۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۲۵
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85226693
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کف‌فرش موزه تزئینی ایران در اصفهان مرمت شد 

۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۲۵
کد خبر: 85226693
کف‌فرش موزه تزئینی ایران در اصفهان مرمت شد 

اصفهان -ایرنا - مدیر امور موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: کف‌فرش‌های موزه تزئینی ایران در عمارت تاریخی رکیب خانه اصفهان به طور کامل مرمت شد.

ساغر حمیدی روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به فرسوده‌شدن کابل‌های برق‌رسانی و احتمال خطر آتش‌سوزی در این بنا و همچنین اثرات مخرب ناشی از فرسایش سنگ‌فرش‌ها و ایجاد گردوغبار که موجب آسیب جدی به اشیای موجود در موزه می‌شد، کف فرش‌ها به‌طور کامل برچیده و سامانه برق‌رسانی آن به‌روزرسانی شد.

وی تصریح کرد: همچنین کف‌فرش‌های این بنا که در طول سه دهه گذشته دچار آسیب شده بود به طور کامل تعویض و مرمت شد.

مدیر امور موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در ادامه یادآور شد: با توجه به کاربری‌های متعددی که این بنای تاریخی از دوره صفوی تا دوران معاصر داشته، تغییرات و تحولات بسیار زیاد و همچنین الحاقات متعددی در طول این چهار سده ایجادشده است.

حمیدی افزود: ازجمله مهم‌ترین تغییراتی که در طول سه دهه گذشته در این بنای تاریخی انجام‌شده، بازسازی کامل این بنا در اواسط دهه هفتاد و تغییر کاربری آن در قالب موزه تزئینی ایران پس از تعطیلی این موزه در تهران و انتقال بیش از چهار هزار شی تاریخی این موزه به اصفهان بود، به‌نحوی‌که این بنای تاریخی پس از بازسازی کامل توسط رئیس‌جمهور وقت در سال ۱۳۷۴ به‌عنوان موزه تزئینی ایران افتتاح شد.

وی با اشاره به مرمت بنیان این بنای تاریخی در سال‌ ۱۳۷۴ گفت: با توجه به اینکه این بنا از دوره صفوی تا دوران پهلوی دارای کاربری‌های متعددی بود و کف‌فرشِ آن به‌طور کامل از میان رفته بود، لذا تمام کف‌فرش‌ها در سال ۱۳۷۴ تعویض شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از مرمت سال‌های دهه هفتاد، با توجه به‌ نوعِ سنگ استفاده شده در سنگ فرشِ بنا، این سنگ به‌مرورزمان مشکلات خود را نمایان کرد، به‌نحوی‌که در مقابل سایشِ عبور و مرور ظاهری نامناسب به خود گرفته بود که برای فضایی به‌عنوان موزه قابل‌قبول نبود، از این رو پس از ۳ دهه کف‌فرش های این بنا تعویض و مرمت شد.

به گزارش ایرنا، بنای تاریخی رکیب خانه در نزدیکی مرکز دولت‌خانه صفوی واقع‌شده که امروزه از آن به‌عنوان موزه هنرهای تزئینی ایران نام‌برده می‌شود و تعداد قابل‌توجهی از آثار نفیس و فاخرِ تاریخی در این بنا نگهداری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha