تخصیص هفت هزار میلیارد ریال به پروژه‌های آب کردستان از مصوبات سفر رئیس جمهور

سنندج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: دور اول سفر رئیس جمهور به استان، چندین مصوبه مهم در حوزه اجرای طرح های آبی و تکمیل سدها داشت و تاکنون هفت هزار و ۲۲۷ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

آرش آریانژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سفر نخست رئیس جمهور به کردستان، برای تکمیل سد عباس آباد بانه به میزان ۶۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافت.

وی با اشاره به تخصیص ۷۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد چراغ ویس سقز، افزود: این طرح در حال حاضر ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آستانه بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: برای تکمیل سد و شبکه آبیاری امیرآباد، رمشت و زیویه کامیاران، سورال دهگلان، هزار و ۳۸۴ میلیارد ریال تخصیص یافت که هر کدام به ترتیب در حال حاضر ۹۷ درصد، ۹۸.۵ درصد و ۹۸.۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

آریانژاد ادامه داد: تخصیص ۷۳۸ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه آبرسانی به سقز از سد چراغ ویس و در آستانه بهره برداری بودن مدول اول تصفیه خانه شماره ۲ سقز با ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه، از دیگر مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است.

وی به تخصیص هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال برای تکمیل ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی گاران اشاره کرد و گفت: این طرح با ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی نواحی ۱ و ۲ و جنوب دریاچه زریوار در آستانه بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان افزود: برای تکمیل ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی سنگ سیاه ۴۶ میلیارد ریال تخصیص یافته است و در حال حاضر ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هزار و ۸۰۰ هکتار آن آماده بهره برداری است.

آریانژاد اضافه کرد: پس از سفر رئیس جمهور همچنین برای تکمیل ساختمان سد سیازاخ ۲ هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال هزینه شد و در حال حاضر ۹۳.۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این سد در حال حاضر آماده آبگیری کامل است.

وی یادآور شد: اعتبارات مصوب محقق شده در طرحهای ملی و ملی استانی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده که این مبلغ بسیار نزدیک به اعتبار مصوب مورد انتظار بر اساس شاخص نرخ تورم سالیانه به میزان ۱۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان افزود: این جهش اعتباری، در نوع خود بی‌سابقه بوده و همین امر سبب شد پیشرفت قابل توجهی در طرحهای توسعه منابع آب استان حاصل شود و بعد از این نیز چشم‌اندازهای روشن و امیدآفرینی را در بخش آب استان، رقم خواهد زد.

آریانژاد ادامه داد: با توجه به اینکه تعدادی دیگر از طرحهای آبی استان نیازمند تزریق اعتبار لازم برای خاتمه است لذا پیش بینی می شود در سفر ریاست جمهوری به استان کردستان این موضوع طرح شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.


آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دور نخست سفر خود ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد، رییس جمهور قرار است در دور دوم سفرهای استانی روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته یعنی ۱۱ و ۱۲ آبان مهمان مردم کردستان باشد.

رییس جمهور پاییز سال گذشته نیز در سفر دیگری برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرده بود و سفر روز پنجشنبه سومین سفر وی در کمتر از ۱۸ ماه محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha