شمار روزهای هوای پاک بجنورد ۳۴ درصد کاهش یافت

بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: شمار روزهای هوای پاک شهر بجنورد در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۴ درصد کاهش یافت.

رضا شکاریان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مردم بجنورد در ۶ ماهه نخست امسال ۲۳ روز هوای پاک استنشاق کردند این در حالی است شمار روزهای هوای پاک در مدت مشابه پارسال ۳۵ روز ثبت شده است.

وی افزود: در این مدت افزایش ریزگردها و آلاینده ها هوای شهر بجنورد را ۱۳ روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۱۲ روز بود.

شکاریان گفت: نیمه نخست امسال شاخص کیفی هوای بجنورد پنج روز در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه ها و ۲ روز در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

وی با بیان اینکه افزایش ریزگردها دلیل اصلی کاهش کیفیت هوای بجنورد است، گفت: خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها موجب کاهش کیفیت هوا و افزایش ریزگردها در آسمان خراسان شمالی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی یادآور شد: شهریورماه امسال نیز ۲۲ روز هوای شهر بجنورد سالم، چهار روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روز ناسالم برای تمامی گروه ها و در ۲ روز در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

شکاریان افزود: کیفیت هوای بجنورد تنها در یک نقطه از شهر قابل سنجش و اندازه گیری است.

براساس این گزارش در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

کارشناسان بر این باورند که گرد و غبار، علت مهم آلودگی هوای بجنورد است ضمن اینکه محدوده شهر بجنورد عرصه فعالیت سنگ شکن ها، کارخانه آسفالت و دیگر واحدهای آلاینده قرار دارد.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha