طعم گوارای آب پایدار در کام روستاهای شیراز؛ تکمیل خط انتقال از مخزن اسلام لو به ۲روستا

شیراز - ایرنا - اجرای طرح جهاد آبرسانی به روستاهای شیراز در اولویت شرکت آب و فاضلاب قرار دارد که تکمیل خط انتقال روستایی از مخزن اسلام لو به روستاهای علی آباد و گچی از آخرین اقداماتی است که با هدف اجرای این طرح و تأمین آب پایدار برای این روستاها انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح جهاد آبرسانی روستایی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد مرحله عملیاتی شد و در کمتر از ۱۵ ماه ۴۰ درصد پیشرفت داشته است از مهمترین طرح‌های ملی وزارت نیرو در حوزه تأمین آب پایدار برای مناطق محروم در ۳۱ استان کشور به شمار می‌رود.

طعم گوارای آب پایدار در کام روستاهای شیراز؛ تکمیل خط انتقال از مخزن اسلام لو به ۲روستا

جهاد آبرسانی روستایی طرحی برای تأمین آب مناطق محروم ۳۱ استان

وزیر نیرو که معتقد است طرح جهاد آبرسانی، وسیع‌ترین طرح عمرانی سراسر کشور است، در نخستین نشست رسمی حضور در این وزارتخانه در سال ۱۴۰۰ از تلاش برای ایجاد مرکزی برای سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی خبر داد و گفت که به‌زودی مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو راه‌اندازی می‌شود، مرکزی که با توجه به اهمیت آن تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شد.

بنا بر آخرین گزارش مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، اگرچه هدف‌گذاری ابتدایی این پروژه آبرسانی به ۱۰هزار روستای دارای تنش آبی بود، اما به دنبال سرعت بالای اجرای پروژه‌ها در سال نخست و با نظر مثبت هیأت دولت، تعداد روستاهای هدف این پروژه به ۱۶هزار روستا افزایش یافت.

این در حالیست که هم‌اکنون آبرسانی به سه‌هزار روستا از ۱۰ هزار روستای فاز نخست نهایی شده و عملیات آبرسانی به دیگر روستاها نیز با سرعت و قدرت در حال اجرا است.

تا ۲۳تیرماه ۱۴۰۲ اجرای پروژه‌های آبرسانی به روستاهای هدف در استان‌های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، قم، فارس، ایلام و آذربایجان شرقی بیش از ۶۰ درصد و آبرسانی به روستاهای هدف در استان‌های دیگری مانند یزد، همدان، لرستان، سمنان، خراسان جنوبی و بوشهر نیز با پیشرفت ۵۰ درصدی همراه است.

به طور کلی و در فاز نخست اجرای این طرح باید پنج‌هزار و ۴۰۶ لیتر بر ثانیه آب برای روستاهای هدف تأمین شود که تاکنون عملیات تأمین یک‌هزار و ۱۸۷ لیتر بر ثانیه آب به پایان رسیده است.

همچنین از ۱۰هزار و ۸۳۹ کیلومتر خط انتقال و ۱۰ هزار و ۹۸ کیلومتر شبکه توزیعی که باید برای تکمیل فاز نخست این طرح اجرا شود، تاکنون اجرای سه‌هزار و یک کیلومتر خط انتقال و ۲ هزار و ۶۲۴ کیلومتر شبکه توزیع نهایی شده است.

بدین ترتیب با اجرای کامل این طرح، شاخص برخورداری از آب شرب روستایی کشور از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد ارتقا می‌یابد.

طعم گوارای آب پایدار در کام روستاهای شیراز؛ تکمیل خط انتقال از مخزن اسلام لو به ۲روستا

تلاش برای دستیابی به آب پایدار در استان فارس نیز در حال پیگیری و انجام است به طوری که در طی ماه‌های اخیر اقدامات اساسی برای آبرسانی به روستاهای پیرامون شیراز نیز انجام گرفته است.

بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی به روستاهای پیرامونی شیراز

چندی پیش فاز نخست طرح آبرسانی به شهر بالاده و روستاهای اطراف آن در شهرستان کازرون تکمیل شد که با بهره‌برداری از این فاز، آب پایدار به هفت هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان فارس رسید.

همچنین ۱۸مردادماه ۱۴۰۲ رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز اعلام کرد که چاه کفری با عمق ۳۰۰ متر در سازند سخت حفاری و وارد مدار بهره‌برداری شد.

با وارد مدار شدن این چاه وضعیت آبرسانی بالغ بر ۱۵ هزار نفر از اهالی روستاهای کفری، جمال آباد، خاتونک، کرونی، سلطان آباد، حسن‌آباد و محمود آباد پایدار خواهد شد.

تکمیل عملیات اجرایی خطوط انتقال و شبکه آبرسانی روستای چنار فاریاب در دهستان کوهمره سرخی بخش ارژن شیراز در ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۲ از دیگر اقدامات برای آبرسانی به روستاهای پیرامون شیراز بود.

در ادامه اجرای طرح بزرگ جهاد آبرسانی، مدیرعامل شرکت آبفا شیراز اعلام کرد: فاز اول خط انتقال آب از مخزن اسلام لو به روستاهای علی آباد و گچی تعویض و به بهره‌برداری رسید.

بکارگیری ۲۵۰ متر لوله سایز ۲۵۰ میلیمتر

مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز در این باره افزود: قبلاً لوله پلی اتیلن۲۰۰ میلیمتر بجای خط فعلی مورد استفاده بود که به دلیل وضعیت توپوگرافی مسیر، قدمت و نامتقارن بودن سایز لوله‌ها که باعث ایجاد فشار زیاد در خط می‌شد، با ترکیدگی و اتلاف آب مواجه بودیم؛ بنابراین حدود ۲۵۰ متر لوله سایز ۲۵۰ میلیمتر در فاز اول جایگزین شد.

بهمن بهروزی اضافه کرد: در حال حاضر با این افزایش فشار آبرسانی تانکری کاملاً حذف شده و آب پایدار برای روستاهای علی آباد و گچی مهیا شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز عنوان کرد: برنامه تعویض کامل شبکه نیز در برنامه کاری این شرکت قرار دارد.

شهر شیراز و روستاهای پیرامونی این کلانشهر همواره در تیررس کم‌آبی قرار داشته و در ماه‌های گرم تنش آب دامن شیراز و شهرها و روستاهای اطراف آن را می‌گیرد، لذا تسریع در تأمین آب پایدار برای این مناطق ضرورت دارد و باید بیش از پیش در اولویت متولیان امر قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha