شیرین‌سازی آب خزر، اقدام موثر دولت سیزدهم برای التیام درد کهنه کم‌آبی گلستان

گرگان- ایرنا- کم‌آبی و دشواری در تامین آن آشامیدنی ، درد کهنه و چندین ساله ساکنان گلستان است که دولت سیزدهم با آگاهی از این مشکل و در ادامه بررسی راه‌های حل آن، اقدامات موثر و زیربنایی زیادی را انجام داد که موجب کاهش دغدغه مردم به خصوص در فصل گرما شد.

به گزارش ایرنا، پایین رفتن سطح آب زیرزمینی به دلیل بهره‌برداری بی رویه، استفاده نادرست از آب در بخش کشاورزی و کاهش دبی آب رودخانه‌ها در دوران خشکسالی سال‌های اخیر موجب شد تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مشترکان به خصوص خانگی گلستان با دشواری همراه شود.

قطعی چند ساعته و برنامه‌ریزی شده آب در حال تبدیل شدن به عادت برای مردم بود که دولت سیزدهم با انجام اقدامات شاخص، سریع و هدفمند رفع این دغدغه را به برنامه جدی خود تبدیل کرد و با صرف افزون بر ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار، تحقق آن را دنبال کرد.

یکی از راهکارهای جدی حل این مشکل، علاوه بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه و رعایت الگوی کشت، شیرین‌سازی آب دریا است که اجرای آن در گلستان آغاز شده و به طور جدی مورد نظر است.

شیرین‌سازی آب دریای خزر در گلستان با اولویت شرب یکی از پروژه‌های بزرگ در این استان شمالی دارای تنش آبی بوده که از سوی مسوولان دستگاه‌های مرتبط با جدیت برای اجرایی شدن آن طی یکسال اخیر پیگیری می‌شد، در یک قدمی انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد و تحقق آن نزدیک است.

پیگیری پروژه شیرین‌سازی آب خزر در گلستان که از سال ۱۳۹۷ در دستور کار مسوولان استان بود و با روی کار آمدن دولت سیزدهم شتاب گرفت.

حدود ۱۱۰ کیلومتر از افزون بر ۹۰۰ کیلومتر سواحل ایرانی خزر در حوزه گلستان، ظرفیتی بی‌نظیر این خطه شمالی به شمار می‌رود که اجرا و بهره‌برداری پروژه شیرین‌سازی از بخشی از منابع آبی این دریا می‌تواند ظرفیتی بی‌بدیل در تامین آب شرب و حتی صنعت و کشاورزی و کاهش اثرات ناشی از خشکسالی و بیابانی شدن اراضی این استان به ویژه در خطه شمالی آن باشد.

دسترسی راحت به دریای خزر، وجود حدود ۳ هزار کیلومتر رودخانه اترک سفلی، گرگانرود، قره‌سو، نکارود علیا و حوزه خلیج گرگان (شامل ۴۴ سرشاخه اصلی در پنج حوضه آبریز) و از همه مهم‌تر دسترسی به آب های لب‌شور در عمق‌های کم مناطق ساحلی و جلگه ای مانند بندرترکمن، گمیشان، بندرگز، کردکوی، آق قلا و حتی علی‌آبادکتول و گرگان سبب شده تا ایجاد واحدهای آب شیرین کن در گلستان امری منطقی و اقتصادی تلقی شود.

استاندار گلستان در دیدار با ابراهیمی‌نیا رییس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه وبودجه و جعفری مدیرعامل آبفا کشور گفت: مردم گلستان در تابستان گذشته به کمک دولت آمده و از تنش آبی در استان کاستند.

علی‌محمد زنگانه اظهار کرد: ۹۹ درصد آب گلستان به منابع زیرزمینی متکی بوده و باید با ایجاد ساز و کارهای مناسب و فوری از تک منبعی خارج شویم.

وی بیان کرد: گلستان جزو چهار استان دارای تنش آبی شدید محسوب می‌شود و ذخایر طبیعی آب استان نیز به اتمام رسیده است.

استاندار گلستان افزود: برای حفظ محیط زیست و سلامت مردم استان که در معرض خشکسالی هستند باید با ورود منابع آبی جدید جنگل‌های ثبت جهانی هیرکانی را نیز نجات داد.

زنگانه با اشاره به ذخیره ۶ درصدی آب در سدهای گلستان اظهار امیدواری کرد: با تایید خرید تضمینی آب در پروژه شیرین‌سازی آب دریا بتوانیم در دور دوم سفر رییس جمهور به گلستان این طرح را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ حلقه چاه در گلستان حفر شده و ۱۲ هزار میلیارد ریال برای آب آشامیدنی مردم هزینه شده است و اگر پروژه‌های علاج بخش و میان مدت تامین آب مردم اجرایی نشود کلیه این هزینه‌ها با چندین برابر باید اجرایی شود.

زنگانه ادامه داد: ۶۰ درصد آب شهرستان کلاله از ۲ چشمه آقسو و زاو تامین می‌شد که امسال به دلیل خشکسالی منطقه خشک و از مدار خارج شد.

استاندار گلستان با اشاره به وضعیت بارشی در استان اظهار داشت: در سال جاری میزان بارش در استان از ۳۶۰ به ۱۶۰ میلی‌متر رسیده که این امر باعث کاهش ذخایر آبی زیرزمینی و منابع آب استان شده است.

وی گفت: امسال بیش از ۱۱۰ روستای استان توسط تانکر آبرسانی شده که با توجه به کاهش شدید ذخایر آبی استان این تعداد درماه ها و سال آتی افزایش خواهد یافت.

وی همچنین شیرین‌سازی آب دریا را یکی از برنامه‌های میان مدت و فوری برای کاهش بحران آب در گلستان برشمرد و بیان داشت: شیرین‌سازی و خرید تضمینی آب از دریای خزر و ایجاد چرخه مدیریت آب علاوه بر رونق اقتصاد دریا محور در منطقه می توان نسبت به کاهش تنش‌های آبی و بحران‌های اجتماعی آن در مرکز و شهرهای استان پیشگیری کرد.

زنگانه با اشاره به ورود سرمایه‌گذار برای انجام پروژه‌های شیرین‌سازی آب گفت: با هماهنگی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص این پروژه مهم در استان اعلام آمادگی کرده است.

مشکلات آب و خشکسالی طی سال‌های اخیر، گلستان را دچار چالش اساسی کرده است و مسوولان آب استان هم علاوه بر مدیریت منابع آبی زیر زمینی و جمع آوری آب‌های سطحی، بر صرفه‌جویی در مصرف آب شرب و سرمایه‌گذاری در کشت محصولات زراعی کم آب طلب تاکید فراوان دارند.

منابع آب شرب ساکنان گلستان از طریق بیش از ۶۰۰ چاه تامین می‌شود و در سال های اخیر به دلیل مواجه با خشکسالی و قرار گرفتن چاه های کشاورزی در جوار شهرها، تامین آب شرب مشکل ساز شده است.

پیشتر کارشناسان هواشناسی، گلستان را جزو چهار استان نخست کشور در بحث کمبود آب و خشکسالی دانسته و گفته اند که براساس نقشه‌های ماهواره‌ای پدیده خشکسالی مهمان ۳۰ سال آینده این استان خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha