس باید تا پیش از ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۵ برگزار شود. تاریخ دقیق آن هنوز روشن نیست و احتمال دارد که این رویداد سیاسی تابستان سال آینده برگزار شود.

حزب محافظه‌کار از سال ۲۰۱۰ میلادی، پس از شکست حزب کارگر به رهبری «گوردن برآون» سکان دولت را به دست گرفته است. حزب کارگر در آن زمان، به دلیل سیاست‌های جنگ‌طلبانه «تونی بلر» محبوبیت خود را از دست داده بود و «دیوید کامرون»، موفق شد تا با کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان و تشکیل ائتلاف با «نیک کلگ» رهبر حزب میانه‌رو لیبرال‌دمکرات، سکان دولت را بدست بگیرد.

اما اگر سیاست‌های جنگ‌طلبانه «بلر» در مشارکت با ایالات متحده برای حمله به عراق و افغانستان، فاتحه دولت کارگر را خواند، ریاضت‌های اقتصادی دولت‌های متمادی حزب محافظه‌کار و به‌ویژه زیان‌های مالی ناشی از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) که طرح اولیه آن را کامرون ارائه داد، اینک شانس پیروزی این حزب را به حداقل رسانده است.

طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته، ۴۴ درصد از رای دهندگان انگلیسی اعلام کردند که در انتخابات دور آتی، به حزب کارگر، رای می‌دهند. این درحالیست که تنها ۲۴ درصد برای ریزش آراء خود به صندوق حزب محافظه‌کار ابراز تمایل کرده و این میزان یک درصد به‌نسبت نظرسنجی دور قبل کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس این نظر سنجی، آقای استارمر از محبوبیت بالاتری نسبت به سوناک برای حکمرانی کشور برخوردار است. ۳۲ درصد اعلام کردند که استارمر نخست وزیری بهتری برای اداره کشور خواهد بود، ۲۲ درصد از سوناک طرفداری کرده‌اند و ۴۳ درصد هم مطمئن نبودند.

مجموع نظرسنجی‌ها در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که حزب کارگر از شانس بالاتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار، اما بعید است بتواند اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را تصاحب کند. پارلمان انگلیس از ۶۵۰ کرسی تشکیل شده و هر حزبی که نصف به‌علاوه یک، یعنی ۳۲۶ کرسی را تصاحب کند، می‌تواند مصوبات پارلمان را برای برنامه‌های خود تضمین و دولت تشکیل دهد.

ناظران معتقدند که حزب کارگر در انتخابات پیش‌رو، بر محافظه‌کاران غلبه خواهد کرد اما ناگزیر است که با یکی از احزاب کوچکتر ائتلاف کند. برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال ائتلاف این حزب و لیبرال دمکرات حکایت دارد هرچند، دو طرف به صورت رسمی چنین ادعایی را رد کرده‌اند.

هفته پیش آقای استارمر در اقدامی که نشانگر دورخیز او برای تصاحب قدرت است، اقدام به ترمیم اعضای دولت در سایه و به‌کارگیری عناصر نزدیک به دولت «تونی‌بلر» کرد. جنجالی‌ترین انتصاب وی را می‌توان در انتخاب «سو گری» به‌عنوان رئیس دفتر رهبر حزب دانست.

«گری» کسی بود که ریاست کمیته تحقیقات درباره مهمانی‌های غیرقانونی دفتر نخست وزیر پیشین انگلیس را برعهده داشت و انتشار گزارش جنجالی او منجر به استعفای «بوریس جانسون» از مقام نخست وزیری و سپس نمایندگی پارلمان شد.

از دیگر ویژگی انتصاب‌های جدید حزب کارگر، می‌توان به بازگشت اعضای دولت بلر و حمایت وی از ترکیب جدید دولت در سایه اشاره کرد. نشریه «پولیتیکس هوم» در گزارشی نوشت که ناظران، انتصاب‌های استارمر را به عنوان نشانه‌ای از «جدی بودن» وی برای ورود به دولت می‌دانند.

از سویی، ریشی سوناک هرگونه پیش‌بینی درباره شکست محافظه‌کاران در انتخابات آتی را رد و تصریح کرده است که تیم او برای تداوم حکمرانی آمادگی دارد. او که برای شرکت در اجلاس سران گروه ۲۰ به هند سفر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت که برای پیروزی در انتخابات دور بعد و حکومت پنج ساله اطمینان کامل دارد. گفتنی است که سوناک سومین نخست وزیری است که در دوره کنونی پارلمان، سکان دولت را بدست گرفته است.

در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۹، «بوریس جانسون» رهبر وقت حزب محافظه‌کار موفق شد تا بر «جرمی کوربین» رهبر سابق حزب کارگر غلبه کند. وی اما تابستان گذشته، در جریان رسوایی پارتی‌گیت از مقام خود کناره‌گیری و کرسی نخست وزیری را به «لیز تراس» واگذار کرد. دوره ریاست تراس بر دولت هم به دلیل برنامه فاجعه‌بار اصلاحات اقتصادی وی بیشتر از ۴۴ روز دوام نیاورد و «ریشی سوناک» موفق شد تا در انتخابات درونی حزب محافظه‌کار پیروز شود.

او حالا انتظار دارد که یک دوره کامل پنج ساله بر کشور حکومت کند. وی وعده داد: من تا پیش از برگزاری انتخابات سراسری، تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را به منصه ظهور خواهم گذاشت.

اما ناظران معتقدند پنج وعده‌ای را که نخست وزیر در ابتدای سال جاری میلادی مطرح کرد، غیر قابل تحقق است. سوناک وعده داده که تا پایان امسال، نرخ تورم را نصف، بدهی‌های عمومی را کاهش داده و ورود غیرقانونی مهاجران را متوقف خواهد کرد. نرخ تورم که اصلی‌ترین دغدغه مردم است همچنان بالاتر از سطح تعیین شده از سوی بانک مرکزی است و نرخ بهره بین‌بانکی نیز که ارتباط مستقیمی با اقساط ماهانه وام مسکن میلیون خانواده انگلیسی دارد، نزدیک به ۵۰۰ واحد پایه طی یک سال و نیم گذشته افزایش یافته است.

البته در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر در منطقه اکسبریج که به واسطه استعفای بوریس جانسون برگزار شد، نماینده حزب محافظه‌کار موفق شد تا این کرسی را تصاحب کند. سوناک با اشاره به این موفقیت گفت: به همین دلیل است که من اطمینان دارم، همانطور که در اکسبریج پیروز شدیم، می توانیم پیشرفت بزرگتری داشته باشیم.

این پیروزی اما از نگاه ناظران به‌دلیل مخالفت اهالی این منطقه، با طرح جنجالی شهردار لندن برای مقابله با آلودگی هوا است. «صادق خان» شهردار لندن و از اعضای ارشد حزب کارگر، از ۱۰ روز پیش برنامه سختگیرانه‌ای را برای مقابله با آلودگی هوا به اجرا گذاشت که به‌موجب آن، افزون بر ۷۰۰ هزار خودروی قدیمی برای رانندگی در پایتخت جریمه شوند.

«لوک تریل» مشاور پیشین حزب محافظه‌کار هم در این باره گفت: بدون شک محافظه‌کاران در اکسبریج عملکرد بهتری از آنچیزی که انتظار می‌رفت داشتند؛ اما عواملی که به این پیروزی کمک کردند کاملاً منحصر به فرد هستند.

بر همین اساس تریل و ناظران معتقدند که کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار که قرار است ماه آینده برگزار شود، آخرین شانس سوناک برای طرح وعده‌های جدید و جلب نظر افکار عمومی است. برخی هم پیش‌بینی می‌کنند که او ممکن است از این اجلاس برای اعلام انتخابات زودهنگام استفاده کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha