تداوم اعتراضات در ارمنستان / درگیری بین پلیس و معترضان در ایروان + فیلم

تهران- ایرنا- معترضان ارمنستانی چهارشنبه شب با تجمع مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان با نیروهای امنیتی این کشور درگیر شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ریانووستی، چهارشنبه پس از اعلام توافق آتش بس بین باکو و ایروان، ساکنان پایتخت ارمنستان به سمت میدان جمهوری این شهر که مجموعه‌ای از ساختمان‌های دولتی در آنجا قرار دارد، رفتند و ۲ خیابان منتهی به این میدان را مسدود کردند.

معترضان ارمنستانی که همچنان در این محل حضور دارند، خواستار استعفای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هستند. آنها هم اکنون با نیروهای امنیتی که از صبح مقابل ساختمان‌های دولتی میدان جمهوری ایروان مستقر هستند درگیر شده و به سوی آنها سنگ و بطری پرتاب کردند.

به نوشته ریانووستی در اعتراضات چهارشنبه در ایروان، حداقل یکی از نیروهای امنیتی زخمی شده و ۹ نفر از معترضان نیز دستگیر شده‌اند.

به گزارش ایرنا، دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) آغاز شد. باکو اعلام کرد که در این منطقه یک عملیات «ضدتروریستی» را آغاز کرده و خواهان خروج نیروهای نظامی ارمنستان از قره‌باغ است. ارمنستان اعلام کرد که هیچ نیروی در قره‌باغ ندارد و اقدام باکو را تهاجم گسترده خواند.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد، ولی درگیرهای معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از دو طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند، با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز از منازل خود آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha