قرقیزستان بر ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید کرد

تهران - ایرنا - «صدیر جباروف» رئیس جمهوری قرقیزستان در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بر اهمیت ادامه کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به مردم افغانستان تاکید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، جباروف  در سخنرانی خود با بیان اینکه صحبت از امنیت و ثبات در آسیای مرکزی را باید در چارچوب وضعیت افغانستان در نظر بگیریم، تصریح کرد: مردم افغانستان با مشکلات قابل توجهی روبرو هستند که در صورت عدم موضع هماهنگ جامعه جهانی در این مورد، وضعیت وخیم این این کشور تشدید می‌شود.

او اظهار داشت: اغراق آمیز نیست اگر بگویم افغانستان با یک بحران انسانی با پیامدهای اجتناب ناپذیر آن نه تنها برای مناطق اطراف، بلکه برای کل جامعه جهانی تهدید می شود.

جپاروف افزود: قرقیزستان به یک افغانستان صلح آمیز، باثبات و مرفه علاقه مند است. ما از جامعه جهانی می خواهیم که به کمک های بشردوستانه و اقتصادی به مردم افغانستان ادامه دهد.

صادیر جاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان، در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین اجلاس عمومی سازمان ملل گفت که چالش ها و خطرات جهانی کنونی - از بحران آب و هوا، تهدید امنیت غذایی تا نابرابری فزاینده - باید اعضای جامعه بین المللی را متحد کند. "

وی همچنین در مورد بی توجهی برخی کشورها به پرداخت بدهی های خود در مورد پروژه های سبز در آسیای مرکزی صحبت کرد و گفت: «تغییر آب و هوا در آسیای مرکزی منجر به ذوب شدید یخچال‌های طبیعی شده است. اگر قبلاً پیش‌بینی می‌شد تا سال ۲۰۵۰ مساحت یخچال‌های طبیعی در قرقیزستان به نصف کاهش یابد و تا سال ۲۱۰۰ به طور کلی ناپدید شوند، اکنون دلیلی وجود دارد که باور کنیم این امر وجود داردو خیلی سریعتر اتفاق خواهد افتاد.»

جپاروف گفت: قرقیزستان طرفدار ایجاد یک ائتلاف گسترده از کشورهای کوهستانی است. سازگاری با تغییرات اقلیمی و گذار به اقتصاد سبز از اولویت های اصلی این ائتلاف آینده خواهد بود.

او تصریح کرد: قرقیزستان قصد دارد دومین اجلاس جهانی کوهستان "بیشکک+۲۵" را در سال ۲۰۲۷ بعد از ۲۵ سال پس از اولین اجلاس، برگزار کند. رئیس جمهور جپاروف از همه دعوت کرد تا مشارکت فعال داشته باشند و تعهدات خاص خود را برای حفظ اکوسیستم های کوهستانی انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha