۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۴۲
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85235227
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات اجرایی پروژه آبرسانی سد قوچم به قروه آغاز شد

۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۴۲
کد خبر: 85235227
عملیات اجرایی پروژه آبرسانی سد قوچم به قروه آغاز شد

سنندج - ایرنا- عملیات اجرایی پروژه آبرسانی سد قوچم به قروه روز پنجشنبه با حضور استاندار کردستان و نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پروژه سامانه انتقال آب از سد قوچم ب i طول بیش از ۸۶ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۳۶۰ متر از سد قوچم آغاز می‌شود و پس از رسیدن به شهر دهگلان با حرکت به سمت شهرهای قروه و دزج نیاز آبی شهرها و روستاهای موجود در دشت قروه دهگلان را تامین می‌کند.

برای آنکه کار اجرایی پروژه سرعت بیشتری بگیرد، امروز عملیات اجرایی خط انتقال آب از سد قوچم از جبهه ای دیگر و از سمت قروه به دهگلان آغاز شد.

استاندار کردستان در این آیین اظهار کرد: در زمینه تامین آب و رفع تنش های آبی استان طی ۲ سال اخیر انقلابی بزرگ صورت گرفته و طی ۲ سال آینده هم طرح‌های حوزه آب تکمیل می می‌شود.

اسماعیل زارعی کوشا با بیان اینکه جزو معدود استان هایی هستیم که در افق ۱۴۲۵ هیچ دغدغه‌ای برای تامین آب شرب استان نخواهیم داشت، عنوان کرد: طرح انتقال آب از سد قوچم به شهرهای دهگلان و قروه قرار بود تا پایان دولت یا سال ۱۴۰۴ به پایان برسد اما با پیگیری های صورت گرفته و همت دولت بناست حداکثر سال آینده در چنین ایامی این طرح در قروه به بهره برداری شود ضمن اینکه تا پایان امسال آب سد قوچم به دهگلان می رسد.

وی با اشاره به اینکه این طرح آب پایدار ۳۵۰ هزار نفر را تا افق ۱۴۲۵ تامین می کند، اضافه کرد: در سفر اخیر دولت به استان طرح انتقال آب از سد سیازاخ به بیجار و یاسوکند با حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شد و آغاز می شود.

استاندار کردستان با بیان اینکه تا پایان دولت، تمام پروژه‌های حوزه آب در استان به بهره برداری می رسد، افزود: سد ژاوه نیز سال آینده بهره برداری می شود و دغدغه بخش کشاورزی دهگلان برطرف خواهد شد.

سامانه انتقال آب از سد قوچم قرار است سالیانه بیش از ۳۳ میلیون مترمکعب از نیازهای آبی شهری و صنعت در دشت قروه – دهگلان را تامین کند. سامانه انتقال آب از سد قوچم به شهر و روستاهای واقع در دشت قروه – دهگلان از طریق لوله های فولادی و پلی اتیلن به قطرهای ۱۴۰۰، ۱۱۰۰، ۹۰۰ و۳۰۰ میلیمتر انجام می شود.

این خط انتقال پتانسیل تامین نیاز شهری برای جمعیت ۳۵۰ هزار نفری منطقه را تا افق ۱۴۲۰ داراست و با تامین نیاز آب شهری و صنعت در دشت قروه – دهگلان امکان اشتغال بیش از پنج هزار نفر را فراهم می‌کند.

در سامانه انتقال آب از سد قوچم تا کنون پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل آن ۱۵ هزار میلیارد ریال دیگر به منظور آبرسانی به دهگلان نیاز است.

از ۹ دشت آبی استان پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha