تقویت دیپلماسی و گردشگری سلامت ۲ رویکرد وزارت بهداشت دولت مردمی

تهران - ایرنا - مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تقویت دیپلماسی و گردشگری سلامت به عنوان دو رویکرد مهم این وزارتخانه در دولت مردمی یاد کرد و گفت: با توان بالای جامعه سلامت کشور می‌توانیم علاوه بر دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات سلامت محور، علم و انقلاب را به دیگر کشورها صادر کنیم.

به گزارش ایرنا از وبدا، سید محمد پورحسینی روز چهارشنبه در نشست کشوری معاونین و مدیران امور بین الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی، معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت بهداشت که در تالار شهید حاج قاسم سلیمانی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی قبل از انقلاب، بسیار نامناسب بود و در اوایل انقلاب که نیروهای نظامی هنوز سازماندهی نشده بودند، جنگ تحمیلی توسط فردی معلوم‌الحال به ایران تحمیل شد.

وی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس دستاوردهای بزرگی برای کشور داشت، از تلاش های جامعه پزشکی در این دوران و دوره‌های سخت کشور همانند همه‌گیری کرونا قدردانی کرد و افزود: در طول دفاع مقدس حتی یک سانتیمتر از خاک ایران را به دشمن ندادیم البته جنگ تمام نشده و توطئه‌های مکرر دشمنان با آرایش همه جانبه علیه پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.

پورحسینی با اشاره به انجام ۹۰ عملیات در دوران دفاع مقدس، یادآور شد: جنگ پایان نیافته و از حالت سخت به نرم تبدیل شده است.

مشاور وزیر بهداشت افزود: در بخش قدرت سخت و نظامی، هیچ کشوری جرأت تعدی و توان نظامی مقابله با ایران را ندراد و شاهدیم که امروز با پیشرفت‌های چشمگیر حوزه سلامت بر خلاف دوران قبل از انقلاب، هرساله پذیرای گردشگران سلامت از کشورهای دیگر هستیم؛ در حالی که در آن دوران، بیشتر پزشکان شاغل در کشور خارجی بودند و بیماران ایرانی حتی برای ساده‌ترین اعمال جراحی مجبور به سفر به دیگر کشورها بودند.

وی از مدیران دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه مدیران امور بین الملل به عنوان سربازان جبهه علمی در خط مقدم دیپلماسی علمی و سلامت کشور یاد کرد.

استفاده از توانمندی بسیج در اجرای برنامه ملی «سلامت خانواده»

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر استفاده از توانمندی بسیج در اجرای برنامه ملی «سلامت خانواده» در کشور تاکید کرد و گفت: در همه‌گیری کووید ۱۹ شاهد موفقیت طرح «شهید سلیمانی» با همکاری سازمان بسیج بودیم و می‌خواهیم از این ظرفیت و توانمندی در اجرای برنامه ملی «سلامت خانواده» نیز بهره ببریم.

حسین فرشیدی یادآور شد: تجربه من در استان هرمزگان نشان داد که بسیج در اجرای طرح شهید سلیمانی در همه‌گیری کرونا وقتی همه خسته و مستاصل شده بودند، مانند یک یار کمکی ورزشی که وقتی وارد مسابقه می شود نتیجه را عوض می‌کند، عمل کرد و با اجرای این طرح برنامه‌های مهار کووید۱۹ متحول شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: طرح شهید سلیمانی وقتی کووید ۱۹ همه ارکان سلامت را تهدید می‌کرد، یک تدبیر موثر و کارآمد بود که قصد داریم همین تجربه را در مهمترین برنامه کنونی نظام سلامت که برنامه سلامت خانواده است، بکار گیریم.

فرشیدی با بیان اینکه در استان هرمزگان حتی بیماری تب دنگی و پشه آئدس که برای اولین بار در بندر لنگه مشاهده شد، را با طرح شهید سلیمانی کنترل کردیم، خاطرنشان کرد: روز گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم و ایشان بار دیگر بر تقدم بهداشت بر درمان تاکید کردند؛ بنابراین برای تقویت شبکه بهداشت کشور نیز باید از توانمندی بسیج استفاده کنیم.

وی ادامه داد: توفیق در حوزه سلامت به سه مولفه مهم بستگی دارد؛ پشتیبانی و اعتبارات که توسط سازمان برنامه و دولت باید انجام شود، بخش فنی، برنامه ریزی و سیاستگذاری که به عهده وزارت بهداشت است و ضلع سوم، مشارکت مردمی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: اجرای برنامه جوانی جمعیت نیز از اولویت های مهم کشور و نظام سلامت است که البته این برنامه از سلامت خانواده تفکیک ناپذیر است و باید در کنار هم اجرایی شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha