۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85232329
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گودال حصارک کرج تهدیدی که بیخ گوش ۷۰ خانوار است

۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
کد خبر: 85232329
گودال حصارک کرج تهدیدی که بیخ گوش ۷۰ خانوار است

کرج - ایرنا - گود برداری کوچه حضرت ابوطالب (ع) حصارک کرج به عمق ۱۰ متر و طول ۱۵۰ متر از سال ۱۳۹۳ تاکنون به یکی از موضوعات مهم مدیریت شهری و ساکنان این کوچه تبدیل شده که گاهی با شایعه و خبرسازی مبنی بر ریزش برخی واحدهای اطراف آن همراه می شود.

به گزارش ایرنا، گودبرداری حصارک واقع در حوزه خدماتی منطقه پنج شهرداری کرج به واسطه آسیب دیدگی حدود ۷۰ واحد مسکونی مجاور آن از سال ۱۴۰۰ توسط یکی از اعضای شورای اسلامی کرج رسانه ای شد و به دنبال آن تصمیم گیری های مختلفی برای ساکنان اطراف این گودال اتخاذ شد.

ماجرا از این قرار است که سال ۱۳۹۳ مالک بخش خصوصی برای ساخت یک مجتمع بزرگ تجاری در حاشیه این کوچه اقدام به حفر گودالی به عمق حدود ۱۰ متر و طول حدود ۱۵۰ متر می کند که رهایی گودال به مرور زمان سبب ترک خوردگی تعدادی از دیوارهای همسایه می شود.

با روی کار آمدن شورای ششم ، "محمد اسدیان" رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج سال ۱۴۰۰ با دعوت از خبرنگاران ابعاد این موضوع را در حضور ساکنان محل اطلاع رسانی کرد ضمن آنکه یک تیم کارشناسی سازمان نظام مهندسی استان البرز برای بررسی دقیق موضوع در محل حاضر شد.

اسدیان به رسانه ها گفت که ۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری در این گودال صورت گرفته که برای پرکردن آن دهها کامیون خاک نیاز است که براساس قانون در ابتدای گودبرداری، ساکنان اطراف آن می بایست در دادگاه حقوقی علیه مالک شکایت می کردند.

گودال حصارک کرج همچنان یک تهدید است

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: طبق ماده یکم قانون مدنی مالک خصوصی می بایست خسارت مالی به همسایه ها را جبران کند؛ اکنون نه تنها این کار انجام شده بلکه خسارت مالی مردم هم پرداخت نشده است.

این عضو شورای اسلامی شهر کرج با تائید این موضوع که ۷۰ واحد مسکونی در کنار گودبرداری وجود دارد که حدود ۳۰۰ نفر در این خانه ها با خطر ریزش ناشی از گودبرداری مواجه شده اند، گفت: در سال ۱۳۹۳ این گودبرداری صورت گرفته است .

اسدی افزود: گزارش رسمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۹۵ در استان ها نشان می دهد که در شهر کرج سالانه به طور میانگین ۶۸ نفر بر اثر گودبرداری های غیراصولی جان خود را از دست داده اند.

وی گفت: برای چنین گودبرداری نیاز به شناساسی خاک است که بر اساس مشخصات خاک و نقشه سازه نگهبان تهیه شود؛ متاسفانه این فقط به صورت ظاهری است و هیچ پایداری و تاثیری برای ایمنی ساختمان ندارد.

توضیح شهردار وقت منطقه پنج کرج

گودال حصارک کرج همچنان یک تهدید است

سید رضا فیض اردکانی شهردار وقت منطقه پنج کرج (سال ۱۴۰۰ ) که در محل گودبرداری حاضر شده بود به ایرنا گفته بود این زمین(محل گودبرداری ) تا قبل از دریافت جواز ساخت بند ۱۴ ماده ۵۵ مسوولیت آن با شهرداری بود اما اکنون که جواز ساخت دارد تمام مسوولیت ها بر عهده مالک است و باید به سرعت اقدام به ساخت و ساز کند.

وی با اشاره به اینکه دادستانی کرج به کمک شهرداری آمده است، ‌افزود: ما نیز دغدغه مردم و ساکنان حاشیه این گودبرداری را داریم و دستگاه قضایی مهلت زمانی را برای مالک تعیین کرده تا ساخت و ساز را شروع کند.

فیض اردکانی خاطرنشان کرد: اگر مالک تعلل کند دستگاه قضا پیگیری این موضوع خواهد بود ضمن آنکه با نظارت سازمان نظام مهندسی البرز تمهیدات لازم برای رفع خطر صورت می گیرد.

تصمیم گیری مسوولان پس از رسانه ای شدن موضوع

موضوع گودال حصارک کرج پس از رسانه ای شدن در سال ۱۴۰۰ در دستور کار مسوولان قضایی ، اجرایی و مدیریت شهری کرج قرار گرفت و مقرر شد مبالغی در قالب تسهیلات به عنوان اجاره مسکن تا زمان رفع خطر به ۷۰ خانوار ساکن در حاشیه گودال حصارک پرداخت شود که شهرداری مسوولیت تامین این تسهیلات را پذیرفت و تسهیلات ویژه ای برای این امر اختصاص داد.

مدیران شهری کرج نیز درسال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ با حضور در محل پیشنهاداتی برای تخلیه واحدهای مسکونی اطراف گودال را دادند و حتی برای هر خانوار مبالغ ( سه میلیارد ریال)  به عنوان ودیعه مسکن تعیین شد اما بیشتر ساکنان ، ماندن در خانه های خود را به جابه جایی ترجیح دادند.

طبق آخرین گزارش ها از مجموع ۷۰ خانوار حاشیه گودال حصارک ۱۰ خانوار آنها نقل مکان کردند اما ۶۰ خانوار همچنان در محل حضور دارند.

واگذاری گودال به شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه

اگرچه متولیان امر هیچ گونه نام و نشانی از مالک خصوصی گودال حصارک را رسانه ای نکردند اما مدیران شهری کرج از واگذاری زمین محل گودال به شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه در سال ۱۳۹۹ خبر دادند و قرار شد این شرکت ضمن ایمن سازی محل گودال برای مقاوم سازی خانه های اطراف نیز دست به کار شود.

طبق گزارش های میدانی، شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه اقداماتی برای ساخت این مجتمع تجاری آغاز کرده است که مردم و مدیران شهری انتظار دارند تا این شرکت هرچه سریع تر کار را به مرحله تکمیل و نهایی برساند.

شایعه ای که درست نبود

روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه جاری نیز تصاویری در فضای مجازی مبنی بر فرونشست و ریزش یکی از ساختمان های همجوار گودال حصارک منتشر شد که با حضور خبرنگاران ایرنا در محل خلاف این شایعه ثابت شد هر چند نشانه هایی از ترک خوردگی دیوارهای برخی خانه ها مربوط به سال های گذشته دیده شد.

یکی از ساکنان کوچه حضرت ابوطالب(ع) حصارک به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا که ساکنان محل منتظر جبران خسارت و تعیین تکلیف خانه های خود از سوی مالک گودال هستند و از سوی دیگر توانایی مالی برای رفع خرابی ها را ندارند لذا انتظار می رود مسوولان امر قبل از هرگونه حادثه ناگواری در این زمینه چاره جویی کنند.

وی ادامه داد: اکنون لوله های آب تعدادی از خانه های آسیب دیده دچار فرسودگی و خرابی شده و همین امر سبب نشت آب و خرابی برخی خانه ها را در پی داشته است.

این شهروند و سایر همسایگان از مسوولان برای تعیین تکلیف نهایی واحدهای مسکونی خود استمداد طلبیدند.

سخنگوی شورا شهر چه می گوید؟

عمار ایزدیار سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مدیریت شهری کرج در حدتوان و وظیفه خود اقدامات لازم برای رفع مشکلات ساکنان کوچه حضرت ابوطالب (ع ) حصارک کرج را به عمل آورده است .

وی ادامه داد: گودال حصارک اکنون توسط شرکت فروشگاه زنجیره ای رفاه در حال ساخت بنا است که احداث مجتمع تجاری رفاه در این زمین ضمن استحکام بخشیدن به محیط اطراف موجب افزایش ارزش افزوده واحدهای مسکونی حاشیه آن خواهد شد.

ایزدیار گفت: شورا و شهرداری کرج بارها ساکنان حاشیه گودال را ترغیب به جابه جایی مکان کردند اما بیشتر آنان در محل سکونت خود باقی ماندند؛ اکنون اولویت نخست به ایمن سازی گودال حصارک و بالا رفتن ستون های مجتمع تجاری است که به استحکام زمین واحدهای اطراف کمک می کند.

وی با بیان اینکه به تازگی هیچ حادثه خاصی در اطراف این گودال رخ نداده است، افزود: بررسی وضعیت واحدهای مسکونی اطراف نیازمند کار کارشناسی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه واحدهای اطراف گودال حصارک در ابتدای ساخت از استحکام لازم برخوردار نبوده است، گفت: با تجاری شدن محیط اطراف آنها، این املاک از ارزش افزوده بالا برخوردار خواهند شد و مالکان می توانند املاک خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

وی یادآور شد: مالکان واحدهای مسکونی اطراف گودال می بایست شکایات خود را از مالک قبلی گودال در دستگاه قضایی مطرح می کردند که این کار را انجام ندادند.

ایزدیار تاکید کرد: از شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه خواست شد تا پروژه ساخت مجتمع تجاری را برای پیشگیری از خطرات احتمالی در سارع وقت پیش ببرد.

چندی پیش یکی از کارشناسان شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه که خواست نامش ذکر نشود به خبرنگار ایرنا گفت : این شرکت کارهای اداری و اجرایی برای ساخت مجتمع تجاری رفاه را آغاز کرده است ضمن آنکه دیوارهای اطراف کانال ایمن سازی شده است.

وی توضیح بیشتری در این خصوص نداد.

با این حال ساکنان این محدوده همچنان در انتظار اقدام لازم از سوی متولیان امر برای تعیین تکلیف واحدهای آسیب دیده خود ناشی از گودال حصارک هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha