تداوم بارش‌های رگباری و کاهش دما در آذربایجان‌شرقی

تبریز- ایرنا - رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به وضعیت ناپایدار جوی، طی امروز رگبار باران و کاهش نسبی دما در سطح استان به ویژه منطقه ارسباران ادامه می یابد.

«محمد امیدفر»، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی سامانه بارشی همچنان در نواحی شمالی و شرقی استان فعال بوده و موجب ابرناکی، وزش باد گاهی به نسبت شدید، غرش آذرخش و بروز پدیده مه می شود.

وی اظهار داشت: در چنین وضعیتی، احتمال سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی، آبگرفتگی معابر، اختلال در تردد شهری وجود دارد بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه و پرهیز از اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها ضروری است.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه این وضعیت جوی تا روز جمعه در استان حاکم می شود، گفت: از روز جمعه با عبور سامانه بارشی از منطقه، جوی به نسبت پایدار در استان برقرار می شود.

امیدفر، ادامه داد: از روز یکشنبه هفته آینده با نفوذ سامانه بارشی جدید به جو استان، شاهد رگبار باران، وزش باد گاهی به نسبت شدید و غرش آذرخش خواهیم شد و این وضعیت به ویژه در نواحی شمالی و شرقی و منطقه ارسباران تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت.

همچنین خواستار پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی، احتیاط در ترددهای جاده ای، محکم کردن سازه های سبک، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر شد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha