۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۴۹
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85231841
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح جهش تولید در ۳۶۰ هکتار از دیمزارهای استان اردبیل اجرا می‌شود

اردبیل - ایرنا - سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای طرح جهش تولید در ۳۶۰ هکتار از دیمزارهای این استان در کشت پاییزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نوبخت اژدری روز دوشنبه در جلسه هم‌اندیشی جهش تولید در دیمزارهای استان اردبیل گفت: سال گذشته سطح ابلاغی برای اجرای برنامه جهش تولید در دیمزارهای استان ۳۲۰ هزار هکتار بود که این طرح در سطح ۳۴۷ هزار و ۵۶۶ هکتار با مشارکت ۲۹ هزار و ۵۳۰ کشاورز دیمکار در یک‌هزار و ۱۵۱ آبادی اجرا شد.

وی با بیان اینکه جهش تولید در دیمزارها یکی از برنامه‌های مدون وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: بر همین اساس امسال در کشت پاییزه ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل زیرپوشش این طرح قرار خواهد گرفت.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: در طرح جهش تولید در اراضی دیم روستاها محصولات مهم و استراتژیک از جمله گندم و جو ، دانه‌های روغنی ، حبوبات و گیاهان دارویی در راستای کمک به تامین امنیت غذایی کشت خواهد شد.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری ۲۵۸ هزار هکتار از اراضی استان به زیر کشت گندم ، ۳۰ هزار هکتار اراضی به زیر کشت جو و هفت هزار هکتار اراضی نیز به زیر کشت دانه روغنی کلزا خواهد رفت.

اژدری تامین امنیت غذایی، کمک به درآمدزایی روستاییان، صرفه‌جویی در منابع آبی زیرزمینی و بهره‌برداری مطلوب از آب‌های جاری و نزولات جوی را از جمله اهداف طرح جهش تولید ذکر کرد.

کشت قراردادی؛ بسترساز استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشاورزی استان اردبیل

وی همچنین کشاورزی قراردادی را از دیگر طرح‌های در دست اقدام سازمان جهاد کشاورزی استان برشمرد و ادامه داد: در روش کشاورزی قراردادی، کشاورز در قدم اول با سازمان جهاد کشاورزی قرارداد امضا می‌کند و شرایط و دستورالعمل‌های کاشت ، داشت و برداشت را پذیرفته و در قدم دوم طبق توصیه‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان کشاورزی اقدام به کشت و زرع می‌کند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: شرکت غله، شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، بانک کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی به عنوان بخش دولتی علاوه بر مشارکت و همکاری در اجرای این طرح، مسئولیت خرید و پرداخت وجه محصولات تولیدی زارعین و کشاورزان را برعهده دارند.

وی افزود: کارخانه‌های تولید ماکارونی و سیلوداران خصوصی نیز به عنوان بخش غیردولتی برای اجرای هر چه بهتر این طرح مکلف به همکاری با بخش دولتی هستند.

اژدری با بیان اینکه تامین امنیت غذایی یکی از پایه‌های اصلی توسعه پایدار بوده و خواست ملی و اولویت اول مسئولان کشور است، اظهار کرد: همه باید با در نظر گرفتن اصل بهره‌وری و استفاده حداقلی از آب کشاورزی و نزولات آسمانی برای افزایش تولید تلاش کنند.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۴۰ هزار هکتار آن باغ، ۲۲۵ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

این استان با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام و محصولات کشاورزی از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha