۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85239237
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عضو جنبش النجبا عراق: تبرئه جانیان کشتار اسپایکر اشتباه بزرگی است

بغداد - ایرنا - عضو دفتر سیاسی جنبش النجبا عراق، تبرئه جنایتکاران مرتبط با پرونده «اسپایکر» را تطهیر جنایات این عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش دانست و از آن به عنوان «اشتباهی بزرگ» یاد کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «حیدر اللامی» در گفت وگو با برنامه« المسائیه» شبکه النجبا و در واکنش به تصمیم دادگاه جنایی رصافه مبنی بر تبرئه عاملان کشتار پایگاه هوایی «اسپایکر»گفت: ما متوجه دخالت توافقات سیاسی در برخی مسائل قضایی هستیم، بویژه تصمیم ناگهانی که باعث شد «السماوی» جنایتکار که در قتل عام اسپایکر شرکت داشت، تبرئه شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر توافقات سیاسی که باعث تبرئه بسیاری از عناصر داعشی در برخی موسسات به ویژه در استان الانبار شد، تبرئه عاملان این جنایت نیز یکی دیگر از توافقات سیاسی است.

عضو دفتر سیاسی جنبش النجبا عراق ادامه داد: ادامه این رویکرد نادرست، منجر به فروپاشی نظام سیاسی و کاهش بسیاری از آرای آنها و آرای حامیانی خواهد شد که طرف این توافقات بودند.

دولت عراق ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات شوراهای استان تعیین کرده است.

دادگاه جنایی رصافه بغداد تصمیم گرفت که «عبدالله یاسر سبعاوی» نوه برادر ناتنی صدام دیکتاتور معدوم عراق را پس از متهم شدن به مشارکت در قتل عام نظامیان پایگاه هوایی اسپایکر تبرئه کند.

یاسر سبعاوی که به لبنان گریخته بود، اواخر سال گذشته میلادی با کمک «اینترپل» از سوی بیروت تحویل عراق شد.

بر اساس سند رسمی صادر شده از سوی شورای عالی قضایی عراق، دادگاه رصافه در شرق بغداد همچنین تصمیم گرفت تا فرزند وزیر خارجه سابق عراق در زمان رژیم صدام را، از جنایت اسپایکر تبرئه کند.

در نامه رسمی صادر شده از سوی دادگاه یادشده آمده است: اول دادگاه رصافه با قضاوت «علی قاسم شخیط»، «جواد حسین کاظم» و ریاست قاضی «ضیاء کاظم عبد سبع» تشکیل شد و تصمیم خود را علیه متهمان «زیاد طارق خلف نزل» و «عبدالله یاسر سبعاوی ابراهیم» صادر کرد و علیه آنها مدارک کافی به دست نیاورد.

عراق ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۲ خرداد ۹۳) شاهد یکی از فجیع ترین جنایت ها در تاریخ معاصر بود؛۲هزار و ۵۰۰ جوان از اهالی استان های شیعه نشین جنوب و مرکز عراق در کاخ های صدام در شهر تکریت، واقع در شمال بغداد، سربریده یا به صورت جمعی تیرباران شدند.

این جوانان، دانشجویان نیروهای هوایی عراق بودند که دوره آموزشی آنها در پادگان «اسپایکر» در حدود ۱۵ کیلومتری غرب تکریت با سقوط موصل مرکز استان نینوا به دست گروه تروریستی داعش همزمان شد.

جوانان تازه اعزام شده و بی سلاح، از بیم حمله داعش به پادگان با وجود هشدار فرماندهانشان به ترک نکردن پایگاه، فریب برخی عشایر وابسته به خانواده صدام دیکتاتور عراق را در تکریت خوردند که به آنها وعده می دادند، آنها را تا سامرا همراهی کنند و از آنجا می توانند راهی شهر و دیار خود شوند.

بسیاری از این جوانان با مشاهده خودروهای عشایر تکریت در دروازه پایگاه، به امید رسیدن به شهر و دیار خود سوار این خودروها و کامیون ها شدند، اما به جای رفتن خودروها به سمت سامرا، به سمت کاخ های دیکتاتور سابق حاکم بر عراق در شهر تکریت در کرانه رودخانه دجله حرکت کرده و آنها را آنجا پیاده کردند.

عشایر نزدیک به خانواده صدام به نشانه وفاداری به داعش، به این گروه تروریستی در موصل، دستگیری این جوانان را اطلاع دادند تا روز بعد، یک تیم از داعش به تکریت اعزام شود.

در عصر همان روز، عشایر تکریتی در خصوص سرنوشت سربازان بازداشت شده با هم گفت وگو کردند و نظر نهایی بر قتل همه آنها به نشان انتقام خون صدام شد.

در همان شب، هر یک از عشایر، تعدادی از جوانان را برای قتل به روشی که خود تشخیص می دادند، بردند و اینگونه، اولین جنایت رخ داد.

حدود ۴۰۰ تن از سربازان موفق به فرار از کاخ های دیکتاتور سابق شدند، اما در شهر تکریت، آنها را یک به یک شناسایی کرده و به قتل رساندند.

گروه تروریستی داعش روز بعد، وقتی به تکریت رسید که بخش زیادی از جوانان عراقی کشته شده بودند و این گروه در ادامه با انتشار ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی، به اعدام جمعی آنها با تیرباران و بریدن سر در کنار رودخانه دجله اقدام کرد.

بعد از پایان فتنه داعش، بسیاری از متهمان مشترک در این جنایت، دستگیر و بازجویی از آنها صورت گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha