شکفتن اقتصاد در گلخانه‌های فارس؛ از احداث شهرک تا مشوق‌های سرمایه‌گذاری

شیراز - ایرنا - طی ۲سال گذشته توسعه کشت‌های گلخانه‌ای از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی بوده و پیشنهادات مختلفی برای تحقق این مهم در استان فارس مطرح شده که بر همین اساس، اتخاذ مشوق‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در این عرصه در دستورکار متولیان امر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گلخانه‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌روند که با تأمین امنیت غذایی مردم فصل جدیدی را در دنیای کشاورزی پیشرفته گشوده‌اند.

شکفتن اقتصاد در گلخانه‌های فارس؛ از احداث شهرک تا مشوق‌های سرمایه‌گذاری

اهمیت توسعه گلخانه‌ها؛ از تأمین امنیت غذایی تا صرفه‌جویی در آب

افزون بر تأمین امنیت غذایی توسط گلخانه‌ها، ارتقای این نوع از کشت می‌تواند نقش اساسی در صرفه‌جویی آب نیز داشته باشد به گونه‌ای که برخی کارشناسان معتقدند با اجرای این نوع کشت می‌توان ۳۰درصد مصرف آب را کاهش داد.

لذا نیاز است با برنامه‌ریزی‌های دقیق، اصولی و همچنین به‌کارگیری راهکارهای اساسی برای مقابله با بحران کم‌آبی، توسعه کشت گلخانه‌ای در اولویت قرار بگیرد.

تلاش برای توسعه گلخانه‌ای در دولت سیزدهم

در سال‌های اخیر دولت و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی با درک اهمیت این موضوع، اهتمام ویژه‌ای به توسعه کشت گلخانه‌ای داشته‌اند و در طول ۲سال گذشته توسعه این نوع کشت‌ یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده است‌.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که توسعه کشت گلخانه ای از سیاست های دولت سیزدهم می باشد و به همین منظور تسهیلات خوبی از محل بند الف تبصره ۱۸ اختصاص یافته است.

توسعه ۳۰۱ هکتاری گلخانه‌ها در فارس

در استان فارس نیز اقدامات قابل توجهی برای توسعه گلخانه‌ها در حال انجام است و طرح توسعه گلخانه‌های استان در سال گذشته با تحقق ۱۵۴ درصدی سهمیه ابلاغی و توسعه ۳۰۱ هکتاری به بیش از ۸۷۰ هکتار رسیده که موفق به کسب رتبه نخست در تحقق برنامه ابلاغی توسعه کشت‌های متراکم و کنترل‌شده گلخانه‌ای کشور شده است.

از سطوح تولید در محیط‌های کنترل‌شده استان فارس حدود ۴۹۶ هکتار به محصولات سبزی و صیفی، ۲۳۸ هکتار به سایبان باغات، ۵۳ هکتار به گل و گیاهان زینتی و مابقی به تولید انواع نشاء، نهال و توت‌فرنگی اختصاص دارد.

به دنبال کسب موفقیت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و تحقق ۱۵۴ درصدی سطوح ابلاغی از سوی وزارت متبوع در سال ۱۴۰۱ و انعکاس آن به استانداری فارس، محمدهادی ایمانیه استاندار با ارسال یک پی نوشت از اقدامات انجام شده تقدیر کرد.

استاندار فارس که معتقد است در مسیر توسعه گلخانه‌ها، فرآیندهای گذشته صحیح و درست نبوده و باید با تصمیمات جدید و صحیح، اجرای این طرح ها را سرعت بخشید در آبان ماه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد داد که با هماهنگی معاونت امور اقتصادی استانداری، پنجره واحد تاسیس گلخانه‌ها تشکیل شود.

محمدهادی ایمانیه همچنین اردیبهشت ماه امسال در سی و هفتمین جلسه شورای راهبردی آب بر ضرورت احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در فواصل مشخص و در نزدیکی مخازن تعبیه شده در طول مسیر انتقال آب تأکید کرد و افزود: با ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در کنار این خط انتقال، شاهد ایجاد اشتغال خواهیم بود.

استاندار فارس فراهم کردن زمینه‌های سرمایه گذاری در استان را ضروری می‌داند و بر این باور است که باید تمام موانع پیش روی ایجاد و توسعه گلخانه‌ها در استان با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های متولی و ذیربط برداشته شود.

شکفتن اقتصاد در گلخانه‌های فارس؛ از احداث شهرک تا مشوق‌های سرمایه‌گذاری

ضرورت اتخاذ مشوق برای توسعه گلخانه‌های فارس

اخیرا نیز پیشنهادی از سوی رییس سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش ارائه شده است‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بر ضرورت اتخاذ مشوق های لازم برای سرمایه گذاران جهت توسعه گلخانه ها تأکید کرد و گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود تا واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی بالاتر در اولویت دریافت بسته‌های حمایتی و تشوقی قرار گیرند.

مجتبی دهقان‌پور در نشست بررسی پیشرفت فیزیکی گلخانه‌های این استان بیان کرد: در شرایط امروز که سیاست‌های کلان کشور به دنبال کاهش تورم و جلوگیری از رُشد پایه پولی است باید متقاضیانی که با سرمایه شخصی اقدام به ایجاد و توسعه گلخانه می‌کنند حمایت بیشتری شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اقناع سازی سرمایه‌گذاران به شرایط کنونی و کمبود منابع اعتباری برای اعطای تسهیلات امری بدیهی و لازم است، گفت: با اقناع متقاضیان، علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه گلخانه و کشاورزی بی شک راه حل‌های جایگزین برای تهیه منابع لازم را دنبال می کنند.

دهقان پور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه گلخانه از جمله بخش‌های دارای ارزش افزوده مناسب است، افزود: تسریع در به بهره‌برداری رساندن واحدهای در حال ساخت می‌تواند از خواب سرمایه و مستهلک شدن تأسیسات جلوگیری و به بازگشت سرمایه در یک دوره کوتاه‌تر کمک کند.

لزوم استفاده از ظرفیت گلخانه‌های کوچک مقیاس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به لزوم استفاده از ظرفیت ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس نیز پرداخت و اضافه کرد: با استفاده از قابلیت‌های نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی می توان به توسعه این نوع گلخانه‌ها در قالب مشاغل خانگی کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه در کشاورزی تنها نگاه به تولید راهگشا نخواهد بود، گفت: توجه به مصرف بهینه نهاده‌ها به ویژه آب و ارزیابی شرایط بازار محصولات، ۲موضوع مهم در کنار نگاه تولیدی در کشاورزی است که به صورت همگام باید مد نظر باشد.

شکفتن اقتصاد در گلخانه‌های فارس؛ از احداث شهرک تا مشوق‌های سرمایه‌گذاری

در حال حاضر با توجه به خطر کمبود منابع آبی در استان فارس و اهمیت تأمین امنیت غذایی، توسعه گلخانه‌ها با ایجاد فضای مطلوب برای رشد محصولات کشاورزی باکیفیت در محیط های قابل کنترل سهم بسزایی در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، افزایش بهره‌وری در استفاده از اراضی و نهاده های تولید و ایجاد اشتغال مولد و ارزآوری ایفا می‌کند، لذا نیاز است تدابیر لازم برای تحقق این هدف مهم اتخاذ شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha