قرار برای اقتدار

۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۰۵
کد خبر: 85224152
جواد امینی‌منش | رییس روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
قرار برای اقتدار

تهران- ایرنا- وقتی کریستیانو رونالدو ستاره نام‌آشنای فوتبال جهان به لیگ فوتبال عربستان سعودی پیوست، سر و صدای رسانه ای نسبتاً زیادی به پا شد. لیونل مسی از دیگر فوتبالیست های پرطرفدار جهان، به لیگ ایالات متحده آمریکا رفت، رسانه های غربی، گوش جهان را کر کردند.

اما وقتی چند بازیکن تراز اول دیگر فوتبال جهان هم، به لیگ عربستان پیوستند، سر و صداها فروکش کرد و تقریبا سکوت، رسانه های غربی را فرا گرفت. آخرین اش، اعلام عقد قرارداد نیمار از گران ترین های جهان، با یک باشگاه عربستانی بود. بسیاری از رسانه های تاثیرگذار غربی، با سردی هرچه تمام تر این خبر را مخابره کردند؛ یا با چندین ساعت تاخیر این خبر را منتشر کردند یا کم ارزش ترین جایگاه ها را در صفحات رسانه هایشان به این خبر مهم ورزشی جهان دادند. بله، غرب ترسیده است. این حرکت عربستان سعودی، صرفاً یک انقلاب ورزشی به حساب نمی آید، بلکه تمام حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این کشور را نیز متاثر خواهد کرد. از همه مهم تر، بخش فرهنگی این کشور که جزئی از جهان بزرگ اسلام به حساب می آید، مورد توجه مردمان جهان قرار گرفته است و پس از این، مورد توجه قرار خواهد گرفت. سعودی ها، با این هزینه های هنگفت، می توانند (اگر بخواهند) برجستگی های فرهنگی و اجتماعی شان که ارتباطی کاملا مستقیم با دین مبین اسلام دارد و در رأس همه آنها، آیین سترگ حج است را بدون هزینه و زحمتی، به دنیا بشناسانند.

اما این سو، ما صاحب بزرگترین و پویاترین آیین زنده جهان هستیم؛ اربعین حسینی. این رویداد شگفت انگیز، جدا از ویژگی های منحصر به فردی که در حجم و اندازه اش دارد، از یک خصوصیت بارز و افتخارآفرین نیز برخوردار است؛ آیین اربعین، مردمی ترین آیین دنیا نیز هست. یعنی سیاست دولت ها و دستگاه های حکومتی، کمترین تاثیر را در راهبردهای اساسی این حرکت بزرگ دارد. مردم نقش اول و آخر آن را بازی می کنند و خودشان راه‌هایی برای پرشکوه تر برگزار کردن هر دوره نسبت به دوره قبل را پیدا کنند. به همین خاطر، برای برگزاری چنین رویدادی، هیچ بن بستی وجود نداشته و نخواهد داشت. پویایی و خلاقیت آنچنان در رهروان این طریق، چشمگیر است که می‌توان گفت، آنها دائما یا راهی تازه برای حرکتشان می یابند، یا راهی تازه می سازند و این تفکر، از ویژگی های مردمانی است که آماده ساختن تمدنی نوین هستند.

با این حال، باید این گلایه را نیز در این میان مطرح کنیم که از این گنجایش و وسعت بی نظیر، آنگونه که باید، بهره مندی قابل اعتنایی صورت نگرفته است. بگذریم از این موضوع که رسانه های عمدتاً غربی، نمی خواهند این ظرفیت ها، به چشم بیاید. آنچه که در گام نخست برای ما باید صورت گیرد، استفاده از ظرفیت های بومی و فعال سازی آن در جهت بهره مندی جهان اسلام است. شیعیان به عنوان بخش مهم و پرانرژی جهان اسلامی، می توانند قدرت و اقتدار را، افزون کنند. پس می باید که یکی از کارهای مهمی که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای مقتدر اسلامی در آن پیش قدم باشد، ایجاد مرجعیت رسانه ای و حرکت انقلابی در این عرصه است.

تبلیغ این حرکت و ارائه درستی از میزان توانمندی های جهان اسلامی به واسطه حرکت اربعین می تواند با بهره مندی از هوشمندی های رسانه ای و تبیین و ترویج اهداف آن در قالب های جذاب و متنوع رسانه ای، ظهور و بروز کند. از آنجا که در ذات اربعین، حرکت، تغییر، تحول و تعالی جویی جاری است، می شود از این ظرفیت در عرصه رسانه به ویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، بهره های فراوان برد.

در این حرکت عظیم، ترویج سبک زندگی تراز اسلامی می بایست بسیار مورد توجه قرار گیرد و اهداف سرمایه گذاری‌های هوشمندانه باشد. از آنجا که شیعه و زبان فارسی، دو یار دیرین و جداناشدنی از هم هستند، می توانیم با بهره مندی از حرکت بزرگ و بی انتهای اربعین، مرجع سازی زبان فارسی را به سرمنزل مقصود برسانیم ضمن آنکه این امر، می تواند زمینه ساز دستیابی به مرجعیت علمی ایران اسلامی در دنیا شود. این امر با توجه به دستاوردهای فناورانه شگفت انگیز و حرکت پرشتاب علمی در سال های بعد از انقلاب اسلامی، شدنی و البته از ضروریات است.

قرار برای اقتدار
جواد امینی‌منش؛ رییس روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

گفتمان انقلاب اسلامی برای شناخته شدن هر چه بیشتر در جهان، نیازمند جریان سازی و ترویج است که پیش‌تر رهبر معظم انقلاب، این موضوع را در ترکیب مهم و ارزشمند «جهاد تبیین» اعلام و بر آن تأکید داشته‌اند. این وعده در راه است که اربعین جهانی‌تر خواهد شد؛ حضرت آقا در بخشی از منویاتشان فرمودند: «در روزگاری که دشمنان اسلام و دشمنان امّت اسلامی با انواع و اقسام ابزارها و وسایل، با پول، با سیاست، با سلاح علیه امّت اسلامی دارند کار می‌کنند، خداوند متعال ناگهان حادثه‌ی راه‌پیماییِ اربعین را این ‌جور عظمت می‌دهد، این‌ جور جلوه می‌دهد. این آیت عظمای الهی است، این نشانه‌ی اراده‌ی الهی بر نصرت امّت اسلامی است، این نشان می‌دهد که اراده‌ی خدای متعال بر نصرت امّت اسلامی تعلّق گرفته است.» (بیانات در دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی -۲۷شهریور ۱۳۹۸) بنابراین، همه چیز مهیاست تا بتوانیم، آغازگر تمدن نوین ایران اسلامی در بستر جریان اربعین حسینی باشیم.

نباید فراموش کنیم که هر حرکت فرهنگی موفق، بدون داشتن حساب و کتاب درست و در واقع، نگاه اقتصادی صحیح، به سرانجام ارزشمندی نخواهد رسید. از این رو می توانیم در آیین بزرگ اربعین با استفاده دستاوردهای چشمگیر و ارزشمند جهان اسلامی و به ویژه شیعیان در عرصه های مختلف علمی، فناوری، صنعتی و هنری امتداد این آیین باشکوه را برای سالیان بسیار، بیمه کنیم.

در نتیجه، می توان به صادرات صنایع فرهنگی نیز از این طریق، رونق ببخشیم. باید جملگی به این موضوع واقف باشیم که کسب اقتدار با بهره مندی از پیشرفت های نظامی و دفاعی به دست می آید اما حفظ و پایداری آن، بدون دستاوردهای فرهنگی و فناوری، غیرممکن با بی نهایت هزینه زا خواهد بود. آیین اربعین حسینی، به مثابه یک قرارگاه میلیونی فرهنگی در جهان اسلامی می‌تواند ضامن کسب و حفظ اقتدار جهان اسلام باشد. ان‌شاءالله.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha