۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵
کد خبر: 85232742
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صادرکنندگان یزدی اصلاح نحوه محاسبه ارزش پایه صادرات را خواستار شدند

یزد- ایرنا - صادرکنندگان استان یزد در کمیسیون تخصصی توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان نسبت به آثار تصمیمات ارزی که احتمال محدودیت صادرات را افزایش می دهد، هشدا دادند و تدبیر و تصمیم گیری در این زمینه برای مانع زدایی از افزایش صادرات را خواستار شدند.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد در این کمیسیون با بیان اینکه پیگیری ها از روز گذشته برای تعدیل نرخ گذاری صادرات در حال انجام است، گفت: رویکرد صادرات سخت‌گیرانه است و امیدواریم که دولتمردان به موضوع رقابت در صادرات و شرایط کشور توجه بیشتری داشته باشند.

"علی اصغر بیگی" با بیان اینکه نخستین بار است که دفتر ارزش گذاری گمرک با نرخ ریال یک کالا نسبت به محاسبه پایه صادراتی اقدام می کند، افزود: قطعا این نوع قیمت گذاری فرصت رقابت را از تولیدکننده داخلی در بازارهای بین المللی می گیرد و تعهدات صادراتی صادرکنندگان نیز تحقق نمی یابد و قطعا بازارها را از دست می دهیم.

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق یزد نیز گفت: طبق استانداردهای اجباری؛ تمامی گریدهای کاشی در کلاس تولیدی با اطلاعات کامل بسته بندی می شود که این اطلاعات روی بسته بندی ها درج می شود.

"علی فرشاد پور" با بیان اینکه بسیاری کارخانجات تولیدی در انجام تعهدات ارزی با نرخ ۱.۲ دلار که تا هفته پیش محاسبه می شد، دچار مشکل هستند، تصریح کرد: انتظار از دولت این است که چالش های بخش صادرات را رفع کند، اما نرخ گذاری جدید نوعی شوک به تولیدکننده و صادر کننده وارد می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه کاشی صادراتی قیمت جهانی دارد و در شرایط فعلی نمی توانیم با تولیدکنندگان خارجی، رقابت کنیم، افزود: هند رقیب جدی در عرصه کاشی و سرامیک است و دولت باید در نرخ گذاری ها به این موضوع توجه جدی داشته باشد .

وی با بیان اینکه صادرکنندگان محصولات تولید خود را پیش فروش و بر اساس سفارش مشتری تولید می کنند، تصریح کرد: این رویه تبعاتی دارد از جمله اینکه بازار فعلی صادراتی که بخش عمده آن عراق و پاکستان است را باید به رقبا واگذار کنیم.

فرشادپور با بیان اینکه رقابت ایران و هند را در بازار کاشی و سرامیک عراق نباید دستکم گرفت؛ گفت: انتظار داریم نرخ گذاری به روال قبل برگردد و با لحاظ کردن شرایط بازار رقابت و خردجمعی صادرکنندگان در این خصوص اقدام شود.

رویه فعلی صادرات باعث تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران می‌شود

نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور نیز که به عنوان مدعو در این نشست حضور داشت با طرح این سوال که ۱۷۱ درصد افزایش حقوق گمرکی بر چه اساسی است؟ گفت: صنعت کاشی اگر با همین برنامه جلو برود قطعا در کمتر از سه ماه تعطیل می شود.

"نصرالله شریف فرد" با بیان اینکه بخشی از صادرات روی اجبار انجام می شود، افزود: اگر گرفتار رکود بازار داخل نبودیم به هیچ عنوان صادرات را با چنین قیمت هایی انجام نمی دادیم و چون مازاد تولید صادر می شود کارخانه ها فعال مانده اند اما با این رویه قطعا کارخانه ها تعطیل و کارگران بیکار می شوند.

وی با تشریح مشکلات ناشی از قطع برق و تعطیلی دو ماهه کارخانه ها تصریح کرد: نمی توانیم با کشورهایی نظیر چین و هند رقابت کنیم و در شرایط تحریم، این تصمیم مانع صادرات است و اگر رفع نشود بزودی چالش تعطیلی واحدها را خواهیم داشت.

استان یزد قطب تولید کاشی و سرامیک در کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha