کانون‌های داخلی ریزگردها در مازندران شناسایی می‌شوند

ساری- ایرنا- انجام مطالعات علمی به منظور شناسایی کانون‌های داخلی و خارجی ریزگردها در مازندران برای برنامه‌ریزی‌های مقابله با این پدیده و مدیریت شرایط اضطرار و همچنین تحلیل نقش معادن استان در تشدید ریزگردها دو موضوع مهم نخستین جلسه کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای مازندران بودند که مورد بررسی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیران و مسئولان عضو کارگروه کاهش آلودگی هوای مازندران شامگاه چهارشنبه در دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گرد هم آمدند تا برای شرایط پیش آمده در هوای استان طی سه هفته اخیر تصمیم‌های فوری و مقتضی بگیرند.

در این نشست که با حضور مسئولانی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران، هواشناسی استان، اداره کل مدیریت بحران، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، آموزش و پرورش، شرکت پخش و پالایش فرآورده‌هی نفتی، راهنمایی و رانندگی، منابع طبیعی شهرداری و حفاظت محیط زیست برگزار شد، علاوه بر تشریح دلایل وقوع ریزگردهای اخیر در مازندران برخی مسائل درباره وجود منابع داخلی ریزگردها نیز مطرح شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این جلسه اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست سال ۱۳۹۹ مطالعاتی را درباره منابع خارجی ریزگردها در همسایگی ایران انجام داد که طی آن مشخص شد صحرای «قره‌قوم» ترکمنستان یکی از هشت منبع ریزگرد موجود در همسایگی کشور است.

کانون‌های داخلی ریزگردها در مازندران شناسایی می‌شوند

عطالله کاویان افزود: بیشترین مساحت کانون ریزگردها در همسایگی ما با ۵۲ درصد از کل مساحت کانون‌های ریزگرد اطراف ایران مربوط به عربستان است و پس از آن ترکمنستان با ۱۶ درصد در رتبه دوم این جدول قرار دارد. در همان مطالعه نیز عنوان شده که ریزگردهای صحرای قره‌قوم می‌توانند خراسان شمالی، بخشی از شمال خراسان رضوی، استان گلستان و حاشیه جنوبی دریای خزر را درگیر کنند که اکنون با توجه به تغییرات اقلیمی و متمایل شدن جریان‌های هوایی از شرق به غرب شاهد همین اتفاق هستیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال در ترکمنستان گرمای بی‌سابقه‌ای داشتیم که سبب کاهش رطوبت خاک شد و با تقویت بادهای شرقی ریزگردها از این صحرا به سمت کشور حرکت کردند.

ابلاغ شیوه‌نامه‌های شرایط اضطرار برای دستگاه‌های عضو کارگروه

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران یکی از وظایف کارگروه آلودگی هوا را تعیین تکلیف همه دستگاه‌های عضو برای مدیریت شرایط اضطرار عنوان کرد و گفت: شیوه‌نامه اجرایی طبق مقررات و ضوابط به هر کدام از دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود تا در صورت تکرار شرایط اخیر اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم در زمان مناسب انجام شود.

کاویان اظهار کرد: از این پس همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط وظایف خود را می‌دانند که در شرایط اضطرار چه اقدامی باید انجام دهند و در صورت نیاز هم شرایط اضطرار اعلام شود.

ترکیب ریزگردهای خارجی با ریزگردهای معادن در آسمان آمل

به گفته کاویان طی روزهای اخیر و در زمان وقوع پدیده ریزگردها در آسمان مازندران، طبق بررسی‌های انجام شده وضعیت هوای عمده مناطق استان به شرایط هشدار و ناسالم نرسیده بود، اما در آمل وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» رقم خورد که عامل این وضعیت نیز تلفیق ریزگردهای ترکمنستان با غبار حاصل از فعالیت‌های معدنی در این شهرستان بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که باید برای مدیریت آلایندگی این قبیل واحدها اقدامات جدی انجام شود. شهری صنعتی و معدنی مانند آمل می‌تواند همواره در معرض چنین شرایطی قرار بگیرد.

کانون‌های داخلی ریزگردها در مازندران شناسایی می‌شوند

لزوم همکاری شهرداری‌ها در راه‌اندازی ایستگاه‌های آلایندگی‌سنجی

کاویان بر لزوم راه‌اندازی ایستگاه‌های آلایندگی‌سنجی در شهرای مختلف استان تاکید کرد و گفت: ما برای رسیدن به نتایج دقیق در برنامه‌ریزی و تصمیم گیری به داده‌های مربوط به کیفیت هوا نیاز داریم که این امر با راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا میسر می‌شود. متاسفانه با توجه به این‌که در مازندران درگیر آلودگی هوا نبودیم، چنین زیرساختی هنوز در استان وجود ندارد و فقط یک مرکز آلاینده‌سنجی در ساری داریم که عملکرد مد نظر ما را ندارد.

وی افزود: خوشبختانه پس از چند سال پیگیری اخیرا توانستیم از محل اعتبارات ۱۴۰۱ اداره کل حفاظت محیط زیست سه دستگاه آلایندگی‌سنجی برای راه‌ادازی ایستگاه سنجش کیفیت هوا در چالوس، آمل و نکا خریداری کنیم که به زودی نصب خواهد شد. اما با توجه به شرایط ایجاد شده برای استان و پیش‌بینی استمرار این وضعیت، به تعداد بیشتری از این ایستگاه‌ها نیاز داریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که شهرداری‌ها به ویژه در شهرهای بزرگ برای تهیه این دستگاه‌ها پای کار بیایند و در این حوزه مهم مرتبط با سلامت شهروندان مشارکت داشته باشند. کل هزینه یک ایستگاه حدود ۸۰۰ میلیون تومان است که برای بسیاری از شهرداری‌های شهرهای بزرگ استان رقم دور از دسترسی نیست.

کانون‌های داخلی ریزگردها در مازندران شناسایی می‌شوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه و سایر دستگاه‌های مرتبط بتوانیم اقدامات مناسبی برای مدیریت شرایط موجود برداریم و امیدواریم در این مسیر پراهمیت شاهد عزم جدی همه دستگاه‌ها باشیم.

به گزارش ایرنا، از ابتدای ماه جاری تا کنون دو بار در روزهای چهارم و بیستم شهریور، پدیده ریزگردها آسمان حدود نیمی از استان را فرا گرفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد منبع اصلی این ریزگردها صحرای قره‌قوم ترکمنستان و تحت تاثیر گرمای شدید ترکمنستان و همچنین فعال شدن جریان بادهای شرقی است.

مازندران طی سال‌های اخیر با پدیده وارونگی هوا و آلوده شدن هوا بر اثر آلاینده‌های صنعتی و سوخت‌های فسیلی طی نیمه دوم سال نیز مواجه شده بود و حالا ریزگردها نیز به آسمان این استان رسیده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha