۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۲
کد خبر: 85236791
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا قمار سوناک برای اصلاح برنامه اقلیمی نتیجه می‌دهد؟

لندن– ایرنا– فشارهای داخلی علیه نخست وزیر انگلیس در پی عقب‌نشینی وی از برنامه‌های زیست محیطی این کشور در حالی افزایش یافته که بر خلاف تصور او برای جلب آرای انتخاباتی، تنها یک چهارم مردم از طرح جنجالی او حمایت می‌کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، طبق تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه «اومنیسیس»، تنها ۲۲ درصد از مردم انگلیس اعلام کردند که به برنامه ریشی سوناک برای مقابله با تغییرات اقلیمی اعتماد دارند. ۵۳ درصد گفته‌اند که به طرح او اعتمادی ندارند و ۱۹ درصد هم اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

سوناک هفته پیش با طرح این ادعا که انگلیس در زمینه مقابله با تغییرات آب‌وهوایی نسبت به سایر کشورهای جهان پیشرو است، اصلاحات گسترده‌ای را در چشم‌انداز اهداف زیست محیطی انگلیس اعمال کرد. بر اساس طرح جنجالی وی، خرید و فروش خودروهای جدید با سوخت فسیلی از سال ۲۰۳۰ به ۲۰۳۵ موکول شد و طرح پایان دادن تدریجی به استفاده از آب‌گرم‌کن‌های گازی نیز به تعویق افتاد.

سوناک طرح خود را اینطور توجیه کرد: وقتی از اکثر مردم در مورد تغییرات آب و هوایی می‌پرسید، آنها می‌خواهند کار درست را انجام دهند، حتی آماده فداکاری هستند؛ اما پارلمان نمی‌تواند هزینه‌های قابل‌توجه آن را بر افراد شاغل، به‌ویژه آن‌هایی که در حال تلاش برای گذران زندگی‌شان هستند بدون یک گفتمان در سطح ملی، تحمیل کند.

وی با بیان این ادعا که انتشار گازهای گلخانه‌ای در انگلیس از سال ۱۹۹۰ میلادی ۵۰ درصد کاهش یافته اشاره کرد که این میزان در فرانسه تنها ۲۲ درصد کاهش یافته، در آمریکا صفر درصد و چین ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. نخست وزیر انگلیس عنوان کرد که موضوع حفاظت از محیط زیست بین دو جریان افراطی مخالفان و موافقان گرفتار شده است «کسانی که می‌خواهند طرح موسوم به صفر خالص (صفر کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰) را به‌کلی کنار بگذارند، چون هزینه‌ها بسیار زیاد است؛ و دیگرانی که با اشتیاق ایدئولوژیک بحث می کنند مبنی براینکه ما باید حتی سریعتر حرکت کنیم، و بدون توجه به هزینه و اختلال در زندگی مردم و صرف نظر از اینکه چقدر سریعتر از هر کشور دیگری در حال حرکت هستیم، فراتر برویم.»

وی با بیان اینکه دو طرف اشتباه می‌کنند افزود: هر دوی آنها واقعیت‌ها را در نظر نمی‌گیرند. البته رسیدن به صفر خالص دشوار است و ما را ملزم به تغییر خواهد کرد؛ اما این مساله باید در سطح ملی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نخست وزیر انگلیس با اشاره به هزینه‌های بالای ناشی از اجرای برنامه دولت قبل، عنوان کرد که طرح او زمان بیشتری را برای انتقال از وضع موجود به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر فراهم می‌کند. وی توضیح داد که بر اساس طرح جدید، مسائلی نظیر محدودیت تعداد سرنشینان خودرو، تحمیل هفت سطل بازیافت زباله‌ به خانواده‌ها، تحمیل مالیات بر گوشت و افزایش مالیات بر سفرهای هوایی لغو خواهد شد.

این طرح اما با انتقادهای متعددی در داخل، به ویژه از سوی شرکت‌های خودروسازی که طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌ سنگینی را برای تولید خودروهای برقی در سال ۲۰۳۰ صورت داده‌اند مواجه شد. شرکت فورد با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن ثبات در برنامه‌های دولت را خواستار شد.

شماری از هم‌حزبی‌های ریشی سوناک نیز نامه عدم اعتماد به نخست وزیر را به فراکسیون حزب حاکم محافظه‌کار ارئه کرده‌اند. بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس که چندی پیش در پی رسوایی پارتی گیت از کرسی پارلمان استعفا کرد، گفت که ریشی سوناک از ترس شکست در انتخابات آتی، برنامه مقابله با تغییرات زیست محیطی را اصلاح کرده است.

طبق آمارها، حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری سوناک از محبوبیت چندانی در افکار عمومی برخوردار نیست و به همین خاطر بخت زیادی برای پیروزی در انتخابات آتی که سال آینده میلادی برگزار می‌شود، ندارد. آخرین نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که محبوبیت حزب کارگر انگلیس ۲۰ درصد واحد از حزب محافظه‌کار بیشتر و شانس بالاتری برای تصاحب قدرت دارد.

سوئلا برآورمن وزیر کشور انگلیس در مصاحبه‌ای ادعا کرد که اصلاحات مد نظر دولت با نگاه به جیب مردم است. وی اظهار داشت: ما باید هزینه های خانوارها و بودجه را در اولویت قرار دهیم. ما تنها زمانی به هدف صفر خالص دست می‌یابیم که به موجب آن مردم بریتانیا بتوانند با استفاده از خودروهای خود و امکانات موجود، زندگی روزمره شان را ادامه دهند.

با این حال فعالان زیست محیطی، دولت را به سیاسی کاری متهم کرده که برای انتخابات آتی رای جمع می‌کند. به گفته جورجیا ویتاکر فعال زیست محیطی مستقر در انگلیس، تغییرات آب‌وهوایی برای رای دهندگانی که در مناطق حساس رقابتی زندگی می‌کنند حائز اهمیت است. «آن‌ها می‌خواهند سیاست‌های جسورانه برای مقابله با آن اتخاذ شود، اما حزب محافظه‌کار ناامیدانه تلاش می‌کند تا با سیاسی‌کاری مسائل اقلیمی، برای انتخابات رای جمع کند.»

طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته، ۴۴ درصد از رای دهندگان انگلیسی اعلام کردند که در انتخابات دور آتی، به حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر، رای می‌دهند. این درحالیست که تنها ۲۴ درصد برای ریختن آرای خود به صندوق حزب محافظه‌کار ابراز تمایل کرده و این میزان یک درصد به‌نسبت نظرسنجی دور قبل، کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس این نظر سنجی، آقای استارمر از محبوبیت بالاتری نسبت به سوناک برای حکمرانی کشور برخوردار است. ۳۲ درصد اعلام کردند که استارمر نخست وزیری بهتر برای اداره کشور خواهد بود، ۲۲ درصد از سوناک طرفداری کرده‌اند و ۴۳ درصد هم مطمئن نبودند.

ناظران معتقدند که با وجود بخت بالاتر استارمر برای پیروزی در انتخابات، بعید است بتواند اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را تصاحب کند. پارلمان انگلیس از ۶۵۰ کرسی تشکیل شده و هر حزبی که نصف به‌علاوه یک، یعنی ۳۲۶ کرسی را تصاحب کند، می‌تواند مصوبات پارلمان را برای برنامه‌های خود تضمین و دولت تشکیل دهد.

به گفته کارشناسان، حزب کارگر در انتخابات پیش‌رو، بر محافظه‌کاران غلبه خواهد کرد اما ناگزیر است که با یکی از احزاب کوچکتر ائتلاف کند. برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال ائتلاف این حزب و لیبرال دمکرات حکایت دارد هرچند، دو طرف به صورت رسمی چنین ادعایی را رد کرده‌اند.

از سویی ریشی سوناک هرگونه پیش‌بینی درباره شکست محافظه‌کاران در انتخابات آتی را رد و تصریح کرده است که تیم او برای تداوم حکمرانی آمادگی دارد. او چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت که برای پیروزی در انتخابات دور بعد و حکومت پنج ساله اطمینان کامل دارد.

تاریخ انتخابات دور آتی در انگلیس هنوز تعیین نشده اما طبق رویه‌های سیاسی، باید پیش از ۲۸ ژانویه ۲۰۲۵ برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha