۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۱۸
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85230709
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

باسیل خواستار گفت‌وگوی واقعی سران احزاب برای انتخاب رئیس جمهور لبنان شد

تهران-ایرنا- «جبران باسیل» رئیس جریان ملی آزاد لبنان خواستار انجام "گفت‌وگوهای واقعی سران احزاب و جریان ها" به منظور انتخاب یک "رئیس جمهوری اصلاح‌گرا" برای این کشور شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری العهد، جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد لبنان در سخنانی به مناسبت آغاز دوره ریاست جدید خود بر این جریان گفت: اولویت‌های ریاست جمهوری ایجاد نقشه نجات است که باید درخصوص آن گفت‌وگو کنیم و به توافق برسیم؛ همانگونه که اخیرا شروع به گفت‌وگو در این خصوص با حزب الله کردیم.

وی تاکید کرد: ما خواستار گفت‌وگوهای حقیقی هستیم؛ در غیر این صورت در آن‌ها مشارکت نخواهیم داشت. منظور گفت‌وگوهایی غیرمعمول است که به دور از میزگرد تشکیل دادن بوده و جنبه رئیسی و مرئوسی نداشته باشد.

باسیل خاطرنشان کرد که این مذاکرات باید به‌صورت مشورتی و رایزنی‌های دوجانبه،سه جانبه و چندجانبه باشد و روسای احزاب و تصمیم گیرندگان در آن‌ها حضور یابند؛ نه نمایندگان آن‌ها.

رئیس جریان ملی آزاد افزود: این گفت‌وگوها باید در زمان و مکان محدود و با موضوع مشخص باشد و از طریق آن ها، به رئیس جمهوری اصلاح‌گرای برخوردار از شاخص های اصلاحی براساس برنامه اصلاحات مورد توافق، برسیم.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان اخیرا ابتکار عمل گفت وگوهای ملی را برای حل و فصل اختلافات به منظور انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور مطرح کرده است. در این میان، گروه گسترده ای از جریان ها و احزاب لبنانی از جمله حزب الله و جنبش امل حمایت خود را از چنین گفت وگویی اعلام داشته اند اما برخی دیگر از گروههای داخلی لبنان همچنان ساز ناکوک زده و مخالف آن هستند.

تداوم خلاء در پست ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور بر مواضع و نامزدهای خود، پرونده انتخاب رئیس جمهوری لبنان را وارد پیچ و خم کرده که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

در حالیکه حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از سلیمان فرنجیه رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند، جناح مقابل پیش از این «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست معرفی کردند.

این در حالی است که برخی جریان های سیاسی لبنانی نیز با حمایت برخی کشورها به دنبال انتخاب گزینه سوم و به طور مشخص ژنرال ژوزف عون فرمانده ارتش لبنان هستند؛ هرچند که اجماعی در این زمینه نیز در داخل لبنان وجود ندارد. لبنان از هشتم آبان ماه سال گذشته فاقد رییس جمهور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha