۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۳۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85227984
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۵ درصد افزایش برداشت گردو در خراسان‌شمالی پیش‌بینی شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش‌بینی می‌شود، سالجاری پنج هزار و ۸۰۰ تُن گردو در استان برداشت شود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت.

صفدر صفدری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: امسال در فصل گل دهی درختان گردو هوا مساعد بود و با سرمازدگی مواجه نشد و همین امر دلیلی بر افزایش برداشت و کیفیت خوب این محصوب خواهد بود.

وی افزود: اکنون برداشت گردو از سطح چهار هزار و ۶۶۹ هکتار باغ استان آغاز شده است، افزود: از مجموع باغ های گردوی خراسان شمالی چهار هزار و ۵۱۶ هکتار بارور و ۱۵۲ هکتار غیر بارور است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بیشترین باغ گردوی استان در شهرستان های شیروان، فاروج و بجنورد و ارقام گردوی تولیدی استان «محلی»، «ژنوتیپ برتر»، «چندلر»، «فرانکت روند» و «فرانت» است.

اجرای سرشاخه کاری در ۲۷ هکتار باغ گردو

وی اضافه کرد: سال های گذشته به صورت الگویی و نمونه ای در سطح یک تا ۲ هکتار سرشاخه کاری گردو انجام می شد اما امسال در سطح ۲۷ هکتار این طرح اجرا و در این باغ ها ارقام جدید و پر بار کاشت شد.

صفدری با بیان اینکه ارقام جدید و پر بار از استان همدان خریداری شده است، گفت: این طرح در مرحله اول در باغ های مادری اجرا خواهد شد و در مرحله بعد در بین باغداران توزیع می شود.

وی افزود: ارقام های چالدران، الوند، آل دوران پر شین کاسپین از جمله ارقام جدید، مقاوم و پر محصول گردو در استان هستند که در طرح سرشاخه کاری مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی از قطب های تولید گردو در کشور است و بیشترین سطح زیر کشت این محصول مربوط به شهرستان شیروان با یکهزار و ۲۸۵ هکتار و شهرستان های بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان از دیگر مناطق دارای گردو است.

۶.۵ درصد باغ‌های خراسان شمالی و ۲ درصد تولید مربوط به گردو است و سطح زیر کشت گردو در این استان سه هزار و ۷۳ هکتار تخمین زده می شود و میانگین عملکرد نیز در واحد سطح ۲ تُن است.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

از ۷۶‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۹ گونه آن باغی است که حجم سالانه تولید آن به تا حدود ۳۰۰ هزار تن می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha