به گزارش خبرنگار ایرنا، این اقدام جهادی مدیریت شهری همدان با صرف هزینه میلیاردی و همکاری دفاتر اسناد رسمی سطح این شهر شکل گرفت و اکنون تمامی خدمات شهروندان به صورت غیرحضوری و هوشمند انجام میشود.
راهاندازی این سامانه، منجر به حذف هرگونه دلال بازی، جعل اسناد، بروکراسی اداری زمانبر، سرگردانی ارباب رجوع، عدم شفافیت در فرایندها، وجود فرایندهای موازی، اشکالات حقوقی، اعمال سلیقه در سطح مناطق و بسیاری از مشکلات پیش روی شهروندان مراجعه کننده به شهرداریها شده است.
البته این سامانه یک بار اواخر دهه ۸۹ در شهرداری همدان کلید خورد و حتی سال ۹۱ همایش ملی شهر الکترونیک در این شهر برگزار اما بعد از مدتی متوقف شد.
هم اینک و با گذشت سالها دوباره این مهم در دستور کار مدیریت شهری فعلی همدان و اولویت برنامههای مدیریتی شهرداری قرار گرفت و اکنون براساس آمارها، شاهد کاهش ۵۰ درصدی مراجعه حضوری شهروندان به شهرداری هستیم.
سامانه خدمت به شهروندان
سامانه شهرداری الکترونیک دستاورد مهم مدیریت شهری در افزایش رضایت شهروندان و خدمات دهی بهینه در کوتاهترین زمان ممکن است.
شهردار همدان در این باره میگوید: پیشگیری از سلیقهگرایی، شخصمحوری و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان از ثمرات این سامانه است که با ارایه خدمات به صورت غیرحضوری گام مهمی در راستای شفافسازی و اجرای حداکثری قوانین و مقررات برداشته خواهد شد.
«سیدمسعود حسینی» با اشاره به امکان اعلام هوشمند ضوابط ساخت و ساز به صورت غیرحضوری در این سامانه اظهار داشت: متقاضیان میتوانند ضوابط شهرسازی و پروانه ساختمان ملک خود را شامل تراکم، کاربری، سطح اشغال، تعداد طبقات و عوارض بر اساس لایههای اطلاعات مکانی و محاسبات سیستمی مشاهده و سپس درخواست پروانه ساختمانی را به صورت الکترونیکی و غیرحضوری ثبت کنند.
شهردار همدان دریافت پروانه ساختمانی را یکی از ملموسترین رویارویی شهروندان با شهرداریها دانست و گفت: اکنون تعریف ساختاری الکترونیک و هوشمند برای این موضوع از سوی شهرداری همدان، گام بلندی در راستای تسهیل این فرایند است.
وی اضافه کرد: هم اکنون مدیریت شهری تاکید جدی بر ارتقای سلامت اداری و شفافسازی روند فعالیت بخشهای مختلف شهرداری به نفع مردم دارد و راهاندازی "سامانه شهرداری الکترونیک " نیز با همین هدف از سوی مدیریت شهری همدان اجرا شده است.
هم اکنون مدیریت شهری تاکید جدی بر ارتقای سلامت اداری و شفافسازی روند فعالیت بخشهای مختلف شهرداری به نفع مردم دارد و راهاندازی "سامانه شهرداری الکترونیک " نیز با همین هدف از سوی مدیریت شهری همدان اجرایی شده است.
حسینی با تاکید بر ضرورت الکترونیکی شدن خدمات شهرداری در راستای ایجاد شهر هوشمند، به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای رفع مشکلات شهری افزود: شهروندان همدانی میتوانند با مراجعه به نشانی http: //esup. hamedan. ir/ از خدمات عمومی و با ایجاد کارتابل شهروندی از خدمات اختصاصی این سامانه بهره مند شوند.
وی به انعقاد قرارداد با دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر اسناد رسمی در اجرای این سامانه اشاره کرد و افزود: آموزشهای لازم برای کارکنان این بخشها ارایه شده و با ورود سایر ادارات، به ویژه بانکها شاهد آثار موفق این طرح خواهیم بود.
شهردار همدان یادآور شد: شهر همدان به عنوان یکی از شهرهای برتر و الگو در اجرای سیستم یکپارچه شهرسازی و نوسازی در سطح کشور عمل کرده است.
کاهش ۵۰ درصدی مراجعه شهروندان
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری همدان نیز در این باره گفت: پاسخ دهی غیرحضوری و الکترونیکی به استعلامات دفاتر اسناد رسمی از مهمترین ویژگیهای سامانه الکترونیک شهرداری است که موجب کاهش ۵۰ درصدی مراجعه حضوری شهروندان شد.
«مجتبی حمزه رستگار» بیان کرد: برای نخستین بار در شهرداری همدان و با راهاندازی سامانه شهرداری الکترونیک، پاسخ دهی به استعلامات نقل و انتقال دفاتر اسناد رسمی فقط از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت میگیرد و دیگر نیازی نیست شهروندان جهت اخذ پاسخ استعلام به شهرداری مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: طبق همکاری صورت گرفته بین شهرداری و کانون سردفتران و دفتریاران استان همدان در سال گذشته و در اقدامی نوین و بینظیر در کشور با ایجاد دسترسی کاربران دفاتر اسناد رسمی به سامانه شهرداری الکترونیک، درخواست استعلام نقل و انتقال در این سامانه توسط دفاتر اسناد رسمی ثبت و پاسخ آن به صورت الکترونیکی و برخط توسط کاربر مستقر در شهرداری به دفترخانه ارسال خواهد شد و دیگر نیازی نیست شهروند به شهرداری مراجعه کند.
حمزه رستگار ادامه داد: طبق آمار و گزارشهای دریافتی از سامانه شهرداری الکترونیک، بیش از پنجاه درصد مراجعات و درخواستهای ثبت شده شهروندان مربوط به پاسخ استعلامات نقل و انتقال دفاتر اسناد رسمی است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری همدان افزود: این سامانه موجب کاهش تردد و صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان و نیز افزایش کیفیت خدمات در شهرداری شده است.
این سامانه موجب کاهش تردد و صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان و نیز افزایش کیفیت خدمات در شهرداری شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین تمامی شهروندانی که نسبت به پرداخت عوارض سالیانه خود اقدام کرده و ملک آنها دیونی نسبت به شهرداری نداشته باشد، مدیریت شهری موظف است نسبت به صدور پاسخ استعلام به صورت غیر حضوری و آنی اقدام کند.
حمزه رستگار یادآور شد: تمامی استعلامات الکترونیک شهرداری دارای شماره امضای مجاز الکترونیکی و به صورت بارکد یونیک بوده که به صورت دائمی امکان دریافت و مشاهده اصل استعلام از طریق بخش تصدیق گواهی سامانه شهرداری الکترونیک همدان را دارا است.
گوشیهای هوشمند ابزار ورود به سامانه الکترونیک
مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان نیز هوشمندسازی و شهرداری الکترونیک را گامی به سوی تحول مدیریت شهری دانست.
«جواد مختاری» افزود: امروزه با توجه به افزایش دانش و دسترسی گسترده مردم به گوشیهای هوشمند امکان ارایه خدمات الکترونیک و افزایش شفافیت که جزو مطالبات به حق شورای شهر، مدیریت شهری و مردم بود، با ایجاد این سامانه تحقق یافت.
وی اضافه کرد: با راهاندازی شهرداری الکترونیک امکان ارایه خدمات الکترونیک و غیرحضوری، آشنایی با ضوابط مختلف شهری، ارایه اطلاعات مورد نیاز کاربران، پرداخت عوارض و قبوض شخصی و صنفی فراهم شده است.
با راهاندازی شهرداری الکترونیک امکان ارایه خدمات الکترونیک و غیرحضوری، آشنایی با ضوابط مختلف شهری، ارایه اطلاعات مورد نیاز کاربران، پرداخت عوارض و قبوض شخصی و صنفی فراهم شده است.
مدیر عامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان ادامه داد: همچنین با راهاندازی سیستمهای خدمات الکترونیک زمینه برای صدور پروانه ساختمانی الکترونیکی از لحظه درخواست تا پایان کار به صورت سیستمی فراهم شده است.
وی از شهروندان خواست در صورت عدم دسترسی به سیستمهای الکترونیکی برای ورود به سامانه، از دفاتر پیشخوان سطح شهر در راستای ورود به شبکه با هزینه بسیار ناچیز اقدام کنند.
مختاری با اشاره به اهمیت شهروند سپاری در حوزه مدیریت شهری ادامه داد: ۷۰ درصد از مراجعات شهرداری مربوط به پاسخ استعلامات دفاتر اسناد رسمی، بانکها و ادارات خدمات رسان است که با راهاندازی سامانه شهرداری الکترونیک این مراجعات حذف و اینترنتی شد.
به گفته وی زیرساختهای فنی این موضوع فراهم شده است و باید فرهنگسازی در این زمینه با کمک اصحاب رسانه و مردم ایجاد شود.
هوشمند سازی ضوابط ساخت و ساز در شهرداری الکترونیک
معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان نیز در این باره اظهار داشت: همزمان با راه اندازی سامانه شهرداری الکترونیک که با تبدیل، همگام سازی و طبقه بندی بیش از ۳۰۰ صفحه ضوابط شهرسازی و معماری مصوب در سامانه توسط کارشناسان نخبه شهرداری طی ۶ ماه همراه بود، اعلام ضوابط ساخت و ساز در شهرداری همدان به صورت غیرحضوری و هوشمند در اختیار شهروندان قرار گرفت.
«امیر فتحیان نسب» افزود: شهروندان می توانند در تمامی ساعات شبانه روز با مراجعه به سامانه شهرداری الکترونیک در بخش اعلام ضابطه هوشمند ساخت و ساز ، با وارد کردن کد نوسازی و یا با استفاده از نقشه و ضوابط ساخت و ساز ملک خود را طبق آخرین بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی مشاهده کنند.
وی با اشاره به روند طاقت فرسای گذشته که با مراجعه حضوری شهروندان به مناطق و طی مسیر طولانی و صرف وقت و هزینه جهت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز جهت خرید ملک و یا ساخت و ساز همراه بود، افزود: در این روش نوین تمامی ضوابط ساخت و ساز بدون هیچگونه واسطه شفاف و غیرحضوری در تمام ساعات شبانه روز در اختیار شهروندان قرار می گیرد.
فتحیان نسب به تاثیر بسیار مثبت اعلام ضابطه هوشمند در کاهش فرآیند صدور پروانه اشاره کرد و گفت: هدف اصلی ما تحقق صدور پروانه شهرسازی در کمتر از یک ماه بود که با راه اندازی سامانه شهرداری الکترونیک توانسته ایم به این هدف دست یابیم.
نظر شما