۲۴ شهریور ۱۴۰۲، ۲۱:۲۳
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85229424
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا: تهدیدات رهبران نظامی سودان غیرقابل قبول است  

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد:  تهدیدات رهبران نظامی سودان در پایان دادن به ماموریت سیاسی نماینده سازمان ملل غیرقابل قبول است.

به گزارش ایرنا، لیندا گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل، اظهارات رهبران نظامی سودان را به دلیل تهدید به پایان دادن به مأموریت سیاسی سازمان ملل متحد در این کشور به شدت مورد انتقاد قرار داد و تهدیدات را "غیرقابل قبول" دانست.

این دیپلمات آمریکایی افزود: "هیچ کشوری نباید اجازه داشته باشد توانایی سازمان ملل را برای انجام مسئولیت های تامین صلح و امنیت خود تهدید کند."

رهبران نظامی سودان تهدید کرده بودند که اگر ولکر پرتس نماینده سازمان ملل در امور سودان در شورای امنیت سخنرانی کند، به ماموریت سیاسی سازمان ملل متحد در این کشور پایان خواهند.

با وجود این تهدید ها پرتس روز گذشته در شورای امنیت سخنرانی و پس از آن استعفای خود را اعلام کرد. استعفای پرتس سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که دولت سودان او را به عنوان عامل نامطلوب اعلام کرد.

ژنرال عبدالفتح البرهان، فرمانده ارتش سودان، ماه گذشته نماینده سازمان ملل در این کشور را به تشدید درگیری بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی به رهبری ژنرال محمد داگالو متهم کرد.

ژنرال البرهان در نامه ای به دبیرکل آنتونیو گوترش، پرتس را به تعصب و عدم احترام به "حاکمیت ملی" سودان متهم کرد. او گفت که فرستاده سازمان ملل تصویری گمراه کننده از "اجماع" در گزارش های خود به سازمان ملل ارائه کرده است.

پرتس در آخرین جلسه توجیهی خود با شورای امنیت سازمان ملل  هشدار داد که "هیچ نشانه ای از کاهش جنگ در سودان وجود ندارد در حالی که به نظر می رسد هیچ یک از طرفین نمی توانند به پیروزی نظامی قاطع نزدیک شوند."

او گفت: آنچه به عنوان درگیری میان دو تشکیلات نظامی آغاز شد، می‌تواند به یک جنگ داخلی تمام عیار تبدیل شود. غیرنظامیان بر اساس قومیتی هدف قرار گرفته اند و از ال جنینا و سایر نقاط دارفور رانده شده اند. در غرب، بسیج قبایل عرب بیشتر به درگیری دامن می‌زند و بر ثبات منطقه تأثیر می‌گذارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha