روایت آمار از عملکرد آزادکاران در بلگراد/شکست مطلق برابر حریفان مستقیم

تهران- ایرنا- تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی با کسب ۱۱۰ امتیاز تیمی به عنوان نایب قهرمانی جهان رسید که آماری متفاوت از سال گذشته در بلگراد از خود به یادگار گذاشت.

به گزارش ایرنا، پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهان شب گذشته با برگزاری رقابت‌های رده‌بندی و فینال وزن المپیکی ۹۷ کیلوگرم به پایان رسید. در این وزن احمد تاج‌الدین‌اف آزادکار داغستانی‌الاصل بحرین به عنوان قهرمانی و ماگومدخان ماگومدوف از جمهوری آذربایجان دوم شد. کایل اسنایدر از آمریکا و گیوی ماتچراشویلی از گرجستان به عنوان سوم مشترک رسیدند. احمد تاج‌الدین‌اف در مسیر این قهرمانی نامدارانی مانند کایل اسنایدر و عبدالرشید سعدالله‌یف قهرمانان جهان و المپیک را شکست داد. در این وزن مجتبی گلیچ نماینده ایران بود که با شکست در برابر سعدالله‌یف از دور رقابت‌ها کنار رفت و به عنوانی بهتر از هشتمی نرسید.

روایت آمار از عملکرد آزادکاران ایران در بلگراد

پیش از دیدارهای فینال و رده‌بندی وزن ۹۷ کیلوگرم مسابقات پایانی وزن ۶۵ کیلوگرم برگزار شد که در نهایت رحمان عموزاد خلیلی به عنوان پنجم این وزن رسید. خلیلی در دیدار رده‌بندی برابر شامیل ممدوف روس با نتیجه ۶ بر هشت شکست خورد تا دستش از مدال مسابقات جهانی کوتاه شود.عموزاد در نهایت با غلبه بر حریفی از مولداوی سهمیه المپیک پاریس را برای ایران به دست آورد.

روایت آمار از عملکرد آزادکاران ایران در بلگراد

تیم کشتی آزاد ایران در آوردگاه بلگراد موفق به کسب یک نشان طلا، ۲ نقره و یک برنز شد. در این دوره از مسابقات امیرحسین زارع مدال طلا، حسن و امیرمحمد یزدانی مدال نقره و محمد نخودی مدال برنز کسب کردند. آزادکاران ایران در حالی با چهار مدال به کار خود پایان دادند که سال گذشته و در رقابت‌های جهانی این رشته موفق به کسب ۲ نشان طلا، ۳ نقره و ۲ برنز شدند. همسنجی آمار مسابقات جهانی ۲۰۲۲ با رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ نشان می دهد که ایران هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی در بخش مدال اُفت چشمگیری داشته است.

روایت آمار از عملکرد آزادکاران ایران در بلگراد

در پیکارهای کشتی سال ۲۰۲۲ قهرمانی جهان، ۷۰ درصد نمایندگان ایران موفق به کسب مدال شدند این در حالی است که در رقابت‌های امسال این رقم به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد. همچنین سال گذشته ایران ۲ مدال طلا به دست آورد که امسال این آمار به نصف کاهش پیدا کرد. شمار مدال‌های نقره ایران نیز کاهش ۳۳.۳ درصدی داشت. مدال‌های برنز ایران نیز در مسابقات جهانی بلگراد نسبت به سال گذشته نصف شد.

روایت آمار از عملکرد آزادکاران ایران در بلگراد

در مسابقات جهانی سال ۲۰۲۲، ایران موفق به کسب ۱۵۰ امتیاز تیمی شد اما این امتیازات در سال ۲۰۲۳ به عدد ۱۱۰ تنزل پیدا کرد. ایران در رقابت‌های سال ۲۰۲۳ نسبت به دوره قبل ۴۰ امتیاز کمتر گرفت.

شکست ۲ نماینده ایران با ضربه فنی از نقاط تاریک نتایج آزادکاران ایران در بخش انفرادی بود. در آوردگاه بلگراد و در رقابت‌های کشتی آزاد حسن یزدانی و مجتبی گلیچ در ۲ وزن المپیکی برابر حریفان خود با ضربه فنی شکست خوردند. در این دوره همچنین باخت‌های ثانیه پایانی به پاشنه آشیل آزادکاران تبدیل شده بود.

روایت آمار از عملکرد آزادکاران ایران در بلگراد

مجتبی گلیچ، رضا اطری، رحمان عموزاد خلیلی و محمد نخودی نمایندگان ایران بودند که تا یک دقیقه پایانی از حریف پیش افتاده اما در نهایت مغلوب شدند. مجتبی گلیچ در ۱۲ ثانیه پایانی برابر تانک روس‌ها ضربه شد و رحمان عموزاد تنها ۱۰ ثانیه با فینال و سهمیه المپیک فاصله داشت که نتوانست کشتی را مدیریت کند.

رکورد ۱۰۰ درصد باخت در تقابل با حریفان روسی از دیگر نقاط تاریک کشتی ایران بود. یونس امامی در برابر زائور بک سیداکوف، مجتبی گلیچ در برابر عبدالرشید سعدالله‌یف، محمد نخودی برابر احمد عثمان‌اف، رحمان عموزاد در برابر شامیل ممدوف از دیگر نتایج کشتی ایران در بلگراد بود. رضا اطری به ژاپن باخت و حذف شد. البته سایر نمایندگان کشورمان نیز شکست‌هایی را مقابل حریفان روسی‌الاصل سایر تیم‌ها داشتند که می‌توان به شکست میلاد والی‌زاده برابر آباکاروف آلبانیایی، رحمان عموزاد برابر موسکائف مجارستانی و یونس امامی برابر ختاگ تسابالوف صربسانی، واگذار کردند.

روایت آمار از عملکرد آزادکاران ایران در بلگراد

همچنین کشتی‌گیران ایران و آمریکا در بلگراد نیز چهار تقابل داشتند که ۷۵ درصد این تقابل‌ها به سود آمریکا به پایان رسید. امیرمحمد یزدانی به زین رترفورد باخت، یزدانی مغلوب تیلور شد و امیرعلی آذرپیرا برابر زاهید والنسیا حرفی برای گفتن نداشت. تنها رحمان عموزاد خلیلی موفق به شکست نیک لی در وزن ۶۵ کیلوگرم شد. در وزن ۵۷، ۶۱، ۷۴، ۷۹، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم نیز ایران و آمریکا هیچ تقابلی نداشتند.

با توجه با سلطه سه کشور روسیه، آمریکا و ایران بر کشتی جهان، نتایج آزادکاران کشورمان در برابر مدعیان ۲ کشور دیگر نمی‌تواند خبر خوبی برای ورزش ایران باشد. ایران در ۸ تقابل با روس و آمریکا ۷ شکست را در کارنامه ثبت کرد بعنی نمایندگان کشورمان برابر حریفان رودرو و مستقیم خود حرفی برای گفتن نداشتند و این ضعف در فاصله یک سال مانده به بازی‌های المپیک پاریس نمی‌تواند آمار امیدوارکننده‌ای باشد.

روایت آمار از عملکرد آزادکاران ایران در بلگراد

یکی از اهداف مهم کشتی آزاد ایران در پیکارهای جهانی بلگراد کسب سهمیه المپیک در ۶ وزن بود. بنا بر اعلام اتحادیه جهانی کشتی در مسابقات جهانی ۹۰ سهمیه المپیک پاریس تقسیم و پنج نفر نخست هر وزن بلیت پاریس را برای کشور خود رزرو خواهند کرد. سهم ایران از ۶ سهمیه ممکن تنها سه سهمیه در اوزان ۶۵، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم بود.

نمایندگان ایران در اوزان ۵۷، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم نتوانستند سهمیه المپیک را برای ایران به ارمغان بیاورند.

در مسابقات جهانی نورسلطان که پیش از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو برگزار شد تیم ایران موفق به کسب ۲ سهمیه مستقیم شد. البته این سهمیه‌ها در کوتاه مدت به سه افزایش پیدا کرد زیرا تست دوپینگ آزادکار وزن ۱۲۵ کیلوگرم آمریکا مثبت شد و یدالله محبی سهمیه المپیک را به دست آورد.

روایت آمار از عملکرد آزادکاران ایران در بلگراد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha