۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۲
کد خبر: 85238480
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضایعات منطقه ویژه بم چرا به جای امحا، آتش گرفت؟+فیلم

کرمان- ایرنا- آتش‌سوزی یک انبار غیرمجاز ضایعات در شهرستان بم درحالی خبرساز شده که ضایعات آن متعلق به منطقه ویژه اقتصادی این شهر و قرار بوده امحا شود اما سر از انبارهای غیرمجاز سطح شهرستان درآورده و به حادثه انجامیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عصر روز یکشنبه دوم مهر، خبر آتش سوزی انبار ضایعات درحالی منتشر شد که حادثه مجروح یا تلفات نداشت اما خسارت های زیادی به بار آورد. پیگیری های خبرنگار ایرنا نشان می دهد ضایعات متعلق به منطقه ویژه اقتصادی بم بوده که شرکتی که باید آنها را امحا یا مدیریت می‌کرده، آنها را به افراد فاقد صلاحیت دخیل در خریدوفروش ضایعات فروخته است.

درباره هویت صاحبان این ضایعات که انبارغیرمجاز محل نگهداری آن دچار آتش شده حرف و حدیث هایی مبنی بر احتمال اتباع غیرمجاز بودن آنان نیز در افکارعمومی به زبان می آید که چون اطلاعات موثقی هنوز در اختیار ایرنا قرار نگرفته، نمی تواند آن را تایید یا رد کند.

اما آتش نشانی شهرداری بم اتصال برق را علت حادثه برشمرده و گفته که تجهیزات این نهاد در جریان خاموش سازی آتش حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خسارت دیده است.

اینکه چرا منطقه ویژه اقتصادی بم باید ضایعات خود را در فرآیندی به شکل کنونی مدیریت کند پرسش مهمی است که باید مسئولان آن پاسخگو باشند؛ اما باتوجه به وجود برخی انبارهای غیرمجاز ضایعات در داخل مناطق مسکونی، اگر این حادثه یا حوادث مشابه در آن مناطق شکل گیرد، خطرات جانی آن نیز افزایش می یابد که ضرورت دارد مدیران متولی ورود کنند.

محل آتش سوزی انبار طی روز گذشته در بزرگراه بم به سمت بروات در کنار مغازه های تعمیر خودروهای ماشین سنگین گزارش شده است.

جزییات حادثه

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بم ضمن تشریح ابعاد آتش سوزی گسترده در یک انبار غیرمجاز دپو ضایعات در روز گذشته به وسعت یک هزار ۵۰۰ متر مربع به خبرنگار ایرنا توضیح داد: این آتش سوزی بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خسارت به ماشین آلات آتش نشانی شهرداری وارد کرده است.

محسن حدادیان اظهارداشت: روز گذشته ساعت ۱۴ آتش سوزی در یک انبار غیرمجاز دپو ضایعات به سامانه ١٢۵ آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بم اطلاع داده که بلافاصله به دلیل گستردگی حریق ۶ خودرو عملیاتی به محل حادثه اعزام شد.

جلوگیری از خطرات بیشتر

وی با بیان اینکه شعله‌های آتش بخش اعظمی از انبار را در بر گرفته و به سرعت درحال گسترش بود، افزود: محل حادثه محیطی به وسعت یک هزار و ۵۰۰ متر مربع ضایعات بود که در مجاورت یک تعمیرگاه ماشین آلات سنگین قرار داشت و اگر آتش به تعمیرگاه می‌رسید خطرات بیشتری را به وجود می آورد.

حدادیان افزود: این ضایعات مربوط به منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید است که توسط شرکتی به منظور امحا خریداری می‌شده اما شرکت این ضایعات را به کارگاه های دپو مخصوص جمع آوری ضایعات فروخته است.

آمار حوادث اخیر

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا اظهارداشت:در ماه گذشته چهار مورد آتش سوزی در کارگاه‌های دپو ضایعات داشتیم که هر آتش سوزی خسارات بی شماری را به ما وارد می کند.

به گفته وی یکی از آتش سوزی های ماه گذشته در شهرک صنعتی در کنار شرکت‌های بسته بندی خرما صورت گرفت که یک انبار دپو ضایعات در آنجا راه اندازی شده بود و باعث ایجاد آتش سوزی در آن منطقه شد.

حدادیان خاطرنشان‌کرد: در آتش سوزی روز گذشته تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خسارت به ماشین آلات و تجهیزات آتش نشانی شهرداری وارد آمده است و همچنین ۲۵۰ هزار لیتر آب برای خاموش کردن آتش سوزی مصرف شد.

وی با اشاره به اینکه این آتش سوزی به دلیل اتصال برق صورت گرفته بود عنوان کرد: با وجود اینکه ۶ ماشین آتش نشانی از شهرداری بم برای خاموش کردن آتش اعزام شده بود اما ۲ ماشین آتش نشانی نیز از ارگ جدید و ۲ ماشین آتش نشانی دیگر از فرودگاه بم و شهرداری بروات برای مهار آتش به ما کمک کردند.

حدادیان بیان کرد: آتش نشانان با تلاش فراوان توانستند بعد از چهار ساعت آتش را مهار کنند و این حادثه مصدومی نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha