صدور مجوز راه‌اندازی پارک علم و فناوری بین‌المللی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی
تصویر ‌آرشیوی است

تهران- ایرنا- شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، مجوز راه‌اندازی پارک علم و فناوری بین‌المللی را در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران صادر کرد که در اولین گام ۲۰ شرکت واجد شرایط با فعالیت‌ و توان صادراتی در این پارک مستقر می‌شوند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، برنامه اصلی واحد پذیرش، جذب و استقرار پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، تأکید بر فعالیت واحدهای فناور متقاضی در عرصه‌های بین‌المللی، جذب شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی در حوزه‌های اولویت‌دار و داشتن مدل‌های نوین کسب و کار با رویکرد فعالیت‌های بین‌المللی است.

این اهداف در کنار سایر شاخص‌های تعیین کننده علمی، فنی و اقتصادی، مدنظر کمیته پذیرش و جذب و استقرار قرار دارد. توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور به سوی فعالیت‌های بین‌المللی و تعریف الگوی اقتصاد دانش‌بنیان کشور با هدف توسعه صادرات، از جمله ماموریت‌های مهم پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین این پارک علم و فناوری می‌تواند نقش موثری در ایجاد شبکه تعاملی برای تسهیل فعالیت‌های بین‌المللی واحدهای فناور ایفا کرده و برای حضور جهانی و منطقه‌ای کشور از طریق حضور فناوران ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی زمینه را فراهم کند. نقش آفرینی در تسهیل فعالیت‌های خارج از مرز و بین‌المللی واحدهای پذیرش شده از طریق حمایت از بازارسازی، ایجاد و نقش‌آفرینی در شبکه پارک های بین المللی، گسترش شبکه فناوری ایران در کشورهای اسلامی، همسایه و هم‌سو، ایجاد پارک‌های مشترک مرزی در مناطق آزاد کشور، تأکید بر ظرفیت ایرانیان غیرمقیم در برنامه‌های توسعه‌ای و فراهم کردن شرایط برای انتقال دانش فنی شرکت‌ها به خارج از کشور و برعکس از دیگر ماموریت‌های پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است.

در حال حاضر پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران پس از فراخوان اولیه و اعلام شرایط جذب و استقرار به مراکز مختلف داخل و خارج از کشور و دریافت پرونده‌های واصله و بررسی دقیق علمی، فنی و اقتصادی مستندات بر اساس شاخص‌های تعیین‌کننده با تأکید بر فعالیت بین‌المللی متقاضیان، تعداد ۲۰ شرکت واجد شرایط را برای استقرار در مرحله اول فراخوان شناسایی کرده است. این شرکت‌ها در حوزه‌های انرژی، بهداشت و سلامت، محیط زیست، صنایع غذایی، ساخت و تولید ماشین آلات، صنایع دیجیتال و صنایع پیشرفته فعالیت می‌کنند و در حال حاضر این شرکت‌ها در حال طی کردن مراحل استقرار هستند.

به گزارش ایرنا، پارک های علم و فناوری یکی از نهادهای اجتماعی موثر در امر توسعه فناوری و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش مدار و اشتغال‌زایی تخصصی به شمار می‌آیند. این پارک‌ها، محیط‌های مناسب برای استقرار و حضور حرفه‌ای شرکت‌های فناوری کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه، صنایع و موسسات پژوهشی است که در تعامل سازنده با یکدیگر و دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند.

هدف نهایی این هم نشینی، ایجاد چشمه‌های فناوری و تسهیل فرایند جذب، ارتقا و انتشار آن است،‌ به نحوی که تمام یا بخش‌های عمده‌ای از فعالیت‌های منتهی به محصولات فناوری در این پارک‌ها به صورت حرفه‌ای قابل انجام باشد. اهم این فعالیت‌ها شامل بازار سنجی، ایده پردازی،‌ پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی،‌ استاندارد سازی، تدوین دانش فنی، ثبت ملکیت فکری، فروش و عملیات مستشاری بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی و همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی است. همکاری‌های بین المللی برای استفاده از تجارب جهانی و همچنین حضور موثر در بازارهای فناوری جهان از اهداف راهبردی پارک‌ علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران است.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران پیش از این در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: یکی از کلان‌طرح‌های ما با توجه به ماموریت وزیر علوم به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران راه اندازی پارک علم و فناوری بین المللی است که اقدامات اولیه شامل اساسنامه، آیین نامه و پُرتابل آن آماده شده است. همچنین ۹۸ درصد از بنای ساختمان ۶ هزار مترمربعی ستاد مرکزی و ۴۵ هزار مترمربع فضا برای استقرار شرکت های دانش بنیان ایرانی و خارجی آماده است.

حسن زمانیان تاکید کرد: یک فضای هزار هکتاری جنب زمین ۴۵ هزار متری در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) در حال آماده سازی است که محل اصلی استقرار شرکت های دانش بنیان داخلی و خارجی با هدف افزایش و بهبود تعامل های بین المللی در حوزه فناوری است. شرکت های داخلی با گردش مالی بالای ۲۰ میلیارد تومان و شرکت های خارجی برتر و بیشتر متعلق به ایرانیان خارج از کشور، در این فضا مستقر می شوند که مانند منطقه آزاد است و از عوارض گمرکی هم مستثنی هستند. این بنای پارک بین المللی علم و فناوری به زودی و با حضور مقامات کشوری گشایش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha