۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۲۲
کد خبر: 85226348
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کلاس های چند پایه تهدید یا فرصت ، فارس سه هزار و ۴۰۰ کلاس درس چند پایه دارد

شیراز - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: از ۲۱ هزار کلاس درس ابتدایی فارس سه‌هزار و ۴۰۰ کلاس به صورت چندپایه برگزار می‌شود.

مجید بذرافکن روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در بیش از ۱۷ درصد کلاس‌های ابتدایی فارس دانش‌آموزان چند پایه درسی تحصیل می‌کنند که بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه فارس همواره از پنج استان کشور است که بیشترین میزان کلاس‌های چندپایه را دارد، اظهار کرد: این گونه کلاش‌ها به رغم چالش‌هایی که دارد می‌توان به آن به دید یک فرصت نیز اشاره کرد.

بذرافکن اذعان کرد: آموزگاری در کلاس‌های چندپایه هنرمندی خاصی را می‌طلبد از سویی معلمان این کلاس‌ها که در مناطق محروم برگزار می‌شود بیشتر از معلمان جوان هستند و این امر یکی از چالش‌های اینگونه کلاس‌ها است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: دوره‌های ضمن خدمت خوبی برای معلمان کلاس‌های چندپایه در فارس برگزار شده و پیشنهاد میزبانی از دوره‌های آموزشی کشوری این حوزه نیز ارائه شده است.

وی گفت: به طور میانگین در ایران ۱۶ درصد کلاس‌ها به صورت چندپایه برپا می‌شود و این نرخ در جهان حدود ۲۰ درصد است.

بذرافکن توضیح داد: در سیستم آموزشی برخی از کشورهای پیشرفته اروپایی حتی در صورت امکان برگزری کلاس‌های تک پایه، کلاس‌های درس را چندپایه برگزار می‌کنند چرا که معتقدند در کلاس‌های چند پایه دانش‌آموزان بزرگتر به کوچکترها در امور درسی کمک می‌کنند و این سبب تقویت مسئولیت پذیری آنها می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه کلاس‌های چندپایه همیشه چالش نیست بلکه گاهی یک فرصت محسوب می‌شود، گفت: تحقیقات نشان داده که در اینگونه کلاس‌ها مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان ارتقا می‌یابد.

وی اظهار کرد: کلاس‌های چندپایه برای کسی که دغدغه عدالت آموزشی داشته باشد بسیار مهم است و این دغدغه در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی بسیار پررنگ است.

بذرافکن افزود: در زمان حاضر سرانه دانش‌آموزی دانش‌آموزان روستایی بیش از دانش‌آموزان شهری است چرا که تراکم جمعیتی کمتری در کلاس‌ها وجود دارد و گاه برای چند دانش آموز یک معلم تمام وقت اختصاص داده می‌شود.

وی وجود حدود ۳۰۰ کلاس درس تک نفره در کشور را نشان دهنده دغدغه‌مندی نظام تعلیم و تربیت کشور برای ایجاد عدالت آموزشی است که همه بچه‌های ایران تحت پوشش تحصیلی قرار بگیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha